Sitter o skissar lite på mina el-planer inför renoveringen. En hemmabioanläggning kommer att införskaffas.

Då hade jag tänkt att förbereda att dra ett vp-rör för att säkra upp bara för hemmabio-prylarna .

Men jag e lite nyfiken om nån har ett hum om vad effekten skulle kunna bli om man då kör, Projektor, förstärkare, ett hyffstat 5,1 system, dvd, playstation o vad mer kan man råka att ha igång, typ en htpc, vad skulle den totala effekten bli ca om man hade igång allt samtidigt?

Redigerat:
Beror ju på vad du ska ha för effekt på ljudanläggningen osv. Men de känns som att man kan ha ganska mycket hemmabio innan man behöver mer än 1fas 10A. ?

Tomrör för ljudkablar osv skulle jag dra minst VP20 iaf.

Min anläggning (projektor, 5.1 receiver, slutsteg, stationär PC och lite annat smått och gott) drar c:a 2.5..3A i tomgång. Så du lär nog få skaffa ganska häftiga grejor innan du blåser en 10A säkring.

mitt gamla denon poa1500 slutsteg gjorde att min automatsäkring (10A) löste ut
även om den var ensam på säkringen..
Så min elektriker ökade upp 13A, efter det höll säkringen..
Och tomgångströmmen på mitt system ligger på cirka 350w, lcd+surr+slutsteg
datorn drar ytterligare cirka 150w
mao ungefär som snaggletooth ;)

Det som kan strula är häftiga slutsteg som drar mycket vid start, annars räcker 10A säkring mycket långt.

En sak som kan vara trevligt när åskan går är att skydda The good stuff från åsknedslag antigen genom gemensam rejäl brytare (typ vridELKO) eller riktigt åskskydd i centralen.

Absolut säkrast är ju såklart grendosa med sladden ur men detta kan ju vara osmidigt om prylarna sitter lite utspritt (många kontakter).

znitz skrev:
mitt gamla denon poa1500 slutsteg gjorde att min automatsäkring (10A) löste ut
även om den var ensam på säkringen..
Så min elektriker ökade upp 13A, efter det höll säkringen..
Och tomgångströmmen på mitt system ligger på cirka 350w, lcd+surr+slutsteg
datorn drar ytterligare cirka 150w
mao ungefär som snaggletooth ;)

Det som kan strula är häftiga slutsteg som drar mycket vid start, annars räcker 10A säkring mycket långt.
Eller så har man gamla hederliga proppar (som jag) så klarar man sig vid start :)

v-g skrev:
En sak som kan vara trevligt när åskan går är att skydda The good stuff från åsknedslag antigen genom gemensam rejäl brytare (typ vridELKO) eller riktigt åskskydd i centralen.

Absolut säkrast är ju såklart grendosa med sladden ur men detta kan ju vara osmidigt om prylarna sitter lite utspritt (många kontakter).
Skulle tro att en brytare med 1,5 mm kontaktavstånd har begränsad verkan när blixten redan avverkat 3 000 m från cumulonimbusmolnet till elstolpen utanför. ;)

Grovskydd i stolpen (om man bor på landet), mellanskydd i centralen och finskydd vid prylarna är säkrast.

Som skrivet, brytaren har ingen som helst verkan mot ett åsknedslag.

Protte

Det är väl bara att summera märkeffekterna på prylarna? Så får en absolut maxeffekt vad allt kan dra samtidigt ( ganska osannolikt att det skulle inträffa). Förmodligen räcker en 10A automat långt. Jag kör min "hemmabio", med 5.1 (5x50w) plus subwoofer (ca. 150w), plasma-tv 250w, dvd-spelare, tv-spel o.s.v. på samma belysningsgrupp som 3 andra rum (gammalt hus) på en C10. Aldrig några probs... inte ens med dammsugaren igång samtidigt...

Redigerat:
Därför jag skrev en VRIDBRYTARE dvs linanden en sån här: http://elko.se/wsp/elko_sve/webon.c...oduct&id=010/27696/32294/32347&name=Produkter

Nu är inte det samma brytare som jag har men gissar på att det är liknande konstruktion med flera mm i bryt. Känns som mycket skydd för liten peng.

Men det är klart inget skyddar ju mot en direktträff dock är ju detta en relativt bra säkring jämfört med sk. plugin skydd. Fast klyver blixten ett träd precis vid knuten så håller det nog inte ;)

Lite gammal nu, den här tråden, men om det är ett dedikerat biorum, så skulle jag satsa på 16A om det var jag.. Har själv 10, och den säkringen löser ut emellanåt, speciellt när man slår av och på förstärkaren när resten av pryttlarna är igång. Mycket irriterande. Går i tankar om att dra om elen till rummet, men det är inte busenkelt, så nu har jag lärt mig att starta en apparat i taget, och förstärkaren först.

Men å andra sidan, om det bara handlar om ett enklare biorum, liten förstärkare osv, räcker nog 10Ah bra.

Men om man nu ska dra el så är det väl lika bra att iaf dra in 2st 10A eller 16 då är man ju på säkra sidan.
Samtidigt kan det vara bra att dela upp det lite, risk för störning och snebelastning minskar ju då oxå.
Men annars är det ju inte så konstigt 2300watt kan man plocka ut från 10A.

Själv har jag 3st 16A till min blivande bio, samt separata matningar a 10A till mina basar.
Bilder på bygget finns här, även om jag inte är klar än men ändå ;)
http://www.biobygget.se/bion.htm

Glöm inte dra ut tomrör för RCA-kabel till subbasen, been there, done that.

Det är ett bra tips.. Jag har dragit det... Samt att jag drar all högtalarkabel i mellantaket, då jag sätter upp ett akustiktak.
Då gör det inte lika mycket om man missar något ;)
Men det är samma med elen.. Det är inte fel att dra något rör extra.. Man vet aldrig Nätverk, telefon, mera larm, kameraövervakning mm mm....
Hur som helst lycka till med bygget och glöm inte att ta bilder som vi kan se sen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.