214 läst ·
5 svar
214 läst
5 svar
Vad täcker jag vinrankorna med?
Vi har just övertagit ett gammalt torp som varit obebott i fem år. I ett växthus är det fullt av vinrankor som jag klippte ned i höstas då de tagit sig ur taket och slingrat sig upp i det närliggande trädet.
De har alltså inte fått någon tillförsel av näring på flera år, men har duktigt försett sig. Jordnivån är över en halvmeter ned så man får hoppa ned när man kliver in i växthuset. Det vill jag såklart åtgärda. Vad ska jag fylla upp med? Vanlig matjord? Grus? Blandat?
När jag klippte ned var det fullt av finfina blå druvor, om än små.
De har alltså inte fått någon tillförsel av näring på flera år, men har duktigt försett sig. Jordnivån är över en halvmeter ned så man får hoppa ned när man kliver in i växthuset. Det vill jag såklart åtgärda. Vad ska jag fylla upp med? Vanlig matjord? Grus? Blandat?
När jag klippte ned var det fullt av finfina blå druvor, om än små.
Hej
Är marken inne i växthuset lägre än utanför eller samma? Kan ju finnas ett skäl till eventuell nivåskillnad.
Tänker du ha kvar vinrankorna eller ta bort den och odla något annat?
Att täcka vinrankor, eller andra buskar, med 50 cm jord kan vara ett sätt att ta död på dem. Tror att det är bättre att du bygger en trappa för att lättare komma ned och upp.
Är marken inne i växthuset lägre än utanför eller samma? Kan ju finnas ett skäl till eventuell nivåskillnad.
Att täcka vinrankor, eller andra buskar, med 50 cm jord kan vara ett sätt att ta död på dem. Tror att det är bättre att du bygger en trappa för att lättare komma ned och upp.
Alternativet är att du tar sticklingar av vinrankan om du vill behålla den. När du sett att nya plantor lever och frodas kan du fylla upp med jord runt moderplantan. Dör den har du nya i reserv.
Men jag håller med att ett nergrävt växthus är super ur många synpunkter. Jorden kyler på sommaren så det inte blir supervarmt, och jorden värmer under vintern som kan gynna växterna.
Men jag håller med att ett nergrävt växthus är super ur många synpunkter. Jorden kyler på sommaren så det inte blir supervarmt, och jorden värmer under vintern som kan gynna växterna.
Och för framtiden kan nämnas att vinrankor lämpligen klipps vid årsskiftet på de vedartade grenarna och årsskotten kortas av runt midsommar.
Men kan förstå att det blivit en djungel på några år utan klippning, de har en otrolig växtkraft!
Men kan förstå att det blivit en djungel på några år utan klippning, de har en otrolig växtkraft!
Det är en rejäl nivåskillnad. Det får bli trappa då!Pjosk75 skrev:
Hej
Klicka här för att svara