ullet
Hej, vi har tittat på ett hus med ett påbörjat, men inte avslutat, garagebygge. Det är i stort sett klart utvändigt, saknas nåt stuprör och foder kring fönster/dörrar, men invändigt är det mer kvar, isolering är på plats men el saknas och väggar har inte fått någon beklädnad med gips. Det finns även ett loft som saknar golvspån och väggips, trappan till loftet verkar rätt provisorisk med smala steg och avsaknad av räcke. Enligt mäklaren påbörjades bygget 2017, vad jag fått fram verkar bygglovet ha godkänts under 2016.

Vad ska man tänka på om man ska ta över ett bygge på det sättet?
Behöver bygglovet justeras (ändra byggherre t ex)?
Vilka dokument är viktiga att få från säljaren?
Annat att tänka på?

Tacksam för svar!

* Varför avstannade bygget?
* Vem byggde?
* Hur byggde hen?
* I vilket skick är det idag?
* Går det att bygga klart?
* Vad kostar det att färdigställa?

ungefär så.

Jag kan tänka mig fler än ett svar på fråga 1, som leder till skarpa följdfrågor. Upptäckte byggaren att något var fel, gick byggfirman i konkurs, kom gör-det-självaren på att hen glömt lägga syll... osv osv.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
ullet
Ägaren byggde själv (han är hantverkare), fastigheten säljs pga skiljsmässa. Då väggarna är öppna ser man fortfarande konstruktionen, tanken är att ta dit någon som får besikta, men jag (som är en glad amatör med byggintresse) såg inga uppenbara fel i konstruktionen vid visningen.

Bygglovet. Kolla med kommunen. Jag tror att det måste ändras något där om man byter byggherre.

Dokumentmässigt så behöver du få ut kontrollplanen, och de egenkontrollprotokoll som skall ha upprättats för det som är gjort nu. Jämför mot kontrollplanen.

Saker som kan bli väldigt struligt och dyrt, är om man ex. inte gjort en lägeskontroll. Om det saknas kontruktionsritningar/beräkningar för framförallt takstolarna.

Och sedan får du försöka räkna ut vad det kommer att kosta att färdigställa. Du behöver färdigställa senast 2021 om bygglovet är från 2016.

Ett sådant här ofärdigt projekt borde sänka priset på fastigheten, mer än det kostar att färdigställa.

• Gilla
Alias_Olle och 2 till
  • Laddar…
ullet
Hej, för kännedom. Vi köpte fastigheten, men med tillägget till kontraktet att säljaren ansvarar för att slutbesked finns vid tillträde. Känns som en ok lösning.

Cheesen
Har själv ett halvfärdigt garage, men eftersom det är ett garage så är det inte så mycket som ska uppfyllas vid slutbesiktning. Mitt garage vart slutbesiktat u.a. i samband med husets besiktning, då var bara stommen rest, utan takbeklädnad:D. Det kommunen kollade var stenkista för dagvatten och oljeavskiljaren som fanns i plattan. Övriga intyg ordnade ka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.