5 180 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Vad tror ni det skulle kosta att budgetrenovera badrummet
Var bor du?S Sodasoft skrev:Jag ska köpa lägenhet där badrummet behöver omvårdnad, så fort som möjligt. Jag tittar därför på två alternativ för en budget renovering. Badrummet är ca 4 kvm. Idag finns där en våtrumsmatta på golv och väggar. Jag kommer behålla nuvarande toalett och handfat då de är relativt nya. Min budget är delvis begränsad så jag är intresserad av budgetval i dagsläget men vill så klart göra det som är mest attraktivt
. Vad tror ni arbetskostnaden skulle bli att lägga ny våtrumsmatta på golv och väggar. Samt installera en duschhörna,/ duschvägg inkl blandare för duschen.
Andra alternativet att ta bort våtrumsmatta på väggar/ golv. Lägga klinkers på golvet, våtrumsmåla väggarna, samt installera duschhörn/ duschvägg inkl blandare och kakla närmaste området vid duschhörnan/duschväggen.
Tacksam för prisfunderingar på båda alternativen. Jag ska så klart begära offerter men skulle gärna få en överblick då det är ett tag innan tillträde.
Ytterligare, kanske en dum fråga, men när jag googlat på badrumsrenovering får jag fram kostnader för elektriker. Vad är det för arbete elektrikern utför? Jag kommer nog inte som det ser ut nu att ändra på placering av lampor/ elektriskauttag osv. Så vad skulle elekrikens kostnader avse?
Det som ofta driver kostnaden i ett badrum är inte ytskiktet utan moment som rivning, tätskikt, brunn, VVS-justeringar och återuppbyggnad.S Sodasoft skrev:Jag ska köpa lägenhet där badrummet behöver omvårdnad, så fort som möjligt. Jag tittar därför på två alternativ för en budget renovering. Badrummet är ca 4 kvm. Idag finns där en våtrumsmatta på golv och väggar. Jag kommer behålla nuvarande toalett och handfat då de är relativt nya. Min budget är delvis begränsad så jag är intresserad av budgetval i dagsläget men vill så klart göra det som är mest attraktivt
. Vad tror ni arbetskostnaden skulle bli att lägga ny våtrumsmatta på golv och väggar. Samt installera en duschhörna,/ duschvägg inkl blandare för duschen.
Andra alternativet att ta bort våtrumsmatta på väggar/ golv. Lägga klinkers på golvet, våtrumsmåla väggarna, samt installera duschhörn/ duschvägg inkl blandare och kakla närmaste området vid duschhörnan/duschväggen.
Tacksam för prisfunderingar på båda alternativen. Jag ska så klart begära offerter men skulle gärna få en överblick då det är ett tag innan tillträde.
Ytterligare, kanske en dum fråga, men när jag googlat på badrumsrenovering får jag fram kostnader för elektriker. Vad är det för arbete elektrikern utför? Jag kommer nog inte som det ser ut nu att ändra på placering av lampor/ elektriskauttag osv. Så vad skulle elekrikens kostnader avse?
Alternativ 1 (ny våtrumsmatta på vägg och golv) är generellt billigare eftersom det är ett sammanhållet system med färre arbetsmoment än klinker + kakel. Men om brunn, fall eller tätskikt ändå måste göras om så närmar sig kostnaderna varandra.
Alternativ 2 (klinker på golv + våtrumsmatta på vägg) innebär fler moment och mer samordning mellan yrkesgrupper, vilket ofta gör arbetskostnaden högre även om materialvalet i sig är budget.
Gällande elektriker:
Även om du inte flyttar uttag brukar det ingå saker som kontroll/uppgradering av jordfelsbrytare, installation av golvvärmetermostat, demontering och återmontering av belysning samt säkerställande av rätt IP-klassning i våtzon.
Det är därför elektrikerkostnaden nästan alltid finns med i badrumskalkyler.
Klicka här för att svara