Jag och min familj har tänkt skaffa oss ett hus: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-duvesjon-kungalvs-kommun-duvesjon-312-5994973
På Hemnet har vi hittat detta lösvirkeshus som vi gillar. Huset är byggt att en person som är byggare (han har f.ö. byggt sitt eget hus också) och detsamma är ritat av hans sambo som är... ja, ritare .
Eftersom han gjort och byggt allting själv utgår jag ifrån att det inte finns någon kvalitetsdokumentation på våtrummen. Jag har samtalat med försäkringsbolag som säger att de kan skicka dit en inspektör som kan kolla och godkänna våtrum, och därmed sätta en "egen" kvalitetsdokumentaton.

Till min fråga: Jag och min fru kan absolut ingenting om hus och därför vänder jag mig till er för era synpunkter och förslag på frågor som jag kan ställa till han som byggt huset. Om det t.ex. är något som verkar helt fel eller motsvarande.

Tack på förhand!

Av bilderna att döma kan åtminstone inte jag se några fel. Men å andra sidan verkar ju fokus ligga på möbler och inredning snarare än det rent byggnadstekniska (vilket är typiskt för mäklarbilder).

Spontant tycker jag att det verkar vara ett fint hus med naturskön placering. :)

Som vanligt när man köper hus låter man dock besiktiga huset. Anlita en egen besiktningsman som verkar bra (gå gärna på referenser).

Snickare brukar ofta och gärna dra sin el själv (enligt min erfarenhet) och det är inte alltid det blir bra. Jag hade därför låtit utföra en separat elbesiktning om det skulle finnas tecken på att det förhåller sig så. Kolla t.ex. om det finns någon klisterlapp på elcentralen som skulle kunna antyda att en elfirma varit där.

Tjenare, eviljava, och tack för svar!
Besikning har säljaren gjort och de enda anmärkningarna var på att det var plintgrund (risk för fukt) och att det var ett litet berg bredvid (återigen risk för fukt).
Jag ska kolla upp det är med elen. Har inte alls tänkt på det, så tack för tipset!

Köket hade en konstig layout. Det kommer att bli väldigt tungarbetat.

Rattmuff skrev:
Tjenare, eviljava, och tack för svar!
Besikning har säljaren gjort och de enda anmärkningarna var på att det var plintgrund (risk för fukt) och att det var ett litet berg bredvid (återigen risk för fukt).
Jag ska kolla upp det är med elen. Har inte alls tänkt på det, så tack för tipset!
Säljarens besiktning är en sak, ni måste (bör) göra en egen. Har inte mäklaren uppmanat er till det?

@andersmc: Mäklaren anlitade Anticimex för besiktning. Bl.a. för att få 10 års garanti samt varudeklarering. Mäklare uppmanar sällan till något som skulle ligga till fördel för köparen. *sick9*
På vilket sätt skulle köket bli tungarbetat?

Tomten kommer styckas av
Kontrollera det där kanskje?

haavard skrev:
Kontrollera det där kanskje?
Det har jag koll på, så det är lugnt.

Läs på om er undersökningsplikt!

Vad gäller köket tror jag att man skall ha typ 80cm mellan diskho och spis för att det skall fungera smidigt. Att lyfta en kastrull med kokande vatten över halva köket för att slå av i diskhon men ett litet barn springandes runt benen känns så där halvkul.

Tvättstugan mitt i huset var ju en lite speciell lösning. Visst är det kanon att ha det närma köket men det kommer nog att låta i hela huset när ni tvättar.

Dock tycker jag att du skall räkna på driftskostnader. 26tkr tror jag är en fantasi. Värmen kanske är ok men var finns vatten, försäkring, hushållsel osv. En 10-15tkr är nog inte orimligt. Konstigt att en mäklare anger dylika siffror.

Jag vill inte låta negativ. Huset var fint, verkar ligga bra och det är nog kanon att bo i nyproduktion.

Rattmuff skrev:
@andersmc: Mäklaren anlitade Anticimex för besiktning. Bl.a. för att få 10 års garanti samt varudeklarering. Mäklare uppmanar sällan till något som skulle ligga till fördel för köparen. *sick9*
På vilket sätt skulle köket bli tungarbetat?
Ni har undersökningsplikt, så är det bara. Mäklaren är skyldig enligt lag att upplysa er om er undersökningsplikt. Gör han inte det kan han bli av med sin licens.

Naturligtvis kan ingen tvinga er att besikta huset. Men då står det i kontraktet nåt i stil med: "köparen har informerats om undersökningsplikten men valt att avstå från att göra en egen besiktning".

Köket blir tungarbetat för att det är helt felkonstruerat. Det är alldeles för stora avstånd (flera meter) mellan spis, vask/vatten och beredningsyta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.