Vi har en sticksåg av den typen, den är gul och heter något med besttool. Det är den som gör att jag tycker att vi ska köpa något bra den här gången.

holyanna skrev:
Vi har en sticksåg av den typen, den är gul och heter något med besttool. Det är den som gör att jag tycker att vi ska köpa något bra den här gången.
Har din man provat att såga med den? Bara det borde ju ha gjort att han var mottaglig för en hitachi cirkelsåg.

Förresten är något att styra cirkelsågen efter en utmärkt ide. Det kan vara allt från en fastspänd rätskiva/vattenpass/rak hyvlad regel till en skena för ändamålet, tex jula 050026.

Det är faktiskt mest han som använder de här grejerna, men jag tror att han tycker att det är lite tajt med pengar just nu. Samtidigt börjar han se sig om efter en ny skruvdragare eftersom batteriet är så dåligt i den gamla billiga, så det kanske kunde vara värt att lägga lite mer på cirkelsågen, så att man kan använda den och trivas med den länge. Men kapar man bara några skivor då och då kan man kanske klara sig med något runt tusenlappen... Problemet är nog egentligen att räkna ut allt vad man ska ha cirkelsågen till, så att man kan köpa en som har lagom prestanda direkt.

Vad gäller tipsen om tradera är det säkert bra, men det ska förstås byggas till helgen, så det ska gå snabbt att få tag i vilken såg det nu blir.

Personligen är jag övertygad att det finns ingen allround-handklinga.
Har sammanlagt 5 stycken. Allt från 20år gammal B&D med bara 44mm
vid 90° (men gud så lätt & smidig) via festo sänksåg med skena för
finlir till en Mafell med 82mm vid 90° för grövre jobb och en kress duo
för dom riktig grova jobben

holyanna skrev:
Det är faktiskt mest han som använder de här grejerna, men jag tror att han tycker att det är lite tajt med pengar just nu. Samtidigt börjar han se sig om efter en ny skruvdragare eftersom batteriet är så dåligt i den gamla billiga, så det kanske kunde vara värt att lägga lite mer på cirkelsågen, så att man kan använda den och trivas med den länge. Men kapar man bara några skivor då och då kan man kanske klara sig med något runt tusenlappen... Problemet är nog egentligen att räkna ut allt vad man ska ha cirkelsågen till, så att man kan köpa en som har lagom prestanda direkt.

Vad gäller tipsen om tradera är det säkert bra, men det ska förstås byggas till helgen, så det ska gå snabbt att få tag i vilken såg det nu blir.
Jag hade nog faktiskt skippat cirkelsågen och köpt en riktigt bra fogsvans istället under de förutsättningarna. En bahco XT superior (och just den, ingen annan bahco eller något annat, denna är verkligen i en klass för sig), antingen den gamla modellen, som är en vanlig fogsvans, kostar runt 350, eler så den nya modellen, med löst handtag och lösa blad, kostar ca 200 för handtaget och 200 per blad.

Jag tror inte att någon av oss någonsin kommer att kunna kapa en skiva rakt med en fogsvans... Man kan förstås be att få skivorna uppsågade, men då måste man veta alla mått i förväg, och det finns inget utrymme för konstruktionsändringar.

Vad ska ni bygga?

Nu i helgen ska vi bygga ett pelletsförråd som rymmer drygt 1000 liter. Under hösten ska vi bygga ett uterum, men jag vet inte om vi har nytta av cirkelsågen till det. Kanske, eftersom vi ska sätta panel. Ev. till att kapa reglar, men det får vi kanske ta med fogsvansen.

Längre fram hoppas jag på byggen av skåp till hallen, hatthyllor och liknande (vi har en hall på framsidan och en på baksidan), men det finns så mycket att göra att det får vänta. Vi skulle behöva platsbygga skåp för att få till rätt mått. Skulle även vilja fixa en bokhylla till köket.

Det jag tänker mig att man behöver en cirkelsåg till är att kapa skivor, på längden och tvären, men jag vet att min man tycker att det är drygt att kapa alltför många reglar med fogsvans. Själv är jag en riktig klenis.

