Zaptec Go 2 är ett bra val. Populär och driftsäker. Egen 4G-uppkoppling så du behöver inte krångla med wifi där du parkerar bilen. Du blir administratör till din egen installation vilket gör att du inte är tvungen att gå omvägen via elektrikern som installerade boxen om du vill ändra nånting.

Stöds av många lastbalanserare och har även ett bra api om du känner att du vill göra en själv.

Frågan är vad som är värst; en upplyst eller oupplyst granne?

J JohanLun skrev:
På Aliexpress finns flera 3-fast portabla laddboxar som skickas från EU, har dokument för certifiering i EU och kostar från 1200kr och klarar 3x16A. Jag har skaffat en sådan som komplement till min vanliga laddbox. Det går att sätta fördröjd start i min, men inget mer. Min Renault Zoe har ett rätt kasst inferface för att styra laddning där. Beroende på elavtal och hur man använder bilen så kanske det ändå kan funka - om man redan har 3-fas uttag där man tänkt ladda....

Har man inget 3-fas uttag är nog det billigaste ta en sån laddare för 3500 inkl installation, det kostar ungefär som bara ett 3-fas uttag.

Jag tror som sagt att om man inte redan vet exakt vad man ska ha för nåt för tex batterier, solceller så kommer det vara extremt svårt att välja en laddbox som är 100% rätt. Troligen dyrt också.
Det låter inte särskilt vettigt att köpa från Ali. Köper du kläder från Temu?

S SaltaBiten skrev:
Det låter inte särskilt vettigt att köpa från Ali. Köper du kläder från Temu?
När det gäller elektronik så är det ofta samma saker som du kan hitta i elektronikladorna i Europa. Om man är noga när man väljer sakerna. Dock utan mellanhänder.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Victor Gard Victor Gard skrev:
Hej alla kloka!

Vi kommer bli med elbil i sommar - men det är ett annat samtal...

Just nu har vi inte solpaneler eller batteri. Men det kommer vi säkert vilja investera i någon gång inom en hyffsat snar framtid. Därför tänkte vi att det vore kanske klokt att köpa en laddbox med företag som "jobbar med helheten" redan idag, t.ex. 1komma5. Men samtidigt vet man aldrig vem eller vad som finns i framtiden.

SÅ! Låt oss tänka bara laddbox just nu. Vem väljer man / eller vad väljer man? Som så många andra vill vi så klart kunna tänka att vi laddar på natten när det blir billigt. Samtidigt vill vi, om möjligheten någon gång ges eller behövs, att använda bilen för att skicka ström in i huset. VW har jag förstått kanske snart kommer tillåtas göra detta - men även här är jag för okunnig för att veta om jag ska tänka på detta nu.

Puh. Djungel.

Nåväl, ni är många som är kloka, och jag får säkert massor av bra svar. Som boende på skånska västkusten. Vad för laddbox väljer man? Eller vilket företag hade ni kanske pratat med? Vill ni tänka vår framtida helhet välkomnas det. Tycker ni vi ska tänka laddbox som är här och nu, så är vi jättenöjda med det med!

Tacksam för alla som orkar läsa och svara.

God afton och tack på förhand!

Victor
Hejsan bra tänkt att redan nu tänka på v2h och v2g. Har just bytt mina gammla laddboxar mot zaptec go2 dom är förberedda för v2g. Funkar med AI styrning och synkar bra med hela systemet med solpaneler och batteri. Har även hört om andra som funkar.
Lycka till

J JerkSundmark skrev:
Hejsan bra tänkt att redan nu tänka på v2h och v2g. Har just bytt mina gammla laddboxar mot zaptec go2 dom är förberedda för v2g. Funkar med AI styrning och synkar bra med hela systemet med solpaneler och batteri. Har även hört om andra som funkar.
Lycka till
Jag hade aldrig köpt box för detta idag, det är ytterst osäkert vilka värden detta kan skapa och vilka risker det medför. Merkostnaderna är dessutom rätt höga.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade aldrig köpt box för detta idag, det är ytterst osäkert vilka värden detta kan skapa och vilka risker det medför. Merkostnaderna är dessutom rätt höga.
Idag kan jag köra ödrift dvs v2h om jag kopplar bort nätet med en omkopplare jag har 3st 6m jordspett. Merkostnaden för ö drift var ca 10 000. Men det behövs ju inte senare då all standard för v2h ac blir klart tekniken är klar finns redan på DC men då är det dyrt. Så v2h funkar på AC om man kör Ödrift. Hade 9 strömavbrott 2025 och är trött på det.

