7 015 läst ·
74 svar
7k läst
74 svar
Vad skulle ni rekommendera för nästa steg för att sänka förbrukning?
Hej
Funderar över hur vi potentiellt skulle kunna få en längre elförbrukning samt ett lite behagligare inomhusklimat (läs bättre luft)
Villa 1,5 plan, 159kvm, byggår 1981
Elprisområde 2
Direktverkande el (luftvärmepump)
Mekanisk frånluft
Förbrukar ca 16000kwh inkl ca 2000 för laddning av bil.
Markplan: Sluten planlösning. Luftvärmepump med ej optimal placering.
2+1 fönster med spaltventil från 81. Radiatorer från 81.
Övre plan: Renoverat 2019. 3 glas fönster (utan spaltventiler). Nya radiatorer. Elgolvvärme i badrum.
Har pratat med kommunens energirådgivare som tipsar på FTX mest för ett bättre inomhusklimat men även kunna spara lite i uppvärmning. Kräver nedtagning av ventilation för tilluft.
Vi har funderat på FTX men oklart hur mycket det kommer tillföra samt att vi har rätt varmt på sommaren på övervåningen. FTX utan bergvärme går inte att få någon kyla från men dock bättre luftutbyte. Billigast hade väl varit att sätta in en Luft/Luft även på övervåning i kombination med markiser och tilluftsventiler.
Nu vill jag tänka lite modernare och framtidssäkrade utan att för den delen lägga hur mycket som helst. Typ att konvertera till vattenburet. Men utifrån förbrukning och geografiskt plats förstår jag att det inte heller går att räkna hem investeringen.
Funderar över hur vi potentiellt skulle kunna få en längre elförbrukning samt ett lite behagligare inomhusklimat (läs bättre luft)
Villa 1,5 plan, 159kvm, byggår 1981
Elprisområde 2
Direktverkande el (luftvärmepump)
Mekanisk frånluft
Förbrukar ca 16000kwh inkl ca 2000 för laddning av bil.
Markplan: Sluten planlösning. Luftvärmepump med ej optimal placering.
2+1 fönster med spaltventil från 81. Radiatorer från 81.
Övre plan: Renoverat 2019. 3 glas fönster (utan spaltventiler). Nya radiatorer. Elgolvvärme i badrum.
Har pratat med kommunens energirådgivare som tipsar på FTX mest för ett bättre inomhusklimat men även kunna spara lite i uppvärmning. Kräver nedtagning av ventilation för tilluft.
Vi har funderat på FTX men oklart hur mycket det kommer tillföra samt att vi har rätt varmt på sommaren på övervåningen. FTX utan bergvärme går inte att få någon kyla från men dock bättre luftutbyte. Billigast hade väl varit att sätta in en Luft/Luft även på övervåning i kombination med markiser och tilluftsventiler.
Nu vill jag tänka lite modernare och framtidssäkrade utan att för den delen lägga hur mycket som helst. Typ att konvertera till vattenburet. Men utifrån förbrukning och geografiskt plats förstår jag att det inte heller går att räkna hem investeringen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Konvertering till vattenburet uppvärmningssystem med värmepump skulle säkert öka värdet på huset men är beroende på var i landet det står. En till LLVP på övre våningen är säkert den billigaste lösningen och fungerar ju om ni trivs med LLVP som värmekälla.
Hur många är ni i familjen, och hur ser det ut med varmvattenförbrukningen? Undrar även vart i landet ni bor?
16000kWh låter väldigt högt enligt mig. Huset är ju inte jättestort, och har 3-glas fönster och bra isolering, som det verkar. Du bör ju bara ytterst sällan behöva tillskott från elelement. Värmepumpen borde klara av att värma huset på egen hand. Då borde du klara dig på max 12000kWh/år inkl laddare.
Om det nu är så att övervåningen, trots allt inte blir varm, och elemeny behövs där. Så är ytterligare en pump att överväga.
Hur hög brukar din förbrukning vara en normal sommarmånad utan uppvärmning?
16000kWh låter väldigt högt enligt mig. Huset är ju inte jättestort, och har 3-glas fönster och bra isolering, som det verkar. Du bör ju bara ytterst sällan behöva tillskott från elelement. Värmepumpen borde klara av att värma huset på egen hand. Då borde du klara dig på max 12000kWh/år inkl laddare.
Om det nu är så att övervåningen, trots allt inte blir varm, och elemeny behövs där. Så är ytterligare en pump att överväga.
Har tyvärr kommit till insikt att det kostar flera kwh per dygn att hålla befintligt vatten varmt. Ca 1/3 av den dagliga uppvärmningen är underhållsvärme. Det går säkert att se över denna bit.tensiden skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor längs kusten i Ångermanland. Vi är 4 personer i hushållet men barnen är bara 1 och 3. I november har vi haft ner mot -20 och förbrukade då mer än normalt runt 2200kwh. På sommaren ligger vi på runt 500-550kwh även det inkl laddning av bil (runt 100kwh/månad)A AG A skrev:Hur många är ni i familjen, och hur ser det ut med varmvattenförbrukningen? Undrar även vart i landet ni bor?
Elementen är äldre på bottenvåningen och går på rätt ofta även på övervåningen. Dels ska vi byta tätningslister i fönstren men tror att mycket är att LLVP inte är centralt placerad så den sprider värmen till alla rum och övervåning. Se placering i bifogad bild
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Efter en vattenläcka förra året byttes vvb till en Nibe 200l. Dock är den ”dum” så ska den göras smart måste man sätta något relä som kan slå på och av den. Har försökt smygsänka temperturen på den vartefter 🙂G guggen skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 868 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 868 inlägg
Ska er värmepump göra någon större nytta i andra rum än vardagsrummet så måste fläkten gå på max och alla dörrar vara öppna till alla rum. Kommer inte bli bra ändå med en sådan planlösning. Svårt att bedöma hur mycket ert ventilationssystem kan hjälpa med att cirkulera runt varmluften från vardagsrummet.
