Hej!
Jag har hittat ett hus som jag tycker verkar superfint

jag har dock fått ett besiktningsprotokoll där dom hittat en hel del fel och brister. Jag har klippt ut några gobitar från protokollet.
Jag är en händig man men ingen husbyggare så därför frågar jag er, vad kan detta kalas tänkas kosta att fixa till. hur mycket jobb snackar vi. Och vad kan man göra själva
Det är många fel där jag inte riktigt förstår omfattningen av eventuell reparation. Hur stora/kostsamma dom kan bli..
Tacksam för hjälp!

• Källarutrymme med synliga fuktskador och avflagande puts på väggarna och i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskador i underlagstaket vid husets takfot och en igenvuxen hängränna, rekommendation om fackmannakontroll.
  • Eternitskivor på husfasad med synliga sprickor nära hängränna och murkant.
  • Skärmdump från ett besiktningsprotokoll om fuktproblem i torpargrund med rekommendation för åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lepoisson
  • Laddar…
harry73
Den stora riskfaktorn här stavas fuktskador.
Huset har ett eternittak där man sätt rötskador under taket. På eternittaket ligger numera et plåttak, som gör att skadorna inte förvärras, men när ni gör om taket i framtiden, får ni räkna med att även ta bort eternittaket och åtgärda viss röta.
Även husfasaden är eternit och håller på vissa ställen inte tät. På sikt behöver ni byta fasaden och då får ni räkna med att åtgärda viss röta.
Krypgrunden går inte att inspektera, men har förhöjda fuktvärden. Det finns även mögellukt när man kommer in i huset. Det står bara hallen, men det är där man kommer in och märker att det luktar. Det kan dock lukta i hela huset.
Detta är största risken. Har man tur räcker det med avfuktare av något slag. Har man otur, krävs det dränering längs grunden och omfattande reparationer av bjälklaget.
Badrum och toa kan se trevligt ut, men ska hanteras som ett gammalt (50 år gammalt) badrum. Planera in att byta badrum.

Vi snackar väl troligen
- nytt tak
- ny fasad
- dränering
+ åtgärda fuktskador i varierande omfattning.

allt beror ju på vilka krav man har. Men jag har svårt att se att man tex ”lappar och lagar” ett eternit tak.
Är alla stora jobb så här eftersatta så antar jag att insidan också är det. Luktar det mögel i huset så antar jag att det inte är nyrenoverat.

allt beror så klart på målbilden men detta låter dyrt. Vi gör en liknande renovering, exkl. fasaden och har bränt ca 750k sista året. Då har jag gjort allt utom el, VVS-jobb och plattsättning i ett litet badrum. Hade man snålat på material hade summan kanske varit 600k. Därtill har vi inte ännu dränerat. Så jag skulle, grovt, säga att från en miljon och uppåt beroende på hur my ner du gör själv ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.