Obligatorisk avloppsdeklaration 2023 | Sida 3 | Byggahus.se

Hej.
Nu tar vi sotarnas arbete.
Jag vill verkligen säga att jag gillar mina sotare jag haft, värre är personerna på sotarkontoren.
Men nu till sotet i min skorsten.
Det blir inget sot, jag har egensotning men har aldrig sotat, och när jag frågade sotarna tidigare om hur mycket sot det var så hummades det mest.
Så då kommer vi till besiktningen som var 8onde år förut, nu var 6e år, behövs det verkligen?
Likaså den ev blivande avloppsdeklarationen, behövs det?

Vad skulle vi verkligen behöva för besiktningar, fukt, mögel, vatteninträngning, andra ideer på vad som skulle kunna behövas istället för låtsasbesiktningar?

/Workingclasshero

• Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Obligatorisk avloppsdeklaration 2023 | Sida 3 | Byggahus.se

Hej.
Nu tar vi sotarnas arbete.
Jag vill verkligen säga att jag gillar mina sotare jag haft, värre är personerna på sotarkontoren.
Men nu till sotet i min skorsten.
Det blir inget sot, jag har egensotning men har aldrig sotat, och när jag frågade sotarna tidigare om hur mycket sot det var så hummades det mest.
Så då kommer vi till besiktningen som var 8onde år förut, nu var 6e år, behövs det verkligen?
Likaså den ev blivande avloppsdeklarationen, behövs det?

Vad skulle vi verkligen behöva för besiktningar, fukt, mögel, vatteninträngning, andra ideer på vad som skulle kunna behövas istället för låtsasbesiktningar?

/Workingclasshero
Det som tidigare har avstyrts är ju obligatorisk rengöring av imkanalen från köket och OVK på småhus.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Lägger inte (s) förslag för att skapa fler jobb? Att det är dyrt, improduktivt och allmänt onödigt gör väl inget i den världen, jämfört med Arbetsförmedlingen är det väl billigt för statskassan och det lär bli flera sysselsatta.

P
den EGNA fastigheten behöver inga besiktningar.. detta är endast för att skapa jobb och kunna straffa oss med avgifter, pålagor, tvinganden.
Allt skall bekostas av oss som äger.. det är totalt fel inställning man valt..

avlopp, vatten, sotning, brandskyddskontroll mm är bara förenat med dessa avgifter och tvång..

besiktningar av tjänstemän som har sin lojalitet hos partiet som skapat dessa tjänster... nej tack..

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P
Sotarn har bra timpenning iallafall.
5 minuter jobb 460 kr. Han får inte gå in hos mig och jag tar inte ledigt för han ska dra sin kula i mitt rör.
Jag kan dammsuga själv.
Men jag är lite höjdrädd så jag har inte tagit tag i de med sotningen själv :D

P
Rkarlsson skrev:
Sotarn har bra timpenning iallafall.
5 minuter jobb 460 kr. Han får inte gå in hos mig och jag tar inte ledigt för han ska dra sin kula i mitt rör.
Jag kan dammsuga själv.
Men jag är lite höjdrädd så jag har inte tagit tag i de med sotningen själv :D
Jag ska försöka hinna med att gå kursen i år.. annars så får de komma 2 gånger istället för 4...och duger inte det så behöver de inte komma alls...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag ska försöka hinna med att gå kursen i år.. annars så de komma 2 gånger istället för 4...och duger inte det så behöver de inte komma alls...
Jag har ju bara kamin så han kommer en gång per år. Typ lite innan säsongen drar igång. Men jag tycker det är nog ändå.
Grannen sotar själv sina hus, för sotaren tog tydligen sönder hans kamin på något vis så han blev utkastad :D
Han sotar dock själv de 2-3 ggr per år då de är vedeldat vatten med.

• Gilla
1
  • Laddar…
B
Min sotare brukar få ut runt 8-10kg sot per gång, och då brukar jag rensa bort en hink sot från anläggning under perioden mellan 2 sotningar. Brukar i alla fall hålla på i nån halvtimme, så jag tycker just sotningen känns hyggligt prisvärd, jämfört med att t.ex. byta olja på bilen.

Däremot så skulle de sota 2 gånger per år i pannan. Och tyckte att det var lagom att komma i slutet av mars och början av oktober. Ville väl inte vara uppe på taket på vintern, vilket är förståeligt.

