Byggahus.se

Vad tror ni om huset?

1. Daggen84
    Medlem Nivå 11
    Är eventuellt intresserad av att åka och titta på detta hus... Tanken är inte att jag ska bo där själv utan hade tänkt hyra ut. Finns det möjlighet tänkte jag eventuellt göra om vinden till separat lägenhet osv... Vad är er generella uppfattning?

Jag har skickat diverse frågor och väntar på svar från mäklaren angående besiktning, renoveringar, hyresavtal mm... Det har lagts bud som ligger en bit under acceptpris och huset har legat ute i 75 dagar.

Tips och åsikter mottages gärna!!!

http://www.sodermaklarna.se/detaljer?guid=4ARIJ4AUV7JNUL8D

MVH

Daggen

Redigerat 15 feb 2015 11:13
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Vet inte om takhöjden på 1,9 är godkänt om du söker bygglov för att göra en lägenhet till. Dessutom kommer du få ändra taxeringskoden när du gör det också och när det gjorts kommer hyresgästerna ha besittningsrätt, kan vara bra att veta.

Men om man bortser från det ser det ju som att det det kan bli en helt ok lägenhet och jag själv hade hyrt en lägenhet även om det var 1,9 i takhöjd. Ring och kolla med byggnadskontoret så kan du få ett svar innan du budar.

Skaffar du F-skatt kan du lägga på 25% på pizzerians hyra och dra momsen på en del av driftkostnader och underhåll också.

Driftschablon hyreslägenhet 450 kr/m²
    Driftschablon butikslokal 320 kr/m²

Då blir drift+underhåll: 69.300:-
    Hyresintäkt: 378.000:-
    Driftnetto: 308.700:-

Direktavkastningen om du köper det för 6.000.000:- blir då 5,15% vilket är bra i Stockholm, kan man få en lägenhet till så blir det en bra affär.

3. Daggen84
    Medlem Nivå 11
    Ja tanken är att det kommer drivas i bolagsform tillsammans med min svåger...

Tack så mycket för infon om driftschablon! Hade själv räknat på högre löpande underhåll så det var positivt. Självklart beror mycket på hur skicket är från början med dränering, tak och andra större poster där kostnaderna kan rusa fort men av bilderna att döma ser det helt ok ut.

Får ta och höra med byggnadskontoret om det skulle funka att göra om vinden till separat lägenhet och om det inte funkar går fortfarande kalkylen runt.

Området är relativt attraktivt nära Stockholm så jag är absolut inte orolig att det kommer vara svårt att hitta hyresgäster om de befintliga hyresgästerna säger upp sina kontrakt.

MVH

Daggen

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Man ska ha klart för sig att dom stora kostnaderna, när man gör en lägenhet, ligger i kök och badrum och är ung. lika stora oavsett om det gäller en 1:a eller en 4:a.
    Därför ligger generellt hyrorna per m2 högre på mindre lägenheter jmfrt stora lägenheter.
    Oavsett så har du en initialt stor investering att göra i kök och badrum för lägenhet på vinden som måste in i kalkylen.
    Numera har också kraven på handikapptillgänglighet skärpts så det, vid nytt bygglov, kan innebära tex hiss upp till vindsvåningen.

Redigerat 15 feb 2015 12:14
  5. H
    Medlem · Nivå 19
    Dom siffrorna är från SCB 2012 har jag för mig. Säg till om du vill veta något mer. Driver själv ett bolag och har 4 fastigheter idag.

Bra att veta om du startar firma och köper huset och sen börjar bygga en lägenhet till och tar ut lön för arbetet du gör i lägenheten ska du lägga på moms på detta och betala in det till skatteverket, så kallad uttagsbeskattning:

http://www.skatteverket.se/foretago...ngstjanster.4.dfe345a107ebcc9baf80001255.html

Redigerat 15 feb 2015 12:17
    • Laddar…
  6. roland53
    Medlem Nivå 13
    Att äga en näringsfastighet i bolagsform jmfrt privat är att lagfarten blir dyrare och vinstbeskattningen vid försäljning blir procentuellt högre.

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Det om lagfarten gäller endast om det är ett AB, då är avgiften 4,25% istället för 1,5% men då har man fördelen att man kan sälja aktierna nästa gång istället för fastigheten. Då har man varje fastighet i ett eget AB med ett moderbolag som äger alla fastigheter (bolag), vilket är en vanlig lösning.

8. Daggen84
    Medlem Nivå 11
    Bra input Roland53... Striktare krav från höger och vänster vid om/nybyggnad löser verkligen bostadsbristen i Stockholm ;)
    Självklart ska alla ha möjlighet att bo så det får jag definitivt kolla upp om hiss kommer vara nödvändigt och skulle fallet vara så blir det inte lönsamt att göra om vinden.

Att det är kostsamt att bygga kök och badrum är jag medveten om. Har en del kontakter tex en svärfar som har rörmokar firma, god vän med elfirma och väljer man basic prylar till kök och badrum och slår till på rea så går det att spara om än så kommer det initialt att kosta med ombyggnationen. Möjligheten till högre hyresintäkter och eventuellt värdeökning på fastigheten med fler lägenheter måste vägas för och emot om det lönar sig.

MVH

Daggen