Vi tänkte skaffa en cirkelsåg och jag försöker läsa på. Har läst massor av trådar här på forumet.
I huvudsak undrar jag över två saker: sågdjup och vikt.
Läste att någon rekommenderade ett sågdjup på minst 55 mm, men då går exempelvis Hitachi C6BU2 bort (fast den klarar precis 55, men bara vid 90 grader), som det verkar vara massor av forumister som gillar. Hur ofta behöver man större sågdjup, och när behöver man större sågdjup vid 45 grader?
Den större Hitachin, C7BU, vad har den för nackdelar? Vikten är ju högre. Var går egentligen gränsen viktmässigt för att den ska vara bekväm att jobba med?
Vi ska använda den till att kapa skivor med för tillfället, men det går ju inte att tänka ut alla användningsområden, det är därför jag behöver mer input.
Jag väljer i princip mellan Hitachi och Makita, eller kanske Milwaukee. Festool är för dyra och jag tycker inte att jag hittar särskilt mycket bra om Bosch. Skil kanske kan vara ett billigare alternativ.
Jag är trött på superbilliga verktyg som man knappt vågar använda för att de känns opålitliga, men som sagt, Festool ligger väl högt i pris. Det borde väl gå att hitta något bra mellan 1500 och 3000?
I huvudsak undrar jag över två saker: sågdjup och vikt.
Läste att någon rekommenderade ett sågdjup på minst 55 mm, men då går exempelvis Hitachi C6BU2 bort (fast den klarar precis 55, men bara vid 90 grader), som det verkar vara massor av forumister som gillar. Hur ofta behöver man större sågdjup, och när behöver man större sågdjup vid 45 grader?
Den större Hitachin, C7BU, vad har den för nackdelar? Vikten är ju högre. Var går egentligen gränsen viktmässigt för att den ska vara bekväm att jobba med?
Vi ska använda den till att kapa skivor med för tillfället, men det går ju inte att tänka ut alla användningsområden, det är därför jag behöver mer input.
Jag väljer i princip mellan Hitachi och Makita, eller kanske Milwaukee. Festool är för dyra och jag tycker inte att jag hittar särskilt mycket bra om Bosch. Skil kanske kan vara ett billigare alternativ.
Jag är trött på superbilliga verktyg som man knappt vågar använda för att de känns opålitliga, men som sagt, Festool ligger väl högt i pris. Det borde väl gå att hitta något bra mellan 1500 och 3000?
Vad tänka på vid köp av cirkelsåg?
Köp inte en utan klyvkniv!
Ska jag upprepa?, köp inte utan klyvkniv !!
55mm sågdjup klarar jag mig med, minst 99% av tiden. (Tja 100% faktiskt, då jag inte har någon handcirkel med mer djup att tillgå
)
När det nån enstaka gång inte räcker blir det sticksågen, kap/geren eller varför inte fogsvans.
Personligen skulle jag föredra lätthanterlighet och smidighet så mycket att det endast blir en 55'a om det är en enda såg man tänker ha i sin arsenal.
Ibland sneglar jag t.o.m lite på sådana med 40mm kapdjup, men å andra sidan blir en 40 inte så mycket mindre och lättare, så en 55'a med 165mm klinga tycker jag är den perfekta avvägningen.
Köp inte en utan klyvkniv!
Ska jag upprepa?, köp inte utan klyvkniv !!
55mm sågdjup klarar jag mig med, minst 99% av tiden. (Tja 100% faktiskt, då jag inte har någon handcirkel med mer djup att tillgå
När det nån enstaka gång inte räcker blir det sticksågen, kap/geren eller varför inte fogsvans.
Personligen skulle jag föredra lätthanterlighet och smidighet så mycket att det endast blir en 55'a om det är en enda såg man tänker ha i sin arsenal.
Ibland sneglar jag t.o.m lite på sådana med 40mm kapdjup, men å andra sidan blir en 40 inte så mycket mindre och lättare, så en 55'a med 165mm klinga tycker jag är den perfekta avvägningen.
En 55 klarar väl inte 45mm regel i 45 grader, det är anledningen.gadu^ skrev:
edit:
Jag inser att du ställde frågan på ett annat sätt än jag läste.
Precis, minst 45mm borde det vara.
Eller minst 64mm ifall man vill klara 45mm regel i 45 grader.
Redigerat:
Tack för svar, jag har läst om klyvkniven också. Ska absolut se till att den har en sådan.
Okej, så man klarar sig med 55 om man inte vill kapa reglar i 45 grader. Undrar om det inte är just det vi ska göra (förutom att kapa skivor). I och för sig tror jag att vi behövde kapa reglar vid 50 grader, och det verkar nästan ingen cirkelsåg klara, så då är det kanske bättre att ta en smidigare modell för att kapa skivor och sedan kapa reglarna med fogsvans.
