Hej!
En snabbfråga; går det att på något sätt få veta hur mycket vatten som finns i en djupborrad brunn som den på bilden? Är det värt att försöka få av locket och titta ner?
Jag fick slut på vatten i torsdags, tillfälligt hoppas jag, men skulle gärna vilja se hur det ser ut innan jag börjar ta vatten igen.

Tack för svar!

• Djupborrad brunn med svart lock i marken omgiven av löv och grenar, samt något isoleringsmaterial bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnen kommer att vara dels för djup men också för smal för att med ögat kunna titta ner å se vattenytan.

Det man kan göra är att sänka ner ett snöre med en liten tyng samt flöte, flötet måste orka lyfta tyngden, när flötet når vattenytan så gör du en markering på snöret, dra.sen upp snöret igen å mät hur långt snöret är, å då vet du var vattenytan är.

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Brunnen kommer att vara dels för djup men också för smal för att med ögat kunna titta ner å se vattenytan.

Det man kan göra är att sänka ner ett snöre med en liten tyng samt flöte, flötet måste orka lyfta tyngden, när flötet når vattenytan så gör du en markering på snöret, dra.sen upp snöret igen å mät hur långt snöret är, å då vet du var vattenytan är.
Tack för svaret, det var det jag misstänkte. Jag ska se om jag kan låna lite fiskegrejer av någon och prova. Brunnen ska vara 50m djup, men förhoppningsvis är ju vattenytan en bra bit högre upp än så.

Krilleman
A Aillepreachain skrev:
Tack för svaret, det var det jag misstänkte. Jag ska se om jag kan låna lite fiskegrejer av någon och prova. Brunnen ska vara 50m djup, men förhoppningsvis är ju vattenytan en bra bit högre upp än så.
Murarsnöre (riktsnöre) är kalasbra för detta!
Enkelt billigt och tillgängligt.

Du behöver inte någon tyngre vikt längst ner som tänjer snöret heller.
Tex en M20 mutter duger gott.

125 meter för 40:-
https://www.byggmax.se/riktsnöre-vit-p28544

Vit spole av murarsnöre, även känt som riktsnöre, används för byggen, enkel och prisvärd, 125 meter för 40 kr från Byggmax.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Aillepreachain och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Aillepreachain och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Jag öppnade brunnen imorse för att prova, men det är väldigt trångt därnere. Jag försökte med en mutter + frigolitbit i snöre, men det kom inte förbi den punkten där vattenledningarna går in i brunnen, som är någon meter ner. Eventuellt skulle det kunna gå med bara muttern, men jag är lite rädd att trassla in den i pump eller annat när det är så trångt, och frågan är om det ens ger något utan flöte. Jag bifogar hur det såg ut, även om det såklart är svårt att fota. Enligt pappren jag har ska pumpen vara en ejektorpump.

Så jag antar att jag bara får vänta och testa vattnet igen om ett tag? Jag bor i Norrlands inland så det är inte ett superkrisområde, men visst har vi lågt grundvatten här ockå nu.

• Insida av brunn med trånga väggar och synliga vattenledningar samt en mutter på botten.
    Skapa konto
Krilleman
A Aillepreachain skrev:
och frågan är om det ens ger något utan flöte.
Vad ska du ha flötet till?

Du hör när muttern "plumsar"!

Kan ju vara så att en "tryckning" av borrhålen är något som kan vara att tänka på om flödet är dåligt å ni har lätt för att tömma borrhålet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.