5 939 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Vad undantar ni från jordfelsbrytaren
Det kan man ju diskutera, hyffsat allvarliga saker i båda fallen :'(citactiva skrev:
Jag undantog i alla fall värme (bergvärme+cirk. -pump) samt larm från JFB. Om det börjar brinna i dessa så borde brandlarmet som bl.a. sitter i samma rum och är kopplat via larmet (batteribackup) ringa upp mig direkt!
Börjar det däremot brinna i larmcentralen, ja då får man hoppas att man är hemma och hör den vanliga brandvarnaren. Alternativet att golvvärmerören i plattan skullle frysa sönder känns dock inte heller helt lockande. Det lär ju krävas rejäl kyla och många timmars/dagars strömavbrott men skall det jävlas så
Kanske dags att koppla in temperatursensorn till larmet som ligger i kartongen i källaren. Då skulle ju värmen kunna åka tillbaka på sin egen JFB igen ???
Hejsan.
Förlåt om jag drar upp en gammal tråd :-/
Intressant tråd det här.
Det finns delade meningar med jordfelsbrytare har jag lärt mig, vissa säger att allt skall ingå och vissa säger att man aldrig lägger kyl/frys,vp på en jordfelsbrytare.
Detta gör det hela lite snurrigt.
Men som jag ser det väljer man säkerheten framför maten i kylen om man kör allt genom JFB.
Nu till mitt problem.
Jag har hela mitt hus under en JFB
Känns jätte tryggt när barnen börjar pilla i uttag
.
Viär nyinflyttade i ett hus byggt -95
Innan sommaren då det fortfarande var kallt ute, Löste vår JFB på natten.
Detta sa mig att något var fel i huset, jag återställde JFB utan några som helst problem, och då var ju felet borta eftersom jag kunde återställa.
Men man funderar ju på vad som löste JFB.
I alla fall så glömde jag bort händelsen och en vecka senare hände samma sak, också denna gång på natten.
Klurigt det här, eftersom vi hade en lite knepig frys antog jag att det var den som löste det hela, och var berädd på att kolla det hela nästa gång den löste.
Jag tror samma procedur upprepades 1vecka senare.
Efter den gången hade den löst någon gång under natten. och tidigt på morgonen när det upptäcktes gick inte JFB att återställa. jag sprang och drog ut kontakten till vår frys, men detta hjälpte inte.... Sen slog det mig Frånluftvärmepumpen och elpatronen. Efter det gick det att återställa JFB, Ahh Elpatronen var felet...
Jag ringde till en service kille för Frånluftvärmepumpen som kom dit samma dag. Han kunde utan problem starta elpatronen och återställa JFB, han kunde därmed inte hitta något fel. gjorde en del mätningar men inget. Han kunde ju inte heller stanna en vecka och vänta på att jfb löser igen.. ;D
Sen blev det sommar och hela VP stängdes av och jfb löste aldrig.
Nu när kylan och vp är igång igen så har nu JFB börjat lösa igen. frun kom hem och jfb hade löst, inga problem att återställa den.
Phuuu. om ni inte redan somnat så kommer min fundering nu
Borde frånluftvärmepumpen kopplas bort från Jordfelsbrytaren?
Jag känner att detta borde göras men samtidigt så funderar man på varför den löser, kan det vara något fel på VP från 1995, och genom att JFB är bortkopplad från den så har huset brunnit ner när man kommer hem från jobb :'(
HJÄLP! Vad skall jag göra.
Borde jag ta in en Elektriker och vad kostar en sån i timmen?
Och vad anser elektrikern om att koppla bort VP från JFB? Alla tycker ju olika :-/.
Jag tänker inte gå hela denna vintern med att återställa JFB i ett kallt hus. Detta måste åtgärdas.
Förlåt om jag drar upp en gammal tråd :-/
Intressant tråd det här.
