Hej! Jag hittade den här cementskivan under en bod, där den har legat utsatt för väder och vind i många år. Den är 100x80 cm, 2 cm tjock. Ytan känns lite "luddig". Vad tror ni, är det asbest?

• skumskiva1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skumskiva2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser misstänkt ut. Inte vanligt förekommande, men blå asbest användes i särfall i vissa produkter/skivor. Skicka in ett labbprov och verifiera. Oavsett, hantera varsamt, plasta in och deponera.

A academia skrev:
Oavsett, hantera varsamt, plasta in och deponera.
Men om man gör det, vad gör det nedan för nytta? 🤔
A academia skrev:
Skicka in ett labbprov och verifiera.

• Haha
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om man gör det, vad gör det nedan för nytta? 🤔
Då vet man säkert till nästa gång man hittar en sån skiva. Men visst, man kan ju vänta tills man får svaret från provet innan man skickar den till tippen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för svaren. Då antar jag att det är asbest och hanterar det därefter. Jag kommer inte att ta ett prov, jag är helt säker på att jag inte kommer att hitta några fler skivor.

Tyvärr har kommunens återvinningscentral en regel som säger att paketet med asbest måste ha ett tvärsnitt på max 50x50 cm, så för att kunna deponera skivan där måste jag börja med att slå sönder den och få vassa kanter som skär sönder plasten. Grannkommunen verkar inte ha samma regel så vi kanske gör en utflykt dit istället.

Men, snälla nån. Lägg tillbaka den under Boden igen, om du inte har någon användning av den förstås.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Tack för svaren. Då antar jag att det är asbest och hanterar det därefter. Jag kommer inte att ta ett prov, jag är helt säker på att jag inte kommer att hitta några fler skivor.

Tyvärr har kommunens återvinningscentral en regel som säger att paketet med asbest måste ha ett tvärsnitt på max 50x50 cm, så för att kunna deponera skivan där måste jag börja med att slå sönder den och få vassa kanter som skär sönder plasten. Grannkommunen verkar inte ha samma regel så vi kanske gör en utflykt dit istället.
Bara slå sönder den då!!
Är du livrädd för det så spola vatten på den först

Intet Intet skrev:
om du inte har någon användning av den förstås.
Den borde vara perfekt som skydd under en bastuugn.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Värt att nämna är ju att det finns ju även flertalet olika moderna fibercementskivor också........de har ingen asbest alls. Tycker den på bilden ser ganska så "ny" ut.........

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Värt att nämna är ju att det finns ju även flertalet olika moderna fibercementskivor också........de har ingen asbest alls. Tycker den på bilden ser ganska så "ny" ut.........
Det gör den. Framförallt på grund av tjockleken samt det kompakta utseendet.
Men det är oväsentligt. TS kan bara lägga tillbaka skivan eller använda den så är "problemet" löst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.