Jag bor på samma ställe i ett hus från 1926 på 114m2 i två plan, där jag placerat pumpen i trappan mellan våningarna (längst från sovrum) och kör fläkten max hela tiden mellan oktober-mars med alla dörrar öppna eller borttagna. Då klarar jag de flesta rum, men fortfarande krävs elvärme under -10 i rummet längst bort. Funkar ju dock inte så bra med sådant oväsen om man är 4. Jag bor själv. Du behöver fler innerdelar/pumpar eller annan värmelösning för att markant få ner förbrukningen, annat än då spara varmvatten, täta fönster och dörrar mm, om det inte redan är gjort.
Jag bor på samma ställe i ett hus från 1926 på 114m2 i två plan, där jag placerat pumpen i trappan mellan våningarna (längst från sovrum) och kör fläkten max hela tiden mellan oktober-mars med alla dörrar öppna eller borttagna. Då klarar jag de flesta rum, men fortfarande krävs elvärme under -10 i rummet längst bort. Funkar ju dock inte så bra med sådant oväsen om man är 4. Jag bor själv. Du behöver fler innerdelar/pumpar eller annan värmelösning för att markant få ner förbrukningen, annat än då spara varmvatten, täta fönster och dörrar mm, om det inte redan är gjort.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min förhoppning var att ett FTX system skulle kunna cirkulera värmen så vi kunde dra nytta av den i andra rum. Lite ”billigare” än att konvertera till vattenburet. Men inte samma besparingMultiMan skrev:
Ska er värmepump göra någon större nytta i andra rum än vardagsrummet så måste fläkten gå på max och alla dörrar vara öppna till alla rum. Kommer inte bli bra ändå med en sådan planlösning. Svårt att bedöma hur mycket ert ventilationssystem kan hjälpa med att cirkulera runt varmluften från vardagsrummet.
Som det är idag sugs värmen ut av frånluftsfläkten. Märks tydligt runt fläktkåpan där taket är synligt.
Redigerat:
En ftx kommer ju fortfarande att suga från samma ställen som idag. Fördelen är att temperaturen på inkommande luft blir några grader högre. Sen om den höjningen räcker för att inte ha elementen på är svårt att säga.
Men att använda ftx som värmekälla är väl inte att rekommendera utan isf som tidigare sagt sätta till en LVVP på t ex ovanvåningen.
Luft cirkulerar ganska dåligt mellan rum om det inte är väldigt öppet eller forcerat med fläktar.
Jag kan har varmt i hallen men några grader svalare i vardagsrummet och då är det ändå förbundet med en ganska volumös korridor.
Tycker inte 16 inkl tankning av bil låter så mycket. Jag hade varit nöjd.
Hur ser det ut med isolering? Möjlighet att lägga till lite? Det ger dessutom jämnare temperatur inomhus.
Men att använda ftx som värmekälla är väl inte att rekommendera utan isf som tidigare sagt sätta till en LVVP på t ex ovanvåningen.
Luft cirkulerar ganska dåligt mellan rum om det inte är väldigt öppet eller forcerat med fläktar.
Jag kan har varmt i hallen men några grader svalare i vardagsrummet och då är det ändå förbundet med en ganska volumös korridor.
Hur ser det ut med isolering? Möjlighet att lägga till lite? Det ger dessutom jämnare temperatur inomhus.
Tar inte en FTX tilluft direkt utifrån, eller var det så du menade? På sommarmånaderna upplever vi att det är svårt att få ner temperaturen i sovrummen ffa för barnen då solen ligger på och värmer stor del av dagen. Visst är det billigast med markis men hoppades att FTX kan ge en bättre cirkulation och friskare luft. Öppnar vi fönstren känns det som det blir varmare än om de är stängda.Dr Benz skrev:
En ftx kommer ju fortfarande att suga från samma ställen som idag. Fördelen är att temperaturen på inkommande luft blir några grader högre. Sen om den höjningen räcker för att inte ha elementen på är svårt att säga.
Min FTX ska kunna kyla in luften på sommaren. I vart fall några grader.
Inloppet sitter på norra sidan av huset. Detta gör förmodligen mest.
Ska fixa så jag kan välja att hämta inluften från sydsidan. Bör ge verkan i vart fall när solen behagar komma fram efter vintermånaderna.
Typ lite extra solvärme.
Ska fixa så jag kan välja att hämta inluften från sydsidan. Bör ge verkan i vart fall när solen behagar komma fram efter vintermånaderna.
Typ lite extra solvärme.
Redigerat:
Vad har du för modell och den är inte kopplad till bergvärme?H Hybro skrev:Min FTX ska kunna kyla in luften på sommaren. I vart fall några grader.
Typ lite extra solvärme.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
FTX skaffar man för att få frisk luft utan större energiförlust. Se det som det och inte energibesparing.
Kanalsystemet, ni måste ha tilluftskanaler som kan vara besvärligt.
Kanske en indol på frånluften för att fixa varmvattnet. Eller en större värmepump om ni vill konvertera till vattenburen värme
Snålspolande munstycken överallt på alla kranar och duschen är snabbt fixat
Kanalsystemet, ni måste ha tilluftskanaler som kan vara besvärligt.
Kanske en indol på frånluften för att fixa varmvattnet. Eller en större värmepump om ni vill konvertera till vattenburen värme
Snålspolande munstycken överallt på alla kranar och duschen är snabbt fixat