Jag eldar ju i princip inte alls mellan mars och oktober, så schemat kändes rätt dumt. Fick avboka i 10år i rad, för de vill inte ändra sotningsschemat.

• Gilla
1
  • Laddar…
Efter tre år i vårt hus kom till sist sotaren på besök. Eller rättare sagt; sotarna kom på besök två gånger. Först en sotare för en månad sedan som sotade och i förra veckan en annan sotare som gjorde brandskyddskontroll.
Sotare på stege vid skorstenen på ett rött tegeltak mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick en anmärkning på att jag måste flytta glidskyddet någon decimeter till vänster. En lite större plattform vid skorstenen var också ett önskemål men inget måste. Vem som ska göra det är oklart. Ja, det åligger ju mig som husägare men jag är höjdrädd och vägrar gå upp på taket. Får försöka övertyga frun att klättra upp och ordna till det som behövs.

Hos mig är det en vresig gubbe som kräver att jag ska ha takstege men efter att ha kollat upp det behöver jag det inte eftersom taket inte överstiger 6 grader lutning. Har ändå takstege vid ena skorstenen och de stegen lutar betydligt mer fast åt andra hållet då. Resultatet att de är jobbiga att gå på så alla går bredvid....

Samma gubbe klagade att på att det inte fanns steg när han skulle gå över nocken, vilket är typ som ett trappsteg mellan två nästan platta tak. Talade om att för honom att han kan klättra ner, gå runt huset och klättra upp på andra sidan så behöver han inte gå över den "farliga" nocken. Det tyckte han inte var så roligt.

Hans kollegor som varit här andra gånger skakar bara på huvudet. "Han är sån"

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som tidigare har avstyrts är ju obligatorisk rengöring av imkanalen från köket och OVK på småhus.
Vilket kanske behövts, jag vet inte.
Men lite så jag menar, vad behövs faktiskt?
Det kanske behövs en sotare, som samtidigt talar om att jag behöver rensa hängrännan, eller att en panna är trasig.

Den där "handymannen" som kommer med sin 100 punkterslista av allvarliga och enkla fel som bör åtgärdas.

galento
B BSOD skrev:
Min sotare brukar få ut runt 8-10kg sot per gång, och då brukar jag rensa bort en hink sot från anläggning under perioden mellan 2 sotningar. Brukar i alla fall hålla på i nån halvtimme, så jag tycker just sotningen känns hyggligt prisvärd, jämfört med att t.ex. byta olja på bilen.

Däremot så skulle de sota 2 gånger per år i pannan. Och tyckte att det var lagom att komma i slutet av mars och början av oktober. Ville väl inte vara uppe på taket på vintern, vilket är förståeligt.

Jag eldar ju i princip inte alls mellan mars och oktober, så schemat kändes rätt dumt. Fick avboka i 10år i rad, för de vill inte ändra sotningsschemat.
Här sotar de 1 gång per år i köksspisen och tycker heller inte priset 430 kr ( -21 ) är nåt att invända mot. På sommaren blir inte mycket eldat här heller.

P
galento galento skrev:
Här sotar de 1 gång per år i köksspisen och tycker heller inte priset 430 kr ( -21 ) är nåt att invända mot. På sommaren blir inte mycket eldat här heller.
Du har tur du..
ca 650 kr kostar det mig varje gång..
4 gånger per år..
Jag som har elpatron på 6 månader om året får ändå betala för 4 gånger sotning...
För att kommunen anser detta... :rolleyes:

• Ledsen
Immobil
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Du har tur du..
ca 650 kr kostar det mig varje gång..
4 gånger per år..
Jag som har elpatron på 6 månader om året får ändå betala för 4 gånger sotning...
För att kommunen anser detta... :rolleyes:
Ja förstår att det känns surt när man bara eldar halva året :confused: och kommunen
är nog svårt att ändra på.

• Gilla
1
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja förstår att det känns surt när man bara eldar halva året :confused: och kommunen
är nog svårt att ändra på.
Maskintok skrev:
Jag ska försöka hinna med att gå kursen i år.. annars så de komma 2 gånger istället för 4...och duger inte det så behöver de inte komma alls...
Har du frågat om sotningsintervallet kan utökas? Hos mig var det fullt möjligt att få ett länge intervall på sotningen, brandskyddskontrollen däremot är inte förhandlingsbar i Motala kommun.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.