5 939 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Vad undantar ni från jordfelsbrytaren
Tyvärr ett återkommande problem som fortfarande inte fått en riktigt bra teknisk lösning än. Kanske bästa strategi är fixa en jfb som har utgång för larm, så har man i alla fall chansen att få ett meddelande om att jfb:n löst ut, då man vid försäkringsskada alltid får stå för självrisken själv+all tid att fixa allt mek som jfb då har ställt till med.
pag, jadå. En jfb summerar strömmarna i de tre faserna samt nollan. I ditt fall är plattorna D-kopplade, dvs lasterna sitter mellan faserna. Så i ett enkelt fall, en platta på, går ex 2 A från L1 till L2 = summa noll. I L3 är det också noll, och så även i nollan, för de är inte inblandade alls. Ett jordfel mellan L1 eller L2, och jord gör att strömmen i L1 och L2 inte blir samma för en del smiter till jord. Då löser jfb'en ut.
Det tar väl ändå ett gäng timmar för en kyl & frys att ruttna sönder helt. Skulle detta ske är du antagligen iväg på semester. I ett relativt schysst hus löser ju inte bara jordfelsbrytaren utan anledning när du är borta på semester. Och skulle detta ske ser jag heller att maten är förstörd än hela huset, när jag väl kommer hem.
Btw. uttag utomhus kan man lägga på en enpolig jordfelsbrytare eller nått då smarta tjuvar slår ut jordfelsbrytaren på vanliga svenssonhus med kassa larm utan bra batteribackup & uppringare.
Btw. uttag utomhus kan man lägga på en enpolig jordfelsbrytare eller nått då smarta tjuvar slår ut jordfelsbrytaren på vanliga svenssonhus med kassa larm utan bra batteribackup & uppringare.
Jordfelsbrytar är ett måste.
I vårt kommande hus tänker jag sektionera upp i el-centralen på så sätt att det finns ett par jordfelsbrytare (jfb) enfas och trefas.
- Kylskåp har egen jfb
- Frys har egen jfb
- Garaget har egen jfb
- ... inte ännu klart.
Mitt tänk är att inte hela huset blir utslaget vid el-fel, t.ex. det är inte roligt komma hem på vintern till ett utkylt hus.
I vårt kommande hus tänker jag sektionera upp i el-centralen på så sätt att det finns ett par jordfelsbrytare (jfb) enfas och trefas.
- Kylskåp har egen jfb
- Frys har egen jfb
- Garaget har egen jfb
- ... inte ännu klart.
Mitt tänk är att inte hela huset blir utslaget vid el-fel, t.ex. det är inte roligt komma hem på vintern till ett utkylt hus.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Que ???ByggaNytt skrev:
Menar du att färre än 5 jfb i en normalinstallation är för få? Eller menar du att att lägga hela installationen på fem jfbs i serie är oseriöst?
Har i dagsläget 1 jfb på allt i huset, men kommer att sektionera upp. Tre sektioner är tänkt att serva själva huset. Utomhus och bibyggnader tillkommer senare med egna jfb i egen undercentral (endast fyrledarsystem i jordkablarna).
MAO jag undantar inget från jfb, jag vill ju ha skyddet som den ger!