Tyvärr har jag förstått att man i princip inte kan gera lister med cirkelsåg, men det hade varit jäkligt bra om det hade gått. Jag har handgerat alla lister på bottenvåningen med en billig låda och det var inte många av de listerna som egentligen passade ihop...

Redigerat:
Med cirkelsåg på ställning kan du ju gera lister och socklar.

JLAINE skrev:
Med cirkelsåg på ställning kan du ju gera lister och socklar.
På ställning? Är det något man köper eller något man bygger? Märker att jag är tämligen okunnig, men lär mig ju mer och mer :)

Våra golvlister är 125 mm höga, funkar det i alla fall? I geringslådan har man dem ju stående, men så stort sågdjup har väl ingen cirkelsåg. Kan de kanske ligga ner? De är i och för sig ojämna både på framsidan och baksidan.

det kostar att renovera fint....

antingen gör du som dom flesta andra på forumet, köp billiga verktyg första gången..... efter några år så tyckte vi var dumsnåla och köper då riktiga verktyg.
Kontentan blir att slutsumman blir ännu mera kostsam.

Cirkelsåg för att göra några snitt då o då så kan du faktiskt få en B&D eller grön Bosch billigt och helt ok då det inte är ett precitionsverktyg.

Håller med Nimaj. Alla har vi nog vandrat den vägen (jag har inte vandrat klart, hehe) så att vi har tänkte att vi bara ska kapa få skivor etc.

Du lär ha nytta av en vettig cirkelsåg i bra många år och räknar man då ihop all användning så kommer en dyrare såg betala tillbaka sig snabbt. En billig kommer bara innebära att ni om något/några år har ledsnat och köper en riktig och då blir som sagt mer kostsamt i slutändan.

Men har man inte pengarna att lägga ut så är det inte mycket att välja på...

/Lorant

Okej... När jag står i butiken och ser ett lockande erbjudande på en produkt som jag faktiskt behöver just då, närmast akut, från t.ex. Black & Decker, som jag hatar hjärtligt så brukar jag resonera så här: Om Du, Binesh, var 80 år gammal och visste att det var sista gången du ska renovera/bygga någonting så hade det varit ett jättebra köp. Men nu är du alldeles för ung så behärska dig och köp nåt som du har nytta av i många år.

Även med diverse erbjudande så är det nästan dumsnålt att ens titta på Black & Decker och liknande maskiner. Om det nu inte handlar om en prissänkning på typ 80%. Då kanske man kan köpa den enbart för att låna ut ifall grannen ser ens maskinpark och ber om att få låna något. Sen har vi också fula arbeten där man kan behöva offra/skada någon maskin för att få arbetet gjort.

Mikael_L
Nimajneb skrev:
det kostar att renovera fint....

antingen gör du som dom flesta andra på forumet, köp billiga verktyg första gången..... efter några år så tyckte vi var dumsnåla och köper då riktiga verktyg.
Kontentan blir att slutsumman blir ännu mera kostsam.
För att inte tala om hur irriterande det känns att stå där med ett nytt fint proffsverktyg och inse vad mycket jobb man redan har gjort med halvdant nöje och halvdant resultat med sin gamla budgetmaskin, bara för att man inte köpte bra direkt. ;)

Mikael_L
Grön Bosch kan också vara ett tänkbart mellanbudgetalternativ.
I min Jula-katalog hittar jag blå Bosch GKS160 för 1699:- som nog är en rätt OK såg.
Men på Jula's hemsida återfinner jag den inte. :confused:

Men hur jag än vrider och vänder på det, så är det ju svårt att egentligen inte rekomendera en Hitachi C6BU2. Med sin motorbroms ganska säker i handhavandet. Stabil och i allt en rätt vettig såg för inte några ohyggliga pengar.
Frågar du ett antal yrkesarbetande snickare så kommer nog bortåt hälften anse C6BU2'an som bästa byggsågen.

Köper ni den har ni en såg för hela livet, såsom hobbyanvändare.

Bygger ni dessutom er en sådan här, ev i olika vinklar:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18811-saga-rakt-med-handcirkelsag.html

Och en sån här:
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI

Så har ni utökat användningsområdet rejält, till låg kostnad och litet footprint vid förvaring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.