Okej, så man klarar sig med 55 om man inte vill kapa reglar i 45 grader. Undrar om det inte är just det vi ska göra (förutom att kapa skivor). I och för sig tror jag att vi behövde kapa reglar vid 50 grader, och det verkar nästan ingen cirkelsåg klara, så då är det kanske bättre att ta en smidigare modell för att kapa skivor och sedan kapa reglarna med fogsvans.
har man kap/gersåg så tycker jag att 45gradarn för reglar känns mindre viktig.
Spontant kommer man jättelångt med en 55mm vid 90grader.
Men viktigast är hajfenan, köp ALDRIG en cirkelsåg utan. (Typ dom flesta av Bosch sågarna har denna felkonstruktion).
Själv har jag en gammal vrålande 66mm B&D som vägrar att ge upp men jag har den bara för fulsågning när jag inte vill "smutsa ner" TS55an.
Spontant kommer man jättelångt med en 55mm vid 90grader.
Men viktigast är hajfenan, köp ALDRIG en cirkelsåg utan. (Typ dom flesta av Bosch sågarna har denna felkonstruktion).
Själv har jag en gammal vrålande 66mm B&D som vägrar att ge upp men jag har den bara för fulsågning när jag inte vill "smutsa ner" TS55an.
Kör på en Hitachi C6BU2 den klarar det mesta, har en sådan och den funkar till allt, bästa makinen jag köpt
Håller helt med om detta. Tjockare än 45mm blir det sällan (om man inte räknar vinklade snitt, men de förekommer inte så väldigt ofta, och de går att lösa genom att såga från två håll/sticksåg/fogsvans/elhyvel osv...). Att ha lite marginal på de 45mm är trevligt, dels för att det ibland är böjt/lite tjockare än 45/ohyvlat etc, och dels för att du kanske vill bygga en egen cirkelsågsskena i framtiden, vilken kräver ett par mm extra sågdjup. En hitchi c&bu är ett utmärkt val. Den enda anledningar jag ser till att välja en c7bu är om du vill kunna kapa en 45a i 45 graders vinkel - du kommer fortfarande att få vända när du ska kapa 70 och 95mm. Och med det i åtanke så hade jag helt klart valt c6bu (och jag har använt båda).Nimajneb skrev:
Letar lite smått efter en cirkelsåg också, men inte till att kapa reglar. Det har jag en annan halvt mobil såg till och fogsvans. Det jag har saknat en cirkelsåg till är främst skivmaterial, då känns inte 55mm speciellt viktigt...
En verkligen dum fråga kanske, men en klyvkniv? Vad är det och varför måste man ha den? Behövs det för att såga skivor t.ex?
En verkligen dum fråga kanske, men en klyvkniv? Vad är det och varför måste man ha den? Behövs det för att såga skivor t.ex?
Med lite bök blir en kapning i 50 grader en i 40 från andra hållet s.a.s. (40+50=50+40=90)holyanna skrev:...
Menar du verkligen kapning eller är det fråga om klyvning?
Nu är jag inte riktigt med dig. Ska man kapa med sågplattan stående på den avsågade delen på en regel då? Eller har jag helt missat hur man gör?Micke184 skrev:
För min del så hade jag hellre dragit streck, vänta ämnet ett kvarts varv och sågat med 90-graders inställning efter strecket, om vinkeln är mindre än 45 grader. I det fall det går, vilket såklart inte alltid är fallet.
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
varför ska man inte köpa utan klyvkniv? jag har en Bosch GKS 65 CE som inte har klyvkniv och har alldrig varit med om något kast eller något liknande?!?! trots jag använd den mycket!
om nu det är en felkonstruktion varför säljs dom då fortfarande?
Är dom inte likadan i tex usa? för isåfall måste Bosch ha varit i konkurs vid detta lag med alla stämningar dom måste fått pga kast osv?
men iaf, det skulle vara kul att få höra hur Bosch tänker och resonerar om det här med klyvkniv/hajfena!
om nu det är en felkonstruktion varför säljs dom då fortfarande?
Är dom inte likadan i tex usa? för isåfall måste Bosch ha varit i konkurs vid detta lag med alla stämningar dom måste fått pga kast osv?
men iaf, det skulle vara kul att få höra hur Bosch tänker och resonerar om det här med klyvkniv/hajfena!
Jag är också på jakt efter en smidig cirkel <55 mm. Jag har alltid tyckt att det är bekvämare/bättre med klingan till vänster, dock verkar så gott som alla maskiner undantaget batterimaskiner ha klingan till höger. Jag vrider nacken ur led för att kunna se klingan när jag sågar med min gamla fula B o D. Är det jag som använder cirkelsågen helt fel? Har inte andra detta problem? Varför har batterimaskinerna vänster?
Tips på vänster-sladd-maskiner mottages!
Tilläggas bör att jag är väldigt högerhänt, därför min undran om bara jag lider av detta?
Tips på vänster-sladd-maskiner mottages!
Tilläggas bör att jag är väldigt högerhänt, därför min undran om bara jag lider av detta?