4 378 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Vad ska nya komplementbyggnaderna kallas?
I och med att reglerna uppdateras, hoppas jag att man går över till att bara säga komplementbyggnad, och slopar användandet av "friggebod" och "attefallshus".
Men gissar att det är lika svårt som att få folk att skilja på cellplast och frigolit... Tror nog det är risk att begreppen lever kvar långt efter att reglerna justerats.
Men gissar att det är lika svårt som att få folk att skilja på cellplast och frigolit... Tror nog det är risk att begreppen lever kvar långt efter att reglerna justerats.
"Carlssonstuga" passar väl inte så bra på ett nytt garage?Marlen Eskilsson skrev:
Fribyggnad är bästa förslaget hitills, det beskriver ju den tänkta liberaliseringenT TypRätt skrev:
Tycker jag är missvisande om jag bygger ett nytt fullisolerat garage med gjuten plattaS sin skrev:
Det finns väl en gräns för hur många nya ord som behövs. Friggebod var fyndigt nog att leva kvar. Attefallshus kan ju tänkas att det faller ur bruk så småningom. Det är ju bara när man bygger det som det är aktuellt. Sedan är det mer logiskt att kalla det efter vad det används till. Garage, lillstuga eller gäststuga till exempel. Bolundare föll väl på att det var för likt attefallshus i sin tillämpning och i övrigt inget mer praktisk ord. Det brukar inte vara så lätt att styra vad som skall bli accepterade ord i vardagsspråket.
Friggebod och attefallare har ju i folkmun blivit mer av en byggnadstyp kopplad till en viss storlek än ett lagrum för att få bygga utan lov. Så jag tänker mig att dessa begrepp kommer leva kvar i decennium. Som EPA-traktorer, det har väl inte byggts några sådana på femtio år. Likväl har vi EPA-dunk (namnet EPAs ursprungliga betydelse förlorat sedan länge...)
Men om någon Göteborgare kan hitta på ett lika klatschigt begrepp som "Friggebod" så kanske det kan blir en grej....
Men om någon Göteborgare kan hitta på ett lika klatschigt begrepp som "Friggebod" så kanske det kan blir en grej....
Jag föreslår en kontraktion, alltså att dra ihop ett eller flera ord till ett kortare ord genom att ta bort ett antal bokstäver. Förslagsvis kan man kalla Bygglovsfritt uthus för Brutus 🤓Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ingen logik i militära förkortningar. Jag ville bara påvisa det humoristiska i att det relativt långa ordet "grodman" förkortades "grdman". Det är inte hittepå, det var en officiell förkortning.T TypRätt skrev:Så du tänker att man bara förkortar första ordet? Det stämmer dock inte, tror inte att det finns någon direkt regel utan den som tar fram en ny sak anger namnet. Det är väl en del i att typgodkänna den för militärt bruk, tänker att det är det svåraste jobbet på FMV.
Ta kompanichef tex som blir kompch dvs båda orden förkortas. Eller ksp för kulspruta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Man kan ju kasta om bokstäverna i "komplementbyggnad". Här är några exempel fritt från minnet:
logement
kodynga
tempelbyggnad
gymmet
lantegendom
ombyggnaden
ombygget
bodega
yngeldamm
bankmedlen
motmedlen
namnbyte
pentagon
nedlegad
obetald
gemaket
logement
kodynga
tempelbyggnad
gymmet
lantegendom
ombyggnaden
ombygget
bodega
yngeldamm
bankmedlen
motmedlen
namnbyte
pentagon
nedlegad
obetald
gemaket
"Undantag" kommer jag att försöka få igenom. Det är ju huset där de äldre bor kvar på gården när den tagits över av en yngre generation. Och i detta fallet är det dessutom ett undantag från bygglovsreglerna. Jag gillar det i alla fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Jag testade ordet pott för att beskriva sammanslagningen av friggebods- och attefallsreglerna till en ”vanlig” människa nyligen; någon som hade noll koll på byggreglerna men är långt ifrån korkad.useless skrev:
Det var ett högst hjälpsamt och nyttigt uttryck i sammanhanget.
Gick iofs. inte så långt som till att kalla det potthus, men funderade på det i steg två. Alltså typ: ”…sådana potthus får man då…”
Så bra jobbat, @useless i att hitta ett bra ord. Nu ska vi bara jobba in det i allmänspråket också! 🤓
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden