32 756 läst ·
102 svar
33k läst
102 svar
Vad sysslar plåtslagaren med?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Plåten skall sneklippas för att vattnet ska rinna bort från plåten, klipps den i lod längs med stötfogarna kommer vatten att leta sig in bakom plåten. Dock behöver inte vinkeln vara så skarp som i detta fall.
Kommer inte med något nytt här, mest egna åsikter;
Regelrätt utfört... Ser helt bedrövligt ut.
Skitsnack att skorsten ska läcka med beslag som går i linje med taket.
Har klätt otaliga skorstenar vid det här laget, helbeslagna, trappade, i linje med taket.
Och hittills har jag 0 backjobb pga läckage från skarven mellan skorsten och plåt.
Jag skär alltid in en list i samma linje som taket när jag får bestämma själv.
Edit; För övrigt snyggt tak, duktig plåtis som varit där. Någon som vet vad han håller på med, inget snack om saken
Regelrätt utfört... Ser helt bedrövligt ut.
Skitsnack att skorsten ska läcka med beslag som går i linje med taket.
Har klätt otaliga skorstenar vid det här laget, helbeslagna, trappade, i linje med taket.
Och hittills har jag 0 backjobb pga läckage från skarven mellan skorsten och plåt.
Jag skär alltid in en list i samma linje som taket när jag får bestämma själv.
Edit; För övrigt snyggt tak, duktig plåtis som varit där. Någon som vet vad han håller på med, inget snack om saken
Klart att han vet vad han håller på med, annars hade det inte blivit utfört! Att det sedan blir ett resultat som kanske inte behagar alla är en annan fråga. Själv är jag lite fundersam hur denne resonerat kring sammanhållningen på utförandet. Att man lägger ner tid på denna skorsten som ändå gjorts med trappning, (och med ogillande av ts) men gjort ett utförande som för mig är smått smaklöst vid kupans anslutning mot taket. Varför har denne lagt in en ståndskiva mot språngets utkant mot vinkelrännan? Förstör i mitt tycke kupans karaktär. Självfallet ifall man vetat vad som skulle göras, så låter man hela rundningen synas ända in mot anslutande tak. Kan hända en petitess, och utförandet fyller funktion, men märkligt att lägga ner engagemang på skorstenen, men inte på kupan. Falserna är ofrånkomliga vid täckning, men då ska de också märkas med estetikens och symmetrins grunder för att behaga ögat. Och där får man ge en eloge till plåtisen ändå då denne har mätt upp takets bredd och fått ungefär lika stora passbitar mot gavlarna.P Plåtsax skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ståndskivan som står i nivå med kupans taksprång är garanterat utformad som här för att få till en snygg dubbelfalsad övergång mellan vinkelrännan och taket. Skulle man istället enbart ha väggskivan(mot kupans vägg) som material att falsa ihop med får du en oerhört krånglig bit att få till med en rundad takfots stuckatur som du ska ta dig runt och sen samtidigt få tillräckligt med material för att skapa en sväng ut på taket, där får du också en ”nivåskillnad” pga du hamnar under råspont med väggskiva och över råspont med vinkelränna som i sin tur skapar problem med att falsa ihop plåten.Noramasen skrev:
Klart att han vet vad han håller på med, annars hade det inte blivit utfört! Att det sedan blir ett resultat som kanske inte behagar alla är en annan fråga. Själv är jag lite fundersam hur denne resonerat kring sammanhållningen på utförandet. Att man lägger ner tid på denna skorsten som ändå gjorts med trappning, (och med ogillande av ts) men gjort ett utförande som för mig är smått smaklöst vid kupans anslutning mot taket. Varför har denne lagt in en ståndskiva mot språngets utkant mot vinkelrännan? Förstör i mitt tycke kupans karaktär. Självfallet ifall man vetat vad som skulle göras, så låter man hela rundningen synas ända in mot anslutande tak. Kan hända en petitess, och utförandet fyller funktion, men märkligt att lägga ner engagemang på skorstenen, men inte på kupan. Falserna är ofrånkomliga vid täckning, men då ska de också märkas med estetikens och symmetrins grunder för att behaga ögat. Och där får man ge en eloge till plåtisen ändå då denne har mätt upp takets bredd och fått ungefär lika stora passbitar mot gavlarna.Och skulle man ta med kupans placering så blev man tvungen att flytta på faserna en aning till vänster för att kunna få till ett för mig smakfullt slutresultat.
[bild]
Jag skulle inte säga att det inte går men de flesta tak med liknande ”problem” så har forna plåtisar ofta löst det genom att klippa in och lappa ihop dessa övergångar (inte falsat) för att få det att se helt ut..
Du kanske inte tycker att det blev estetiskt tilltalande jag tycker tvärt om här, att det är riktigt snyggt gjort.
Att flytta allt lite till vänster kan dessutom innebära en långt mycket större insats än att trappa ett beslag eftersom du jämför dom med varandra. Tex att material på 670 bandplåts rulle inte räcker till och måste handklippas från 1250rulle sen handslås istället för att använda sig utav maskiner som kan bereda plåten snabbt och snyggt
Redigerat:
Vad var det du inte förstod ?Staffan2000 skrev:
Regelrätt utfört det är gjort enligt regelboken
Personlig åsikt; det är inte snyggt estetiskt (utförandet av trappat beslag)
Taket i sin helhet är riktigt snyggt utfört, men min personliga åsikt om att trappade beslag inte är snygga kvarstår.
Vad som är estetiskt tilltalande(för mig) och rätt utfört enligt HusAma får vad jag vet skilja sig åt. Då bör jag också kunna berömma den plåtis som varit där och kunna skriva ”för övrigt” snyggt tak och duktig plåtis eller?
Jag fann dina båda påståenden något motsägelsefulla. Det var allt.P Plåtsax skrev:Vad var det du inte förstod ?
Regelrätt utfört det är gjort enligt regelboken
Personlig åsikt; det är inte snyggt estetiskt (utförandet av trappat beslag)
Taket i sin helhet är riktigt snyggt utfört, men min personliga åsikt om att trappade beslag inte är snygga kvarstår.
Vad som är estetiskt tilltalande(för mig) och rätt utfört enligt HusAma får vad jag vet skilja sig åt. Då bör jag också kunna berömma den plåtis som varit där och kunna skriva ”för övrigt” snyggt tak och duktig plåtis eller?
Staffan
Det handlar i det här läget att innan man lägger kollar var hindren hamnar redan i startläget.P Plåtsax skrev:Ståndskivan som står i nivå med kupans taksprång är garanterat utformad som här för att få till en snygg dubbelfalsad övergång mellan vinkelrännan och taket. Skulle man istället enbart ha väggskivan(mot kupans vägg) som material att falsa ihop med får du en oerhört krånglig bit att få till med en rundad takfots stuckatur som du ska ta dig runt och sen samtidigt få tillräckligt med material för att skapa en sväng ut på taket, där får du också en ”nivåskillnad” pga du hamnar under råspont med väggskiva och över råspont med vinkelränna som i sin tur skapar problem med att falsa ihop plåten.
Jag skulle inte säga att det inte går men de flesta tak med liknande ”problem” så har forna plåtisar ofta löst det genom att klippa in och lappa ihop dessa övergångar (inte falsat) för att få det att se helt ut..
Du kanske inte tycker att det blev estetiskt tilltalande jag tycker tvärt om här, att det är riktigt snyggt gjort.
Att flytta allt lite till vänster kan dessutom innebära en långt mycket större insats än att trappa ett beslag eftersom du jämför dom med varandra. Tex att material på 670 bandplåts rulle inte räcker till och måste handklippas från 1250rulle sen handslås istället för att använda sig utav maskiner som kan bereda plåten snabbt och snyggt
I det här fallet så finns inga problem med att starta första badet med att öka på bredden med 5-10 cm för att få samtliga hinder i bra läge i förhållande till banden.P Plåtsax skrev:
Och att det skulle vara ett merjobb med att brottfalsa språng ståndskivan istället för att handfalsa den extra ståndskivan är inget som jag kan hålla med om. Själv tar jag till dessa så fort jag får tillfälle för det
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med risk för att ditt inlägg kan vara ironi så väljer jag ändå att tolka det seriöst.T tompaah7503 skrev:
Tråden handlar om hur plåtslagaren löst det runt skorstenen. Inlägg 56 förklarar problematiken bra tycker jag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-sysslar-platslagaren-med.387718/page-4#post-3828885
Tack! Nej jag var inte ironisk, jag läste inlägg efter inlägg utan att fatta nåt, men kom aldrig ner till #56.C Cambudgie skrev:
Om det är den där trappningen som är den vedervärdiga som alla förfasas över är jag lite förvånad över detta. Så ser det ut på många äldre hus och det är väl absolut inget som stör ögat.
Plus en sak till ...T tompaah7503 skrev:
Syns det från marken och stör såpass att man vill göra om allt ??