Det finns delade meningar med jordfelsbrytare har jag lärt mig, vissa säger att allt skall ingå och vissa säger att man aldrig lägger kyl/frys,vp på en jordfelsbrytare.
Detta gör det hela lite snurrigt.
Men som jag ser det väljer man säkerheten framför maten i kylen om man kör allt genom JFB.
Nu till mitt problem.
Jag har hela mitt hus under en JFB
Viär nyinflyttade i ett hus byggt -95
Innan sommaren då det fortfarande var kallt ute, Löste vår JFB på natten.
Detta sa mig att något var fel i huset, jag återställde JFB utan några som helst problem, och då var ju felet borta eftersom jag kunde återställa.
Men man funderar ju på vad som löste JFB.
I alla fall så glömde jag bort händelsen och en vecka senare hände samma sak, också denna gång på natten.
Klurigt det här, eftersom vi hade en lite knepig frys antog jag att det var den som löste det hela, och var berädd på att kolla det hela nästa gång den löste.
Jag tror samma procedur upprepades 1vecka senare.
Efter den gången hade den löst någon gång under natten. och tidigt på morgonen när det upptäcktes gick inte JFB att återställa. jag sprang och drog ut kontakten till vår frys, men detta hjälpte inte.... Sen slog det mig Frånluftvärmepumpen och elpatronen. Efter det gick det att återställa JFB, Ahh Elpatronen var felet...
Jag ringde till en service kille för Frånluftvärmepumpen som kom dit samma dag. Han kunde utan problem starta elpatronen och återställa JFB, han kunde därmed inte hitta något fel. gjorde en del mätningar men inget. Han kunde ju inte heller stanna en vecka och vänta på att jfb löser igen.. ;D
Sen blev det sommar och hela VP stängdes av och jfb löste aldrig.
Nu när kylan och vp är igång igen så har nu JFB börjat lösa igen. frun kom hem och jfb hade löst, inga problem att återställa den.
Phuuu. om ni inte redan somnat så kommer min fundering nu
Borde frånluftvärmepumpen kopplas bort från Jordfelsbrytaren?
Jag känner att detta borde göras men samtidigt så funderar man på varför den löser, kan det vara något fel på VP från 1995, och genom att JFB är bortkopplad från den så har huset brunnit ner när man kommer hem från jobb :'(
HJÄLP! Vad skall jag göra.
Borde jag ta in en Elektriker och vad kostar en sån i timmen?
Och vad anser elektrikern om att koppla bort VP från JFB? Alla tycker ju olika :-/.
Jag tänker inte gå hela denna vintern med att återställa JFB i ett kallt hus. Detta måste åtgärdas.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag skulle misstänka att det beror på dagg. Dvs att felet sitter utomhus.
För det första: Har du några prylar inkopplade utomhus, ex en skarvsladd som sitter i men ligger hoprullad för att användas till häcklippare eller liknande?
Har du någon utomhuslampa som sitter oskyddat, och får mycket dagg på sig, kolla sådana saker. Ev skulle det kunna vara utomhusgivare till värmeanläggningen.
En sak som talar mot min teori är att då borde även ett rejält regn utlösa problemet, fast dagg kan sätta sig även på skyddade ytor som regn inte når.
Om vi nu ändå antar att det är VP som är problemet, då skulle det varit bra om du visste vilka mätningar som servicekillen gjorde, för man borde kontrollmäta med en isolationstestare, och det är ett instrument som elektriker i princip alltid har, men i service sammanhang mäter man ofta sådant här med en vanlig mulitmeter. Båda instrumenten mäter resistans dvs i det här fallet om det kan gå ström där det inte skall göra det, men isolationsmätaren mäter genom att lägga på 500 eller 1000 V, multimetern mäter med 3 eller 5V. Den höga spänningen gör att mätströmmen kan "hoppa" i luften, dvs den hittar ex sprickor i isolering där det är en spricka men ledarna ligger inte i kontakt, då visar en multimeter inget fel. Vid normal drift så har du ju 230V över "sprickan", då kan det hoppa om det kanske kommer lite fukt också, isolationsmätaren får fram det här utan fukt genom att lägga på en så hög spänning.
