För 4 år sedan valde jag det som isolering under golv. Det har visat sig att det blivit fukt i reglarna som börjat ruttna. Kan det vara fukt utifrån som kondenserar på grundmurens insida? Verkar inte som perliten låter fukten ”rinna igenom” ner till frislagets, utan den stannar. Har även hittat svamp i reglarna.

surris
Är det en modern mullbänk du har byggt eller har du fyllt trossbotten i en torpargrund med perlite? Svårt att se att det är perliten i sig som är problemet utan att det är något övrigt i konstruktionen/markförhållandena som tillför väldigt mycket fukt.

• Gilla
Tomas Talle
  • Laddar…
Om grundmuren inte isolerar tillräckligt bra så blir den kall och då finns det en uppenbar risk att inomhusfukten kondenserar på den kalla ytan.

Är fukten bara i ytterkanterna av bjälkarna eller i hela golvet?

Krypgrund eller mullbänk?

Oldboy Oldboy skrev:
Om grundmuren inte isolerar tillräckligt bra så blir den kall och då finns det en uppenbar risk att inomhusfukten kondenserar på den kalla ytan.

Är fukten bara i ytterkanterna av bjälkarna eller i hela golvet?

Krypgrund eller mullbänk?
Stenkross 400+perlite 250. Reglarna har sugit/ruttnat 2500 in. Kanske som du säger, värmen i huset har mött kalla muren kondenserat och det tar typ 4-5 år innan det märks.

T Tomas Talle skrev:
Stenkross 400+perlite 250.
Modern mullbänk alltså.

T Tomas Talle skrev:
Reglarna har sugit/ruttnat 2500 in.
Så, ända från sockeln och 2,5 m in i huset?
Hur brett är huset?

När jag tänker ev kondensfukt mot grundmuren så borde kanske inte mer än ytterändarna vara dåliga; (1-2 cm efter några få år och kanske 20 cm efter 20-30 år).
Om hela 2,5 m är ruttet efter bara 4-5 år så beror det på något annat.
Ligger golvreglarna ovanpå perliten?
Vilken dimension har golvreglarna?
Vilket träslag/virke? (gran eller fur; frodväxt fr Götaland eller riktigt tätvuxet och kådrikt Norrlandsvirke?)
Jag utgår från att inget fritt vatten blaskats på uppifrån?
Vilken terräng ligger huset i? (Typ Låglänt/svacka/sumpmark eller höglänt/ås/sandmark eller...?)
Är huset välventilerat och har ett torrt inomhusklimat?
Finns det bilder?

Oldboy Oldboy skrev:
Modern mullbänk alltså.

Så, ända från sockeln och 2,5 m in i huset?
Hur brett är huset?

När jag tänker ev kondensfukt mot grundmuren så borde kanske inte mer än ytterändarna vara dåliga; (1-2 cm efter några få år och kanske 20 cm efter 20-30 år).
Om hela 2,5 m är ruttet efter bara 4-5 år så beror det på något annat.
Ligger golvreglarna ovanpå perliten?
Vilken dimension har golvreglarna?
Vilket träslag/virke? (gran eller fur; frodväxt fr Götaland eller riktigt tätvuxet och kådrikt Norrlandsvirke?)
Jag utgår från att inget fritt vatten blaskats på uppifrån?
Vilken terräng ligger huset i? (Typ Låglänt/svacka/sumpmark eller höglänt/ås/sandmark eller...?)
Är huset välventilerat och har ett torrt inomhusklimat?
Finns det bilder?
Tack. Reglarna, 145mm+145 bärlina ligger i perliten. Alltså, 290mm perlite samt 3-400 makadam. Golvet ligger i princip i samma höjd som marken. Huset har , efter nyligen kontroll, visat sig ha fuktkvoter på mellan 60-70. Jag misstänker själv att det har funnits risk för ytvatten att tränga igenom vissa delar av grunden samt vid efterkontroll av fasad var tätning runt ytterdörrar bristfällig. Men samtidigt har jag möjligtvis haft en övertro på att perliten och makadamet skulle klara fukten. Naturligtvis finns det ingen luftning i denna konstruktion. Eftertanken blir att reglar bör kläs med duk samt att man lägger duk även på insida grundmur.

U
Har du köpt rätt typ av perlite som är behandlad med silikat? Nu kanske inte det spelar så stor roll när du har så mycket mackadam under, så kapilärverkan är redan bruten. Men en tanke bara.

Sen att nåt är kapilärbrytande innebär ju inte att det kan transportera bort stående vatten eller mycket fukt, det behöver ledas/dräneras bort eller ventileras/avfuktas.

surris
T Tomas Talle skrev:
Tack. Reglarna, 145mm+145 bärlina ligger i perliten. Alltså, 290mm perlite samt 3-400 makadam. Golvet ligger i princip i samma höjd som marken. Huset har , efter nyligen kontroll, visat sig ha fuktkvoter på mellan 60-70. Jag misstänker själv att det har funnits risk för ytvatten att tränga igenom vissa delar av grunden samt vid efterkontroll av fasad var tätning runt ytterdörrar bristfällig. Men samtidigt har jag möjligtvis haft en övertro på att perliten och makadamet skulle klara fukten. Naturligtvis finns det ingen luftning i denna konstruktion. Eftertanken blir att reglar bör kläs med duk samt att man lägger duk även på insida grundmur.
Om golvet är i samma nivå som marken så ligger alltså reglarna under marknivå? Det kräver att du har väldigt bra dränering runt huset och att allt ytvatten rinner ut från huset. Har du inte det så finns det risk att vatten blir ståendes i grunden vid högt grundvatten eller kraftigt regn.

surris surris skrev:
Om golvet är i samma nivå som marken så ligger alltså reglarna under marknivå? Det kräver att du har väldigt bra dränering runt huset och att allt ytvatten rinner ut från huset. Har du inte det så finns det risk att vatten blir ståendes i grunden vid högt grundvatten eller kraftigt regn.
Ok tack för alla intressanta svar. Jag känner mig nöjd med konversationen. Hoppas att fler som tänker använda Perlite ser detta och arbetar utifrån det. Själv hade jag nog lite för bråttom!

• Gilla
surris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.