Hej! Jag hittade den här cementskivan under en bod, där den har legat utsatt för väder och vind i många år. Den är 100x80 cm, 2 cm tjock. Ytan känns lite "luddig". Vad tror ni, är det asbest?
Tack för svaren. Då antar jag att det är asbest och hanterar det därefter. Jag kommer inte att ta ett prov, jag är helt säker på att jag inte kommer att hitta några fler skivor.
Tyvärr har kommunens återvinningscentral en regel som säger att paketet med asbest måste ha ett tvärsnitt på max 50x50 cm, så för att kunna deponera skivan där måste jag börja med att slå sönder den och få vassa kanter som skär sönder plasten. Grannkommunen verkar inte ha samma regel så vi kanske gör en utflykt dit istället.
Tyvärr har kommunens återvinningscentral en regel som säger att paketet med asbest måste ha ett tvärsnitt på max 50x50 cm, så för att kunna deponera skivan där måste jag börja med att slå sönder den och få vassa kanter som skär sönder plasten. Grannkommunen verkar inte ha samma regel så vi kanske gör en utflykt dit istället.
Bara slå sönder den då!!Skärkarl skrev:
Tack för svaren. Då antar jag att det är asbest och hanterar det därefter. Jag kommer inte att ta ett prov, jag är helt säker på att jag inte kommer att hitta några fler skivor.
Är du livrädd för det så spola vatten på den först
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Värt att nämna är ju att det finns ju även flertalet olika moderna fibercementskivor också........de har ingen asbest alls. Tycker den på bilden ser ganska så "ny" ut.........
Det gör den. Framförallt på grund av tjockleken samt det kompakta utseendet.S Stefan1972 skrev:
Men det är oväsentligt. TS kan bara lägga tillbaka skivan eller använda den så är "problemet" löst.
Klicka här för att svara