Så om servicekillen inte gjorde en isolationsmätning så borde du ta hem en elektriker som kan felsöka det här.
För det första: Har du några prylar inkopplade utomhus, ex en skarvsladd som sitter i men ligger hoprullad för att användas till häcklippare eller liknande?
Har du någon utomhuslampa som sitter oskyddat, och får mycket dagg på sig, kolla sådana saker. Ev skulle det kunna vara utomhusgivare till värmeanläggningen.
En sak som talar mot min teori är att då borde även ett rejält regn utlösa problemet, fast dagg kan sätta sig även på skyddade ytor som regn inte når.
Om vi nu ändå antar att det är VP som är problemet, då skulle det varit bra om du visste vilka mätningar som servicekillen gjorde, för man borde kontrollmäta med en isolationstestare, och det är ett instrument som elektriker i princip alltid har, men i service sammanhang mäter man ofta sådant här med en vanlig mulitmeter. Båda instrumenten mäter resistans dvs i det här fallet om det kan gå ström där det inte skall göra det, men isolationsmätaren mäter genom att lägga på 500 eller 1000 V, multimetern mäter med 3 eller 5V. Den höga spänningen gör att mätströmmen kan "hoppa" i luften, dvs den hittar ex sprickor i isolering där det är en spricka men ledarna ligger inte i kontakt, då visar en multimeter inget fel. Vid normal drift så har du ju 230V över "sprickan", då kan det hoppa om det kanske kommer lite fukt också, isolationsmätaren får fram det här utan fukt genom att lägga på en så hög spänning.
Så om servicekillen inte gjorde en isolationsmätning så borde du ta hem en elektriker som kan felsöka det här.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Amicus:
Dela upp ditt hus på minst 2 st jordfelsbrytare så är nog ditt problem borta.
Du har kanske många apparater som läcker lite lite ström, dock helt ofarligt men kan vara svårt att finna, och har man allt på en j-brytare så summeras dessa små strömmar tills det når gränsen för j-brytaren. Denna gräns ligger vanligtvis på 30 mA. Det räcker att summan av dina läckströmmar når 31 mA så löser j-brytaren.
Delar du sedan huset på minst två j-brytare så skall det inte vara några problem. Och skulle det ändå kvarstå så har du i allafall halverat felkällorna eftersom du vet vad som ligger på resp. j-brytare. Denna "operation" borde inte kosta speciellt mycket, kanske 3-4 tusen. Ett mera exakt pris borde de mer insatta här på forumet kunna ge.
Dela upp ditt hus på minst 2 st jordfelsbrytare så är nog ditt problem borta.
Du har kanske många apparater som läcker lite lite ström, dock helt ofarligt men kan vara svårt att finna, och har man allt på en j-brytare så summeras dessa små strömmar tills det når gränsen för j-brytaren. Denna gräns ligger vanligtvis på 30 mA. Det räcker att summan av dina läckströmmar når 31 mA så löser j-brytaren.
Delar du sedan huset på minst två j-brytare så skall det inte vara några problem. Och skulle det ändå kvarstå så har du i allafall halverat felkällorna eftersom du vet vad som ligger på resp. j-brytare. Denna "operation" borde inte kosta speciellt mycket, kanske 3-4 tusen. Ett mera exakt pris borde de mer insatta här på forumet kunna ge.
Hempularen:
När jag läste ditt inlägg slog det mig att jag nog ställt frågan en gång tidgare eftersom jag fick samma svar då
.
I allafall så ser jag att det är VP och elpatronen som löser JFB eftersom att när jag inte kunde återställa JFB så kopplade jag först ur fläkten och då gick det inte att återställa. men när jag kopplade bort elpatronen så gick det att återställa JFB, slog jag på elpatronen igen så löste den. Det måste väl då vara elpatronen som är problemet eller något kring elpatronen?
