Byggahus.se

Vad tycker ni om Asko?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi är på väg att flytta och skall köpa ny disk-, tvättmaskin och torktumlare.

Diskmaskinen är redan klar. Vi har haft Cylinda resp. Asko (Made in Jung, Västergötland) de senaste 20 åren. Supernöjda, speciellt med den senaste Asko med tre korgar. Så vi kör på Asko igen. Jag älskar deras inredning av hela mitt ingenjörshjärta.. Ingen annan tillverkare kommer i närheten i användarvänlighet. Dessutom är maskinen vi har som en viskning när vi kör den. Torkningen är dock inte 100%-ig, men det är inte vår Bosch med Zeolit som vi har på landstället heller.

När det gäller tvättmaskin och torktumlare hade jag läst på och fastnat för Bosch (samma som Siemens), men fick en hel del solida argument på affären för att gå för antingen Asko eller Miele istället. De är t.ex. de enda tillverkarna som möter Kondensklass A för torktumlarna. Båda gör jämförbara tvättmaskiner byggda för 20 års användning, sade man.

Jag är övertygad om att Miele gör bra maskiner, men jag gillar vare sig utseende eller användargränssnitt. Asko är snygga och funktionella, men frågan är om kvalitet och prestanda är i nivå med Miele? Jag känner mig lite tveksam.

Ni som provat, kommer ni att köpa Asko tvätt och tork nästa gång också?

2. 1
    Medlem Nivå 1
    Har bara haft Asko tvättmaskin. Kan klart rekommendera deras tvättmaskiner - så skönt att slippa gummibälg. Bra kvalitet, inga problem med den under de drygt 10 år vi hade den (vi sålde lägenheten, vad jag vet är tvättmaskinen fortfarande i full gång).

3. N
    Medlem · Nivå 6
    Asko är inte vad de en gång har varit. För 10 år sedan så hade jag direkt sagt Cylinda Sverige, tvätten/torken/disken. Samma plattform som Asko. Men sanningen idag är att maskinerna inte alls håller samma kvalité. Detsamma gäller även Miele.

Jag har jobbat med garantiservice för både Asko, cylinda och Miele. Jag är inte imponerad av någonting som de tillverkar längre. Med det sagt så säger jag inte att allt dem gör är skit. Asko och Miele tillhör ju premiumsegmentet och jag tror att du gör rätt i att satsa på funktion och design om det är viktigt.

Personligen tycker jag att priserna är lite i överkant men man betalar lite för märket också tyvärr. Exempelvis så kostar väl en normal Asko tvätt idag ca 10-12tkr medans den normala Asko/cylinda tvätten för 5-6 år sedan kostade 7-8tkr. Under skalet så finns definitivt inga förbättringar, det är enbart kosmetisk skillnad. Liten reservation sätter jag för elektronikerna för de var dåliga under en period, de nya plattformarna kan jag inte uttala mig om än.

Summeringen blir att det trots allt är fina maskiner utan tvekan, man ska dock inte tro att man får samma kvalité som det en gång varit. Bosch/Siemens är enligt mig mer prisvärt.

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Asko är bara en skugga av sitt forna jag, men alla andra har blivit ännu sämre så....

tyskbyggda (dvs ej bygda i tjekien, turkiet, polen mm.) miele eller Siemens/Bosch är ett säkrare kort men då kostar de oxå mer än asko.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Jag känner en fd Produktionschef på anläggningen i Jung från Cylinda tiden. Han tycker det är synd att man inte vågade prisa upp maskinerna till samma nivå som Miele. Cylinda på den tiden var minst lika bra på alla sätt menar han. Hade man vågat hade nog anläggningen i Jung funnits kvar. Å andra sidan verkar inte ens Miele klara av kostnaden i Tyskland längre utan flyttar produktion till Polen, så det kanske hade varit kört ändå.

Nu verkar Gorenje våga ta ut priser i nivå med Miele, och egentligen är det ingenting som säger att man inte kan bygga bra grejer i Slovenien. Men det hänger ju också på att stoppa i bra komponenter. Det är nog där problemet ligger för alla tillverkare. Inköpscheferna har fått stor makt. Billigt kan också vara bra, men oftast inte.

Så det får väl bli form före funktion trots allt. Asko alltså.