J JerkSundmark skrev:
Idag kan jag köra ödrift dvs v2h om jag kopplar bort nätet med en omkopplare jag har 3st 6m jordspett. Merkostnaden för ö drift var ca 10 000. Men det behövs ju inte senare då all standard för v2h ac blir klart tekniken är klar finns redan på DC men då är det dyrt. Så v2h funkar på AC om man kör Ödrift. Hade 9 strömavbrott 2025 och är trött på det.
Då hade jag hellre köpt separat batteri. Jag har en UPS hemma som håller igång Internet, Wifi, hemautomation mm i en timme under strömavbrott, även om jag inte har bilen hemma.

Behöver jag laga mat så har jag gasgrill och spritkök. För värme har jag kamin. Mitt stora problem är vatten, men det använder jag då batteriet i bilen för att hämta, jag kan då även använda detta för att köpa mat och transportera mig bort från hemmet om det skulle behövas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej alla kloka!

Vi kommer bli med elbil i sommar - men det är ett annat samtal...

Just nu har vi inte solpaneler eller batteri. Men det kommer vi säkert vilja investera i någon gång inom en hyffsat snar framtid. Därför tänkte vi att det vore kanske klokt att köpa en laddbox med företag som "jobbar med helheten" redan idag, t.ex. 1komma5. Men samtidigt vet man aldrig vem eller vad som finns i framtiden.

SÅ! Låt oss tänka bara laddbox just nu. Vem väljer man / eller vad väljer man? Som så många andra vill vi så klart kunna tänka att vi laddar på natten när det blir billigt. Samtidigt vill vi, om möjligheten någon gång ges eller behövs, att använda bilen för att skicka ström in i huset. VW har jag förstått kanske snart kommer tillåtas göra detta - men även här är jag för okunnig för att veta om jag ska tänka på detta nu.

Puh. Djungel.

Nåväl, ni är många som är kloka, och jag får säkert massor av bra svar. Som boende på skånska västkusten. Vad för laddbox väljer man? Eller vilket företag hade ni kanske pratat med? Vill ni tänka vår framtida helhet välkomnas det. Tycker ni vi ska tänka laddbox som är här och nu, så är vi jättenöjda med det med!

Tacksam för alla som orkar läsa och svara.

God afton och tack på förhand!

Victor
Bor du på skånska västkusten är det en dansk laddbox som gäller.

Det var kanske en bra sak att ange :)

Vi har Eon idag. 25 A.

'Rörligt pris tillsvidare Fossilfri el' heter avtalet.
Alla elektriker får installera laddbox, så du måste inte gå via Eon. Glöm inte lastbalansering, annars kan huvudsäkringen gå ibland när du laddar. Vi har Zaptec go (2 st. på 2 fastigheter) en med Zaptec Sense (installerad i torsdags) och en med Perific, som vi har haft i 3 år. Båda funkar utmärkt. Solpaneler har vi på ena fastigheten och Perific har en del finesser för solel, därför valde den. Sense är enklate att installera och är integrerad i Zaptec appen. Den har också en del finesser, men jag vill bara ha en, och den är att sänka laddströmen om det finns annat som förbrukar mycket samtidigt. Till exempel en kall eftermiddag när pannan värmer, dammsugar och sätter på kaffebryggaren och bakar något, sen kommer någon på att ladda bilen och poff en fas försvinner... det är tråkigt när man behöver gå ut och byta säkring, än värre om det händer på natten och fasen som går är samma som matar frysen och din panna stannar helt eftersom den kräver tre friska faser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.