Jag var dock inte hemma när servicekillen gjorde sina mätningar men isolationsmätning antog jag att han gjorde eftersom jag berättade hur det hela låg till. Jag är dock inte 100%.
Magnus S:
Jag har en Elektrostandard -95 undrar om den inte heter AMES 380/480 eller nått.
Förstod inte riktigt vad du menade, Men kan det vara ett fel i elementet? och vad innebär ett sådant fel?
Om jag nu skall ringa upp en Elektriker som kollar det hela. Kan han hitta felet om VP går som den skall och utan att JFB löser? Den löser ju bara ibland.
Eller måste jag ringa han när det händer? Det händer ju bara när man sover eller är borta, har aldrig hänt när jag varit hemma och vaken.
Jag är väldigt allergisk mot sådana här saker.. Måste veta vad det är och åtgärda det, och vet jag inet vad det är och inte ens vad det kan vara så kan det ju vara något allvarligt.
Ett förslag jag fått från en gammal elektriker är att det är krypströmmar eller nått samt att Kyl/frys,VP inte skall ligga under JFB.
När jag läste ditt inlägg slog det mig att jag nog ställt frågan en gång tidgare eftersom jag fick samma svar då
I allafall så ser jag att det är VP och elpatronen som löser JFB eftersom att när jag inte kunde återställa JFB så kopplade jag först ur fläkten och då gick det inte att återställa. men när jag kopplade bort elpatronen så gick det att återställa JFB, slog jag på elpatronen igen så löste den. Det måste väl då vara elpatronen som är problemet eller något kring elpatronen?
Jag var dock inte hemma när servicekillen gjorde sina mätningar men isolationsmätning antog jag att han gjorde eftersom jag berättade hur det hela låg till. Jag är dock inte 100%.
Magnus S:
Jag har en Elektrostandard -95 undrar om den inte heter AMES 380/480 eller nått.
Förstod inte riktigt vad du menade, Men kan det vara ett fel i elementet? och vad innebär ett sådant fel?
Om jag nu skall ringa upp en Elektriker som kollar det hela. Kan han hitta felet om VP går som den skall och utan att JFB löser? Den löser ju bara ibland.
Eller måste jag ringa han när det händer? Det händer ju bara när man sover eller är borta, har aldrig hänt när jag varit hemma och vaken.
Jag är väldigt allergisk mot sådana här saker.. Måste veta vad det är och åtgärda det, och vet jag inet vad det är och inte ens vad det kan vara så kan det ju vara något allvarligt.
Ett förslag jag fått från en gammal elektriker är att det är krypströmmar eller nått samt att Kyl/frys,VP inte skall ligga under JFB.
Amicus, jag tror också problemet beror på dagg/fukt.
Vilket stämmer med att felet uppstår på natten.
Jag har haft en skarp frånskiljning av jfb'en hittills; 23 december och huset fullt med släkt, lutfisken i ugnen som genererade stora mängder vattenånga ut genom ungsventilationen. När jag slog på plattan närmast ventilen vart det svart
. Fukt hade gått in i plattan, dagen efter funkade det fint igen. Bytte plattan senare.
Jag har haft en skarp frånskiljning av jfb'en hittills; 23 december och huset fullt med släkt, lutfisken i ugnen som genererade stora mängder vattenånga ut genom ungsventilationen. När jag slog på plattan närmast ventilen vart det svart
Lurvnos skrev:Amicus, jag tror också problemet beror på dagg/fukt.
Jag har haft en skarp frånskiljning av jfb'en hittills; 23 december och huset fullt med släkt, lutfisken i ugnen som genererade stora mängder vattenånga ut genom ungsventilationen. När jag slog på plattan närmast ventilen vart det svart. Fukt hade gått in i plattan, dagen efter funkade det fint igen. Bytte plattan senare.
