Gäller garantin om Ni installerar själva?

Troligtvis inte, men med tanke på priset kanske det ändå är värt en chansning?

/Sara

Enligt miljölagen är det olagligt att installera luftvärme-pumpar om man inte är behörig och arbetar för ett Swedac-ackrediterat företag

barabas skrev:
Enligt miljölagen är det olagligt att installera luftvärme-pumpar om man inte är behörig och arbetar för ett Swedac-ackrediterat företag
Det är förbjudet att gå på röd gubbe också ;)

barabas skrev:
Men det beror ju på hur hantering en av köldmedium går till, eller hur?

Man behöver ju inte ha licens för att hålla i en pump....

Hej,

Ok, då vet vi att man inte får installera själv. Men jag vill veta om man kan. Och om själva pumpen är något att ha?
Någon som vet?

/Sara

MathiasS skrev:
Men det beror ju på hur hantering en av köldmedium går till, eller hur?

Man behöver ju inte ha licens för att hålla i en pump....
MathiasS!
Ja, det är väl just hanteringen av köldmedium som man kan förmoda att inte alla hemmapulare vet så mycket om...
Även om jag vill tro att de flesta, och framförallt alla på detta forum, är noggranna och förnuftiga människor så kan det ju finnas anledningar till att lämna vissa saker åt de som är utbildade på det.

Enligt ditt resonemang skulle man kunna säga att man inte behöver ha vapenlicens för att inneha ett vapen......men ett skott kan ju gå av om man hanterar det fel, eller hur?

Min vp-leverantör sade att jag kunde göra det själv om jag ville. Men garantin skulle inte gälla då så det blev en certifierad som gjorde det. Det som krävdes för installationen var en Vacumpump och ett konverktyg som konade ändarna på kölmedieslangarna innan ihopaskruvningen. Ingen kontakt med köldmediet förekom vid installationen vilket redan fanns i vp:n.
Det rekommenderades dessutom att ett eluttag med egen säkring skulle finnas just för vp:n.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.