Tjena! Jag och sambon är precis i färd med att bygga nytt, så vi har också haft anledning att försöka sätta oss in i pengabiten så gott det går.

Mycket vettigt har redan nämnts, som ränta på byggkreditiv, sprängning, väg med mera. Sedan kostar det tyvärr alltid (ja, alltid) mer än man tror. Har du inte järnkoll på din produktionskalkyl tror jag kallt du får räkna med 10-20 % mer än du tror. Nåväl.

Lagpart, pantbrev, KA, arkitekt, kostnad för att söka för enskilt avlopp om du inte är kommunalt ansluten, nybyggnadskarta (sex papp i detaljplanerat område, 3 500 utanför), väg, vatten, avlopp, el/tele (de flesta kommunen har fasta tariffer upp till 200 meter till skåp. Enkelt att kontakta din kommun och fråga.), sprängning, dränering, trädgård är saker man lätt glömmer. Sedan är det som någon sade väldigt ofta det tillkommer saker på och omkring själva bygget och huset också. Du står ex. för elen och ofta även toalett, förråd, uppställningsplats och annat. Byggställning och exteriör målning är annat man lätt missar.

Den lite sorgliga sanningen är att det ju är sjukt oekonomiskt att bygga nytt jämfört med att köpa hus, på kort sikt. De där sex, sjuhundra tusen man får slanta upp för väg, avlopp, brunn, el/tele o.s.v. är sura pengar. Det betalar man för att få vad man vill där man vill i stort sett. Vi har ingen tomtkostnad då vi bygger på egen mark, och ändå kommer vi hamna på över 3,5 MKr för ett standardhus på 177 m2 + en relativt enkel maskinhall.
Man slipper ju fastighetsskatt i 15 år sedan ett år tillbaka, och underhåll och uppvärmning sparar man en del på, men det är vansinnigt dyrt att bygga idag. Vårt hus kostar upp emot en mille mer nu än när vi började kika för 10, 15 år sedan. Å andra sidan är det i stort sett aldrig en förlustaffär att äga fastigheter på sikt. Förhoppningsvis bygger man för att trivas å andra sidan, inte sälja.

Det här är en av de mer generella, råa budgetar jag jobbar efter. Jag lät den vara precis som i mitt exempel, så ser du hur jag räknat även om du ex. inte ska ha en maskinhall.

Hus, nyckelfärdigt: 2 275 000
Markarbeten (väg, finplanering + sprängning): 125 000
Pantbrev: 45 000 (1,5 % av 3 MKr)
Bygglov + lagfart: 50 000
Övriga avgifter, kontrollarbeten och tillstånd: 30 000
Färskvattenbrunn: 75 000
Avlopp: 80 000
Anslutning el/tele: 60 000
Uppvärmning: 175 000
Maskinhall: 500 000
Tillval, oförutsett, övrigt: 200 000

3 600 000 MKr

Lycka till!

Mvh Tompa

• Gilla
Granisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.