Närbild på en hand som håller en Vadsbo dimmerpuck med kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag skulle behöva lite hjälp. Jag skulle installerar en vadsbo dimmer bakom en strömbrytare med 3 vippor. Den ena vippen har en fjäder.
Jag koppla direkt fas på L sedan bygga jag från L på pucken till L på strömbrytaren och sedan drog jag en nolla (neutralledare) till N. Sedan tog jag utgång strömbrytaren till S och sist från sinuskurvan till lampa. Är detta rätt?
För när jag satt på säkringen igen så dimmrar den av sig själv utan att röra strömbrytaren och när man trycker in den fjädrande knappen så stannar den på den nivå den är på. Förstår inte vad jag har gjort fel.

Låter som en solklar felkoppling, ingången på dimmern (S) ligger med konstant spänning från din brytare.
Dubbelkolla kopplingen i din brytare och åtgärda.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Felkoppling eller så har du satt fjädern på fel sida av vippan

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som en solklar felkoppling, ingången på dimmern (S) ligger med konstant spänning från din brytare.
Dubbelkolla kopplingen i din brytare och åtgärda.
Men hur kan (S) ha konstant spänning från brytaren när brytaren inte är till?
Fjädern sitter på pil ut mot tändtråden

Bästa svaret

Rosengren00 Rosengren00 skrev:
Men hur kan (S) ha konstant spänning från brytaren när brytaren inte är till?
Fjädern sitter på pil ut mot tändtråden

Du får kolla dina kopplingar/brytare bättre. Allt i din beskrivning tyder på att brytaren i viloläge är sluten och lämnar spänning till din dimmer.
Kolla läget för fjädern. Inget ovanligt fel att den hamnar på fel sida av vippan.

E etompau skrev:
Du får kolla dina kopplingar/brytare bättre. Allt i din beskrivning tyder på att brytaren i viloläge är sluten och lämnar spänning till din dimmer.
Kolla läget för fjädern. Inget ovanligt fel att den hamnar på fel sida av vippan.
Okej tack för hjälpen ska testa en gång till i helgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.