32 756 läst ·
102 svar
33k läst
102 svar
Vad sysslar plåtslagaren med?
En ålderdomlig bild i så fallmattias1jonsson skrev:
Men med tanke på att den sitter i nock så kan du kanske få en kraftig rabatt på täckning av hela, och är hen för djävligt säker på sin sak så kan det bli snyggt ändå ifall bitarna som sitter redan, klipps ner och dras upp med en enkelfals och kompletteras med nya bitar högre upp så att skorstenen täcks av helt så kanske mycket är vunnet. Men då absolut utan synliga infästningar som skruv el dito. Hållpojkar till klammer kan godtas.
Okay! inte helt efter AMA, men absolut ingen fara för funktionen.
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Haha självfallet inte helt färdigt. Men färdigt i så "han tänkt".Noramasen skrev:
En ålderdomlig bild i så fallNocken är ofalsad och det ser ut att vara obeslaget på andra sidan. Men hur som helst så ska han ju självfallet se till att dina önskemål blir tillgodosedda, annars om hen inte lämnar några garantier på din lösning, så får det bli en avvikelse på detta.
Men med tanke på att den sitter i nock så kan du kanske få en kraftig rabatt på täckning av hela, och är hen för djävligt säker på sin sak så kan det bli snyggt ändå ifall bitarna som sitter redan, klipps ner och dras upp med en enkelfals och kompletteras med nya bitar högre upp så att skorstenen täcks av helt så kanske mycket är vunnet. Men då absolut utan synliga infästningar som skruv el dito. Hållpojkar till klammer kan godtas.
Okay! inte helt efter AMA, men absolut ingen fara för funktionen.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Du säger takets vinkel och de är de plåten är gjord i nu förstår att du menar i lod/vattenpass men inte de du säger.mattias1jonsson skrev:
Sen är så som dom gjort sättet som står i hus AMA och jag ser inget estetiskt fel i de.
Spelar ingen roll. Var inte så vi kom överens om. Då frågar man kund igen och inte bara kör på.I johan ivarsson skrev:
Inget fel på utförandet. Problemet med krage som ja ser det är att trappningen är högre än plåten som går upp i takets lutning, då kommer kragen bli högre än befintlig plåt för att det ska följa runtom. Blir då ganska lite tegel synligt. Frågan är vad som är snyggast liksom av dom alternativen, det kommer ju även synas att det är en utvändig krage runtom.T Tsdoesds skrev:
Blir aldrig 100 tätt runt en skorsten hur man än gör skulle jag säga. Det lilla som skulle läcka in om det gjordes på det sättet skulle vara obetydlig i sammanhanget.Excel skrev:
Sen handlar det inte om det, utan att plåtis inte förklarade att det inte var enligt AMA att göra så. Hade han sagt nej det funkar inte att göra så, då hade jag valt att klä in hela skorstenen direkt.
Det är plåtslagaren ansvar att förklara att det inte går att göra så, jag är inte plåtslagare utan snickare, har sett att man gjort på det sättet jag tänkte. Då förutsätter man att det är ok och då kan inte plåtslagaren bara göra på ett annat sätt utan att fråga kunden.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag är ju benägen att hålla med. När jag tittar på skorstenen (med mina amatörögon) så syns det ju att någon lagt tid på den, varför skulle man vilja dölja det?Staffan2000 skrev:
När jag ser på sådana jobb, ser jag på dom med tillfredsställelse, för det är sällan man ser riktigt hantverk numera.
Som gammal rörläggare glädjs jag när jag ser nydragna värmerör med fall och tänker: -här har en gammal räv med känsla för funktion varit framme, istället för en presskopplingsmontör som lika gärna kunde fått jobb på Legoland.
Staffan
Ja absolut att hantverket ska synas, men det får inte bli i absurdum. Det hade räckt med lodrät trappning och då med ett betydligt mera estetiskt tilltalande slutresultat. Bara för att man kan, så ska det inte gå i överdrift. Tänk dig att taket varit i 70 gr. Utsticken hade dragit iväg till horisonten och förbDan_Johansson skrev:
Bästa svaret
Förstår till fullo TS besvikelse.
Det här må vara den funktionsmässigt senaste/bästa lösningen, men rent estetiskt (designmässigt) ser den ut som
. Särskilt på ett gammalt hus.
Hantverk för mig innebär att man får en skräddarsydd lösning, (och att handens arbete syns). Vad man absolut inte vill ha är en dussinlösning a la konfektionssytt, men betala för skräddarsytt.
Om en befintlig lösning på ett tak har fungerat i >40 år så har den rimligtvis visat att den är god nog. Att det sedan finns lösningar som i teorin är ännu bättre, är helt ointressant.
Det är såklart också väsentligt att komma ihåg att varje lösnings design är knuten till materialen. Kanske håller dagens vidrigt plastlackade plåtfolie inte samma kvalitet som gamla tiders tjocka varmgalvade plåt?
Det här må vara den funktionsmässigt senaste/bästa lösningen, men rent estetiskt (designmässigt) ser den ut som
Hantverk för mig innebär att man får en skräddarsydd lösning, (och att handens arbete syns). Vad man absolut inte vill ha är en dussinlösning a la konfektionssytt, men betala för skräddarsytt.
Om en befintlig lösning på ett tak har fungerat i >40 år så har den rimligtvis visat att den är god nog. Att det sedan finns lösningar som i teorin är ännu bättre, är helt ointressant.
Det är såklart också väsentligt att komma ihåg att varje lösnings design är knuten till materialen. Kanske håller dagens vidrigt plastlackade plåtfolie inte samma kvalitet som gamla tiders tjocka varmgalvade plåt?