Efter många om och men börjar det bli dags att skaffa värmepumpen. Jag fiskar lite efter en bättre begagnad, men det verkar vara lite tunt på marknaden med de krav jag har...

Förutsättningarna är lite oklara som i alla gamla hus, men den relativt noggranna beräkningen baserad på ingående byggnadsdelars U-värde säger ca 20-22 kW/50-55 MWh per år inklusive FTX-ventilation.

Jag lutar åt två spår just nu. Båda alternativen är on/off med dubbla kompressorer:

1:
Nibe F1345-24 155 000:-
Nibe UKV-200 10 500:-
Nibe AHPH S300 18 000:-
Nibe ELK-15 13 500:-

Totalt 197 000:-

2:
Bosch Compress 7000 LW 22 kW 151 500:-
Nibe UKV-200 10 500:-
Nibe AHPH S300 18 000:-

totalt 180 000:-

Sen tillkommer såklart en massa annat, men det är ju i princip detsamma oavsett vilken värmepump jag väljer.

Priserna är snabbt uppletade från några nätbutiker. Jag antar att det inte är någon ide att försöka få några bättre priser från lokala leverantörer.

Pros & Cons jag har snappat upp så här långt:

Nibe:
+ Kylmodulerna kopplas ihop utanför värmepumpen och den kan göra tappvatten med en kompressor samtidigt som huset värms med den andra (om jag förstått manualen rätt?).
+ Nibe är frikostiga med information om sina prylar och det finns mycket information på nätet.
+ Det finns ett standardiserat RS485-gränssnitt om man vill prata med pumpen.
+ R407C
- Högre pris

Bosch
+ Priset
+ Inbyggd växelventil och elkassett på 15 kW. Det bli ju en besparing på ca 15 000:- jämfört med Nibe-alternativet.
- Lite mindre information kring produkterna som är tillgänglig för oss vanliga dödliga
- R410A
- Tar mer plats
- En enda elanslutning som kräver 16 kvadrats kabel/50A säkring. I pannrummet har jag just nu två 25A-grupper framdragna.

Angående kylmediet så vet jag inte om R407 är något plus egentligen, men det är i alla fall bättre än R410. Enligt Nibe jobbar dom på en ny serie med R290, men det finns ingen information om när de kommer ut på marknaden.

Så, enda riktiga fördelen med Boschen är priset. Eller har någon några fler infallsvinklar jag inte tagit upp? Jag har inte kollat så noga på eventuella garantier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.