Nu är jag ingen expert på något sätt. Men jag förstår inte hur fukt kan vara problemet ???
På natten är inga lampor tända, (bara videon standby och väckarklocka, ja kyl/frys och vp. Elpatronen går säkert in på natten om det är kallt ute då, dagarna används endast VP återvinningen.
Fukt... menar ni att fukten påverkar elpatronen? eller menar ni att fukten påverkar något annat i huset som i sin tur leder till att bägaren rinner över och tillsammans löser JFB?
Vad skulle fukten kunna påverka? egentligen. Inte videon, inte klockradion för så mycket flåsar jag inte i sömnen
I alla fall. så beror det på fukt, så kan jag tryggt koppla bort FVP från jfb och ev kanske lägga den på en egen?
Är det så att det är ett riktigt fel så ska det åtgärdas och inte bara koppla bort JFBn. Har du nu lite otur att det blir många bäckar små som gör detta fenomenet så är det fortfarande ett fel enligt mig men då går det att dela upp centralen på flera JFBn.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Med din nogrannare beskrivning så tror jag att du har rätt det är något med elpatronen eller värmepumpen. Nu vet jag inte riktigt hur en sådan anläggning är gjord, men jag antar att elpatronen värmer inkommande uteluft. Den skulle mycket väl kunna ínnehålla mycket fukt på natten, och ev. kan den fukten fällas ut som dagg på värmeelementet, (när det inte är igång och är varmt), om vi då antar att du har någon sorts isolationsproblem i elementet så kommer jfb att bryta så fort elementet startar.
I ditt fall så försvann ju felet när servicekillen var där mitt på dagen, då kan elementet ha torkat upp igen.
Problemet kommer i så fall att avta senare under vintern när luften brukar vara torrare, och dessutom kommer troligen elpatronen att vara igång mer då och hålla sig själv torr.
Det jag triggar på i din beskrivning är just detta att det händer på natten, på vår och höst. Då tycker jag att ett samband med dagg känns naturligt att leta efter.
I ditt fall så försvann ju felet när servicekillen var där mitt på dagen, då kan elementet ha torkat upp igen.
Problemet kommer i så fall att avta senare under vintern när luften brukar vara torrare, och dessutom kommer troligen elpatronen att vara igång mer då och hålla sig själv torr.
Det jag triggar på i din beskrivning är just detta att det händer på natten, på vår och höst. Då tycker jag att ett samband med dagg känns naturligt att leta efter.
Det kan kanske vara som du säger.hempularen skrev:
Jag har ju ännu inte upplevt en vinter i huset. utan flyttade in 1 mars.
Mina farhågor var att det kommer att hålla på titt som tätt när elpatronen behövs. Men som sagt det kan ju vara som du säger med vår och höst.
Skulle det då gå att hitta felet med en isolationsmätning?
Är det lönt att ringa en elektriker som tar en massa pengar i timmen som i sin tur inte kommer hitta något fel eftersom han inte kommer att vara tillgänglig när det händer?
Jag tackar för alla tankar och tips på vad det kan vara.
Känns altid skönt att ventilera lite innan man öppnar plånboken
låt en elektriker megga = isolationsmäta och även mäta läckströmmarna i ditt hus. sen så får en 30 mA jordfelsbrytare lösa ut redan vid 15mA. ifall värmeanläggningen ligger med en läckström runt 15 mA så kan det vara möjligt att jfb bryter, det går ju att isåfall byta ut jfb...
Å andra sidan ersätter hemförsäkringen även om hela huset brinner ner.Lurvnos skrev:Som jag ser det, frågan om kyl/frys på jfb'n är komplex;
#1 En gammal kyl/frys kan lösa ut en jfb pga läckage i startkondensaton.
#2 En kyl/frys är en inte obetydlig källa till elbränder.
#3 Om nåt annat löser ut jfb'n och kyl/frys går genom samma jfb blir maten förstörd.
