Vårt hus och grannhuset byggdes för snart 100 år sedan av två bröder som då placerade ett gemensamt garage på tomtgränsen. Garaget hör till vår fastighet men står alltså till viss del på ofri grund. Garaget är i dåligt skick men vi vill ändå inte riva det eftersom det i stilen hör ihop med våra hus. I samråd med grannen så har vi bestämt oss för att göra något åt situationen. Grannen är beredd på att ta över och rusta upp garaget vilket vi också kan tänka oss. Vi behöver därför justera fastighetsgränsen enligt bilden. På det här sättet kommer fastigheterna att bibehålla sina respektive arealer så inga pengar för mark behöver byta ägare. Hur mycket skulle ni tro att Lantmäteriet vill ha för en sådan förrättning? Jag vet att dom är notoriskt dåliga på att uppskatta kostnader men kanske någon har gjort något liknande och kan ge en uppskattning mellan tummen och pekfingret.
Jag gissar på 65 000 kr.
Sen Lantmäteriets exempel här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ta/kostnadsexempel-for-att-andra-fastigheter/
Sen Lantmäteriets exempel här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ta/kostnadsexempel-for-att-andra-fastigheter/
Vi gjorde en flytt av gränsen mellan oss och grannen med några meter. Vi fick en del av grannens tomt. Vi bad dem mäta ut gränsen med andra grannens tomt när de ändå var där. Två gubbar var hos oss ca 2 timmar. Vi fick betala 45 000. Det var för 3 år sedan
Gjorde en större avstyckning för två år sedan i Strängnäs. En fastighet som skulle stycka av och sälja två bitar mark till oss. Sen skulle samma fastighet även styckas av/dela resten av sin tomt och en ny fastighet skulle bildas också. Strandskydd, servitut och fornlämningar inblandade. Minst två platsbesök men jag tror det blev tre till slut.
Slutade på 65000kr totalt. Så känns som ert ärende är betydligt enklare men jag skulle ändå uppskatta det till ca 30000-40000kr eftersom många delmoment är detsamma oberoende av hur omfattande själva jobbet är.
Slutade på 65000kr totalt. Så känns som ert ärende är betydligt enklare men jag skulle ändå uppskatta det till ca 30000-40000kr eftersom många delmoment är detsamma oberoende av hur omfattande själva jobbet är.
Klicka här för att svara