7 016 läst ·
74 svar
7k läst
74 svar
Vad skulle ni rekommendera för nästa steg för att sänka förbrukning?
Bara man får ihop hårdvaran och koden till det du beskrev tidigare till vvb 😝Attitudeswe skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Jag kör en shelly. Dumsmart. Är aktiv på natten i 2h. Nu ska jag dock aktivera smartare funktioner via home assistant. Dock dum pga anledningen du sa - starkström på och av varje natt. Bättre med ett automatiskt vred.S SuperDi skrev:
Krävs det inte en massa kalibrering för att funka? Räcker det med stt stängs av vissa timmar utan att det krävs mer sen när det ska värmas upp?V Viktorbyggahus skrev:
Haft samma tanke för elgolvvärme och LLVP att gå mer när det är billigt. Kanske inte får samma effekt
Golvvärmen kör jag än så länge bara på schemaS SuperDi skrev:
18 när ingen går på golvet och 23 övrig tid. Inga klagomål. Tar 3 timmar att återställa. Krävs dyrare el vid återställning inför kvällen, men mindre el på totalen under dagtid såklart...
10kvm andra vån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LLVP styr jag också mot elpriset. Kod i repot: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
Hårdvara för 800kr (såg att elgiganten nu sålde liknande för 200kr)
Redigerat:
Finns det någon beskrivning för en helt nybörjare hur man får lägger in kod och konfar?Attitudeswe skrev:
Golvvärmen kör jag än så länge bara på schema
18 när ingen går på golvet och 23 övrig tid. Inga klagomål. Tar 3 timmar att återställa. Krävs dyrare el vid återställning inför kvällen, men mindre el på totalen under dagtid såklart...
10kvm andra vån:
[bild]
LLVP styr jag också mot elpriset. Kod i repot: [länk]
Hårdvara för 800kr (såg att elgiganten nu sålde liknande för 200kr)
Du tolkar och läser tydligen bara vad du vill höra. Är allt bara svart eller vitt? Det är fullkomligt meningslöst att försöka förklara något om du går in för att med flit missförstå alla man säger. Läs inte allting så fruktansvärt ordagrant.useless skrev:
Jo men det jag menade var att du aldrig kan få det varmare än inneluften är. Så om du har det behagligt i övriga rum så får du en lägre och icke tillräcklig temp där ftx en sprutar in. Dock blir det ju varmare än att bara ha uteluften direkt. Men det ersätter inte en värmekälla. OM du inte kör med värmaren. Men då höjer du också övriga rum där du redan har en bra balans.S SuperDi skrev:Tar inte en FTX tilluft direkt utifrån, eller var det så du menade? På sommarmånaderna upplever vi att det är svårt att få ner temperaturen i sovrummen ffa för barnen då solen ligger på och värmer stor del av dagen. Visst är det billigast med markis men hoppades att FTX kan ge en bättre cirkulation och friskare luft. Öppnar vi fönstren känns det som det blir varmare än om de är stängda.
Nja.. FTX med ett värmebatteri kan användas istället för ett radiatorsystem.Johannes Carlsson skrev:
FTX skaffar man för att få frisk luft utan större energiförlust. Se det som det och inte energibesparing.
Kanalsystemet, ni måste ha tilluftskanaler som kan vara besvärligt.
Kanske en indol på frånluften för att fixa varmvattnet. Eller en större värmepump om ni vill konvertera till vattenburen värme
Snålspolande munstycken överallt på alla kranar och duschen är snabbt fixat
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Njae. Det går ju men normalt ventilationsflöde är för lite för att värma upp ett normalt hus bra. Då får man antingen köra forcerat flöde eller med luftcirkulation.O OnkelMike skrev:
Och med luftcirkulation är det då FTX + Luftvärmesystem. Fungerar bra, speciellt på välisolerade hus.
Ja du har helt rätt men det finns ju lösningar för detJohannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Klicka här för att svara