holyanna skrev:
Exakt så. Vi har ingen kap/gersåg och jag har läst nästan alla trådar om cirkelsågar här på forumet, känns det som. Flera rekommenderar C7:an istället för 6:an eftersom den kan allt 6:an kan och lite till. Sedan är det förstås många som förespråkar smidighet också, men med tanke på alla säkerhetsföreskrifter kring handhavandet känns det ändå som ett verktyg man helst ska använda vid ett arbetsbord, och då kan väl den större maskinen funka lika bra?

Men visst, det kanske blir svårt att kapa uppspikad panel, med den...?
Jag vill nog förtydliga mig lite - C7BU är på inget sätt en dålig maskin - tvärtom. Och jag tror att den kommer att funka toppen för er. Men efter att ha använt både C7BU och C6BU så föredrar jag den senare, det var egentligen det jag ville få fram.

Tack för söktipset, Daniel_N, jag tyckte att jag var bra på att söka, men alltid finns det nya knep man inte tänkt på. Nu börjar det se ut att lösa sig...

holyanna skrev:
Tack för söktipset, Daniel_N, jag tyckte att jag var bra på att söka, men alltid finns det nya knep man inte tänkt på. Nu börjar det se ut att lösa sig...
Låter bra! Skriva gärna hur det har gått, och vad ni tyckte om maskinen efter helgen.

Nu har vi varit och kollat lite, och vi har fått revidera våra åsikter. Vi kollade på C7BU2 och kom fram till att den var alldeles för klumpig (precis som flera här sagt). 6:an fanns inte inne där, så vi åkte till ett annat ställe och kollade på Makita 5604R. De har kampanj just nu, och sågen låg på 1563 kronor, eller någon liknande underlig siffra. Bra siffra, dock.

Man blir ju lite sugen eftersom den har rykte om sig att vara bra, och vi är ju inga superavancerade användare.

Men... den har väl knappast motorbroms? Jag kan inte hitta något om det. Vilket leder till nästa fråga:

Hur viktigt är det med motorbroms? Finns det bara på Hitachin?

Vi har även en blå Bosch gks160 i grannskapet, och den lockar nu eftersom den verkar så smidig (har dock inte varit och tittat på den än - allt ligger två mil åt ena eller andra hållet, så det blir ett fasligt körande hit och dit). Men den har förstås inte heller motorbroms? Någon som vet?

Vi lade ut en trevare efter den nya Hitachin (C6BUY), och ska få besked om den går att beställa i början av nästa vecka. Men den kostar nästan 3000, C6BU2 ligger på 2295 här i närheten, och vi hade nog ändå gärna lagt lite mindre pengar.

Hur viktigt är det med motorbroms?

Makita 5604 är nog en bra såg, fast den har plåtsula (alu på hitach c6bu) och saknar motorbroms.

Boschen har också plåtsula och ingen broms.

Både boschen och makitan saknar hitachins stora (och därmed bra) arm för att föra undan klingskyddet - vilket i och för sig går att mecka ihop själv

Motorbroms är väldigt trevligt när man har vant sig, och gör arbetet snabbare, eftersom du fortare kan släppa maskinen (låter inte så viktigt nu, men när man står med maskinen i handen och väntar på att klingan ska sluta snurra så att man säkert kan lägga bort den är det rätt trevligt), och naturligtvis är det en säkerthet den dan man gör bort sig/får kickback/klingskyddet inte går tillbaka som det ska etc.

Jag har inte använt vare sig boschen eller makitan, men min erfarenhet av makita 5705R som jag anvnde innan hitach c7bu, är att hitachin är bättre och trevligare att jobba med, även om makitan kanske var lite starkare.

Hade jag varit er så hade jag tagit denna annons med mig: http://www.blocket.se/lund/Hitachi_Cirkelsag_C6BU2_22978650.htm?ca=23_10&w=1&last=1

Och prutat ner priset på en c6bu till 2000kr. Sen hade jag också kompletterat med en lämplig klinga (en kapklinga om en klyvklinga följer med maskinen och vice versa, eller möjligtvis en universalklinga, jag vet dock inte hur bra desa är).

Redigerat:
För att röra om till lite så måste jag bara säga att om man endast ska kapa skivor med så kan en Makita BSS610 vara ett alternativ. Det är skönt att slippa sladd när man ska kapa stora/långa skivor då man måste se efter så sladden inte fastnar någonstans och sågen spårar ur. Sen är mobiliteten guld och det bästa av allt är att denna maskintyp, d.v.s. batteridrivna, ofta har motorn på högra sidan av någon anledning vilket är perfekt för mig som är högerhänt för då kan man kapa med en hand och samtidigt kunna se såglinjen. Man slipper alltså stå bakom eller hålla den oergonomiskt för att kunna se såglinjen. Fast jag tror som de flesta att Hitachin är bättre val om man bara ska ha EN då styrkan på batteridrivna är den stora nackdelen även om den klarar av att klyva 45 regel.
Så om ni har planer på att införskaffa kap/gersåg inom snar framtid då det innebär att cirkelsågens arbetsuppgift reduceras till att bara kapa skivor ges det utrymme till att överväga batteridriven såg, eller i varje fall titta på en :D

Binesh, vi är rätt sugna på en kap/gersåg också, men den ligger nog längre fram tiden. Men jag förstår vad du menar med sladden...

