4 378 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Vad ska nya komplementbyggnaderna kallas?
Sida 1 av 2
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Jag gillade verkligen namnet friggebod, och kunde leva med attefallare även om det både saknade finurligheten i friggebod och lätt blandades ihop med tillbyggnadsregler tillskrivna samma man. Men komplementbyggnad? Fy fan!
Uthus är väl för omodernt, i synnerhet i stadsmiljö och bod beskriver ju något litet som ett 50 kvm stort garage på landet knappast ryms inom.
Jag märker att jag börjat dras åt det tekniska och skriver nu gärna 45/65-reglerna, då utifrån max byggarea inom och utom plan. Nästan lika själsligt dött som komplementbyggnad, men ändå informativt på sitt sätt.
Men vad borde man säga och skriva? Är det ett klatschigt namn vi vill ha, eller en beskrivning som gör att man förstår innebörden. Vad kommer folk att googla på?
Jag fattar att 45/65-reglerna är dött utanför en liten, överintresserad krets. Ungefär lika relevant som modellbeteckningar på pansarvagnar (jaha! heter det stridsvagnar och du satte kaffet i vrångstrupen? då förstår du vad jag menar).
Jag lutar ändå åt att man borde hamna i typ bygglovsfritt uthus, men faller gärna in i någon form av konsensus om bara ett tydligt begrepp kommer.
Det blev metadiskussion direkt, för själva tråden hamnar nu under Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus. Att ett nytt begrepp behövs även för Bygga hus skull är tydligt!
Uthus är väl för omodernt, i synnerhet i stadsmiljö och bod beskriver ju något litet som ett 50 kvm stort garage på landet knappast ryms inom.
Jag märker att jag börjat dras åt det tekniska och skriver nu gärna 45/65-reglerna, då utifrån max byggarea inom och utom plan. Nästan lika själsligt dött som komplementbyggnad, men ändå informativt på sitt sätt.
Men vad borde man säga och skriva? Är det ett klatschigt namn vi vill ha, eller en beskrivning som gör att man förstår innebörden. Vad kommer folk att googla på?
Jag fattar att 45/65-reglerna är dött utanför en liten, överintresserad krets. Ungefär lika relevant som modellbeteckningar på pansarvagnar (jaha! heter det stridsvagnar och du satte kaffet i vrångstrupen? då förstår du vad jag menar).
Jag lutar ändå åt att man borde hamna i typ bygglovsfritt uthus, men faller gärna in i någon form av konsensus om bara ett tydligt begrepp kommer.
Det blev metadiskussion direkt, för själva tråden hamnar nu under Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus. Att ett nytt begrepp behövs även för Bygga hus skull är tydligt!
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Varför ändra på ett vinnande koncept?
Carlsonstuga efter bostadsministern, som vi gjorde med friggebod och attefallshus röstar jag på.
Skogsägare
· 23 177 inlägg
Faller väl på att han heter Carlsson och ingen vet vem han är. Det senare gällde väl iofs. Stefan Attefall med.
Likt med Attefall kommer också problemet att det är många olika saker som tas i samma paket nu.
Likt med Attefall kommer också problemet att det är många olika saker som tas i samma paket nu.
Jag tycker att Komplementbyggnad är rätt bra då det tydligt får med att det är en byggnad som måste komplettera en redan befintlig byggnad. Sedan om du vill gå på mil beteckningar borde den då heta KmpB-45/65 😉
Uthus tänker jag ofta används som alternativ för utedass så det kanske blir lite fel. Det är ju annars rätt vanligt att byggnader är just ute i andra fall.
Då byggnaden bygger på iden om friare byggregler (efter som det blir större och fortfarande får stå på prickmark) så kanske Fribyggnad, men då låter det ju kanske som något som får stå fritt utan huvudbyggnad vilket är dumt. Kanske Bibyggnad 🐝?
Uthus tänker jag ofta används som alternativ för utedass så det kanske blir lite fel. Det är ju annars rätt vanligt att byggnader är just ute i andra fall.
Då byggnaden bygger på iden om friare byggregler (efter som det blir större och fortfarande får stå på prickmark) så kanske Fribyggnad, men då låter det ju kanske som något som får stå fritt utan huvudbyggnad vilket är dumt. Kanske Bibyggnad 🐝?
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Skogsägare
· 23 177 inlägg
😂 Ja, eller KmpB-25 för att skilja dem från KmpB-79 och KmpB-14.T TypRätt skrev:
Förkortningsspåret har ändå något i sig, men då kanske som komphus snarare än kortast möjliga konsonantförkortning.
Ja, men ut i uthus ska nog snarare ses som något som inte är del av huvudbyggnaden än något som står utomhus – det senare gör ju även huvudbyggnaden. Liknande konstruktioner med ut- är utsocknes och utlänning. (Att det var skrivet på skämt förstår jag iofs., kunde inte låta bli att besvara det ändå.)T TypRätt skrev:
Gillar båda! Kan vi byta suffix till stuga/hus börjar vi nog närma oss. Synd att/om regeringen missar chansen att pränta in det här i folks medvetande med att komma på motsvarande. Sämre saker har nog dess kommunikationsavdelning ägnat tid åt.T TypRätt skrev:
Skogsägare
· 23 177 inlägg
Det är ju lämpligt på sitt sätt, men svårt att nyttja när man pratar om reglerna i sig och vad man får och inte får.
På samma vis som man måste förstå skillnaden på tomt och fastighet när man pratar hemfridszon tror jag man behöver instrumentella ord för att prata om reglerna även här.
På samma vis som man måste förstå skillnaden på tomt och fastighet när man pratar hemfridszon tror jag man behöver instrumentella ord för att prata om reglerna även här.
Skogsägare
· 23 177 inlägg
Att det blir nya regler? Nej, men proposition är lagd i veckan och saken kommer behandlas i riksdagen och reglerna är avsedda att träda i kraft den 1 december. Det ska mycket till för att så inte ska ske.Z z_bumbi skrev:
Men reglerna i sak har vi redan en uppsjö med trådar om. Bland annat den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/regeringen-vill-foerenkla-reglerna-kring-bygglov.542945/ och den här: https://www.byggahus.se/forum/threa...-regeringen-gar-vidare-med-foerslaget.551254/
Gillar iden, men jag verkar ha någon sorts bajsfixering (tror jag umgåtts för mycket med mina två små pojkar) för precis som med uthus associerar jag det till ett utedass fast i detta fall ett sånt där med sån där plasttunna =)useless skrev:
Ska det vara militärstuk på det borde det kallas "kmplementbyggnad". Jämför den obetalbara militära förkortningen "grdman" för "grodman". Det var en officiell förkortning i vårt försvar vid den tid då jag gjorde lumpen!T TypRätt skrev:
Så du tänker att man bara förkortar första ordet? Det stämmer dock inte, tror inte att det finns någon direkt regel utan den som tar fram en ny sak anger namnet. Det är väl en del i att typgodkänna den för militärt bruk, tänker att det är det svåraste jobbet på FMV.H hhallen skrev:
Ta kompanichef tex som blir kompch dvs båda orden förkortas. Eller ksp för kulspruta.
Skogsägare
· 23 177 inlägg
Vill ni MÖP:a er får ni byta tråd. Kan ni på ett humoristiskt sätt göra det med fortsatt koppling till komphs är ni välkomna att stanna kvar.