Min elektriker ansåg bestämt att öven kyl/frys bör gå genom jfb'n. Blir maten + kyl/frys förstörd ersätter hemförsäkringen.
Jag är dock inte övertygad om att alla bränder i kyl/frys skulle hindrats av jfb. Har för mig att dessa bränder i regel berodde på trögstartad kompressormotor, med överhettning i startrelät som följd? dvs ström fas-nolla. I alla fall initialt.
Allvarligt talat, finns det seriösa siffror på hur många procent av alla kyl/frysbränder som kunnat undvikas av jordfelsbrytare? Någon nämnde startkondensator och läckage i den, det borde jordfelsbrytaren ta. Däremot gnistbildning i en sliten termostat eller om kompressorn inte riktigt vill igång utan bara "brummar" så hjälper inte en jordfelsbrytare. Ett motorskydd skulle kunna skydda om kompressorn inte vill starta.
Det enda idiotsäkra skyddet är nog egentligen sådant brandlarm där man har flera brandvarnare som sammankopplas, detekterar en brand så väsnas alla. De kostar nån hundring per styck på clasohlsson till exempel har jag sett, sätt en bakom kylen och en bakom frysen (fast montera dem så att de inte falsklarmar för tidigt för smärre klantigheter på spisen!).
Det är väl ändå så att "elbränder" ofta egentligen inte är elbränder i sig, utan att man glömt spisen på eller liknande. Jag gissar vilt på att en såndär timer man måste dra upp för att köra upp till två timmar, kopplad till spisen och eventuella eluttag man kör t.ex. våffeljärn och liknande på, minskar brandrisken mer än jordfelsbrytare på kyl&frys?
När det gäller jordfelsbrytare på värmeanläggningen så får man väl tänka efter på hur en brand kan sätta igång. Som exempel kan man titta på min värmeanläggning vars elektriskt drivna delar består av cirkulationspump och elpatron (och en oljebrännare som inte används). Elpatronens aktiva del är doppad i vatten, så länge det finns vatten nog i pannan (eller ackumulatortanken om man har en elpatron i en sådan istället) så kan det i princip inte brinna, ett jordfel gör bara att en mindre del av elpatronen blir ett kraftigare värmeelement än vad det är avsett, effekten blir högre och elementet slits ut på nolltid. Problemet är när man har en styrning som bara bryter två faser till ett trefaselement, ett jordfel kan då göra att det alstras värme fast styrningen tror sig ha slagit av strömmen. I min elpatron sitter det kombinerat i temperaturgivaren även ett överhettningsskydd, det är en helt egen krets, inkommande 220V in genom överhettingsskyddet som bryter vid övertemperatur (engångsmodell) och vidare ut på en kontaktors spole och med till nollan. Den kontaktorn bryter alla tre faserna, så om resten av styrningen får tokspel eller om det uppstår et jordfel som alstrar farlig värme så bryts strömmen.
När det gäller cirkulationspumpen är motoreffekten såpass låg att motorskyddet rimligtvis löser ut innan det alstras så mycket värme att det är någon brandfara. Värmen kan ju trots allt ledas bort genom vattenledningsrören, både genom vattnet och de relativt grova rören.
Däremot kunde man kanske fundera på att ha en bit såndär i princip helt brandsäker ledning sista biten till elpatron och till övriga eldrivna saker i värmesystemet (om man installerade nytt), eventuell brand i ett pumphus skulle inte kunna "ta sig".
Man ska väl också städa pannrum och liknande oftare än "aldrig" för att minska brandrisk. Damm och liknade har ju en förmåga att vara brännbart, klart dumt att ha just där.
Man ska ju inte heller tro att jordfelsbrytaren är ett universalmedel som skyddar mot alla elbränder generellt. Brand i t.ex. en tv-apparat (som är extremt sällsynt) lär den inte skydda mot alls t.ex....