3 473 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vad värmer vad i en kombipanna?
Har en Nibe Combi VX med sk. plattvärmeväxlare och 500l acc.tank med laddomat.
Men jag har inte full koll på hur allt funkar...
Ligger varmvattenberedningen omsluten av radiatorvattnet?
Eller är det en radiatorslinga som ligger i varmvattenberedningen?
Eller är de helt skilda åt och värms upp var för sig?
Är det tappvatten eller radiatorvatten som pumpas över i acc.tanken?
// Vilsen, men vill ha järnkoll! ???
Men jag har inte full koll på hur allt funkar...
Ligger varmvattenberedningen omsluten av radiatorvattnet?
Eller är det en radiatorslinga som ligger i varmvattenberedningen?
Eller är de helt skilda åt och värms upp var för sig?
Är det tappvatten eller radiatorvatten som pumpas över i acc.tanken?
// Vilsen, men vill ha järnkoll! ???
Alla pannor består är en plåtburk med radiatorvatten som värms upp av någon värmekälla. Inne i burken finns någon slags varmvattenberedare (förråd, kamrörsslinga, plattvärmeväxlare) som omsluts av, och värms upp av radiatorvattnet.
Ackumulatortanken är en utökning av pannvolymen och innehåller alltså radiatorvattnet. Framför allt när man eldar med ved är det vanligt att man tar ut värme till radiatorerna direkt ur ackumulatortanken, och att man även har varmvattenberedningen i tanken. Då blir tanken hjärtat i systemet, och pannan reduceras till en värmekälla som fyller på tanken med värme. Man kan också koppla in tanken så att den fylls på när man eldar, och när man sedan tar ut värme från pannan så pumpas vattnet tillbaka. Har du en sådan koppling så har du en laddomat med två pumpar.
Varför en nibe city vx har tank vet jag inte, men du kankse eldar med pellets och vill ha lite längre gångtider.
Ackumulatortanken är en utökning av pannvolymen och innehåller alltså radiatorvattnet. Framför allt när man eldar med ved är det vanligt att man tar ut värme till radiatorerna direkt ur ackumulatortanken, och att man även har varmvattenberedningen i tanken. Då blir tanken hjärtat i systemet, och pannan reduceras till en värmekälla som fyller på tanken med värme. Man kan också koppla in tanken så att den fylls på när man eldar, och när man sedan tar ut värme från pannan så pumpas vattnet tillbaka. Har du en sådan koppling så har du en laddomat med två pumpar.
Varför en nibe city vx har tank vet jag inte, men du kankse eldar med pellets och vill ha lite längre gångtider.
Klicka här för att svara