Vi gjorde som Daniel_N så klokt föreslog och köpte en C6BU2. Vi fick en lite grinig start när vi märkte att det inte gick att justera klyvkniven utan hammare (den åkte ut från sina föreskrivna 3 mm till klingan varje gång vi drog åt så att den skulle sitta). Fick knacka in den med hammare.

Snitten blir ju riktigt fina, får jag säga. Min man verkar rätt glad över köpet :)

Kul att ni blev nöjda med sågen! Men något måste ha blivit fel med klyvkniven - de ska inte behöva justeras med hammare...Jag brukar (med sladden utdragen såklart) hålla i både klinga och klyvkniv med ena handen och spänna fast klyvkniven med den andra handen, ingen hammare;)

Lite OT kanske men är det någon som vet vad det egentligen är för skillnad mellan C6BU2 och den nya C6BUY? Sågdjupet, 0,4 kg och 200 W går ju att läsa sig till men i praktiken?
Konstig fråga egentligen... det jag undrar är nog om BUY är lika bra som BU2.

Bara namnet i sig gör att man känner sig lite köpsugen...

nanowire skrev:
Lite OT kanske men är det någon som vet vad det egentligen är för skillnad mellan C6BU2 och den nya C6BUY? Sågdjupet, 0,4 kg och 200 W går ju att läsa sig till men i praktiken?
Konstig fråga egentligen... det jag undrar är nog om BUY är lika bra som BU2.

Bara namnet i sig gör att man känner sig lite köpsugen...
Det står något om reglerbart varvtal också.

mattiasp skrev:
Hur gick det med den där Milwaukee C55 (?) som skulle vara en C6BU-dräpare ? Är det någon som har testat maskinen? Hade den motorbroms?

Det börjar kanske låta löjligt med mitt tjat om motorbroms, man jag anser att alla elverktyg borde ha detta. Möjligen kan grovdammsugare få dispens.

Vad jag förstår så går motorbromsningen ut på att man kortsluter motorn över en resistor. Det borde ju gå att eftermontera.
Jag har en Milwaukee CS55, och är mycket nöjd! Det enda existerande orosmolnet är avsaknaden av klyvkniv, men jag är medveten om det varje sekund och har hittills inte misslyckats med att kontrollera sågens rörelseenergi. Och som svar på din fråga; den har motorbroms!

Mikael_L
holyanna, håller ni på med en hel del sågande så är ett bra arbetsbord guld värt. Det ökar ju även ergonomin, vilket gynnar resultat, arbetsglädje och säkerhet.

Jag byggde mitt som ett ramverk av 120x22mm brädor (klyvsida, foder och vad mer det kan heta). Ett öppet ramverk som detta underlättar att sätta fast arbetsstycken med tving. Man behöver ju inte heller vara rädd om bordet, så det är ju bara att spika eller skruva fast saker ifall det funkar bättre.
Jag var också noga med att inte skruva ihop bordet med någon endaste skruv närmare ovansidan än 55mm, vilket betyder att jag aldrig behöver vara orolig att såga i skruvar.
(Jag sågar alltså glatt igenom träämnen och lite ner i bordet)

Jag har även gjort en skiva som jag kan lägga ovanpå, utsågad av plywood, men den har jag ännu inte använt.
Vid/på bordet cirkelsågar jag, sticksågar, handsågar, monterar, skruvar, målar, limmar jag. Och än har nog inte sista användningsområdet infunnit sig det blir kanske tapetseringsbord sen.

Jag skickar med en bild på hur det ser ut.

Sen, efter jag tillverkat detta bord, kom detta tips här i forumet, riktigt smart, särskilt om man vill plocka undan det ibland. Skulle jag gjort bordet idag skulle jag kanske använt mig av denna idé på något vis.
http://www.byggahus.se/forum/837749-post36.html

• arbetsbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KIDNAPPNING!

Hehe sorry men tänkte bara höra om ngn råkar känna till en manlig version av sänksåg eller liknade med kapdjup minst 220!! mm.

Ska kapa och klyva en hel drös limträ med hög precition...

Stefan Bengtsson skrev:
Jag kapar tråden lite, hoppas inte nån tar illa upp. Det verkar som att Hitachin C6BU är det som gäller, och antagligen den som täcker mina behov i allafall. Jag skulle egentligen inte behöva ens så stort sågdjup, tänker mig att jag ska såga skivor mest.

Och då vill jag ha skena. Vilken skena ska man ha till C6BU? Passar Julas? Eller har Hitachi nån egen specialare (som dom tar extra betalt för)? Finns det nåt bra alternativ till Julas universalskena?
Julas skena från Wolfcraft är 115 cm lång (anpassad till den tyska marknaden). Säkert bra till mycket men inte till 120 cm breda skivor. Däremot är jag sugen på Julas såglinjal (http://www.jula.se/EsaImages/item/master/050048_d.jpg) som påminner om en limknekt som man spänner över den skiva som ska kapas. Denna borde kunna komplettera en 3 m rätskiva rätt bra.

Redigerat:
Tossegubbe skrev:
KIDNAPPNING!

Hehe sorry men tänkte bara höra om ngn råkar känna till en manlig version av sänksåg eller liknade med kapdjup minst 220!! mm.

Ska kapa och klyva en hel drös limträ med hög precition...
Kanske kan mafells system (undrar om inte protool har ett sådant också) med en hybrid av en kedjesåg och en cirkelsåg som går på skena vara något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.