23 661 läst ·
64 svar
24k läst
64 svar
Vad ska man tänka på när man ska planera elen på ett nytt hus?
Håller på att bygga ett hus och ska snart prata med elektriker och planera installationen.
Är ett fiskarheden hus då det ingår bara standard saker som vanliga brytare och vägguttag. Uttag till lampor på taket.
Tänkte ha spottar i taket och i fönstrena.
Är det dumt att ha rörelsedektetor i toan till lampan?
Är ett fiskarheden hus då det ingår bara standard saker som vanliga brytare och vägguttag. Uttag till lampor på taket.
Tänkte ha spottar i taket och i fönstrena.
Är det dumt att ha rörelsedektetor i toan till lampan?
Vi har rörelse på toaletterna på jobbet. Det är skitjobbigt nattetid.
Det är ofta jag hemma inte tänder lampan i taket på toaletten.
Det är ofta jag hemma inte tänder lampan i taket på toaletten.
Har ni barn som inte släcker , så varför inte deckare på toan , jag satte det på spegelns belysning och en sep brytare för duschen och en i taket , klart den kan släcka om du sitter riktigt still ett tag , men då får du vara lite vinkarkrabba
Välkommen till forumet!
Jag skulle tänka på följande saker:
Eluttag utomhus. Jag ser inte några på ritningen.
Se till att du får minst två jordfelsbrytare, så att värme+kyl+frys kan ligga på ena och uteel på den andra.
Media: Vänd på panelen så att du får den inne i klädkammaren. Sådana väggskåp är värdelösa eftersom du knappt får plats med något och om du ska använda en medföljande router/AP-kombo kommer du få usel wifitäckning.
Skippa detektor på toaletten. Som SysterNett skriver så är det irriterande på natten. Om ni absolut vill ha det, se till att den bara tänder någon liten belysning.
Styrning av utebelysningen. Helst från en central punkt. Helst med skymningsrelä. Astrour funkar, men sämre än skymningsrelä.
Det är bara några synpunkter. Man kan ha fler. Jag reagerar lite på att de specificerar RQ1,5 i ritningen, det är ett lite udda val men jag kanske missförstår. Om installationen dras med RQ kan man inte använda eluttag/brytare med snabbplintar.
Jag skulle tänka på följande saker:
Eluttag utomhus. Jag ser inte några på ritningen.
Se till att du får minst två jordfelsbrytare, så att värme+kyl+frys kan ligga på ena och uteel på den andra.
Media: Vänd på panelen så att du får den inne i klädkammaren. Sådana väggskåp är värdelösa eftersom du knappt får plats med något och om du ska använda en medföljande router/AP-kombo kommer du få usel wifitäckning.
Skippa detektor på toaletten. Som SysterNett skriver så är det irriterande på natten. Om ni absolut vill ha det, se till att den bara tänder någon liten belysning.
Styrning av utebelysningen. Helst från en central punkt. Helst med skymningsrelä. Astrour funkar, men sämre än skymningsrelä.
Det är bara några synpunkter. Man kan ha fler. Jag reagerar lite på att de specificerar RQ1,5 i ritningen, det är ett lite udda val men jag kanske missförstår. Om installationen dras med RQ kan man inte använda eluttag/brytare med snabbplintar.
- Allt i tvättstugan, lyse, uttag och maskiner, på en jordfelsbryrare.
- Alltid enkeluttag för kyl/sval, kyl/frys, frys, frysbox och varje enkeluttag på en egen personsskyddsautomat.
- Värmesystemet, beroende på typ av anläggning, antingen egen jordfelsbrytare eller så den hårda vägen och ingen jordfelsbrytare alls på värmesystemet!
- Utebelysning och uttag ute på en egen personsskyddsautomat.
- Allt övrigt i huset, lyse, uttag, spis/spishäll, ugn och micro via en jordfelsbrytare.
Mycket uppdelning blir det och det kostar lite med några extra jordfelsbrytare, några personskyddsautomater samt en fysiskt lite större elcentral, men jag tycker det är värt det då det blir mindre sårbart vid eventuella problem.
EDIT: Kan även vara bra med en dedikerad personskyddsautomat för badrummet.
- Alltid enkeluttag för kyl/sval, kyl/frys, frys, frysbox och varje enkeluttag på en egen personsskyddsautomat.
- Värmesystemet, beroende på typ av anläggning, antingen egen jordfelsbrytare eller så den hårda vägen och ingen jordfelsbrytare alls på värmesystemet!
- Utebelysning och uttag ute på en egen personsskyddsautomat.
- Allt övrigt i huset, lyse, uttag, spis/spishäll, ugn och micro via en jordfelsbrytare.
Mycket uppdelning blir det och det kostar lite med några extra jordfelsbrytare, några personskyddsautomater samt en fysiskt lite större elcentral, men jag tycker det är värt det då det blir mindre sårbart vid eventuella problem.
EDIT: Kan även vara bra med en dedikerad personskyddsautomat för badrummet.
Detta har diskuterats ett antal varv här på forumet och även andra forum. Egna PSA på kyl//frys/mm tillför inte extra säkerhet, snarare försämrar de den. Om man har endast frysen på en PSA så är det inte säkert att man märker att den gått innan man får problem. Det är också många år sedan kylskåp och frysar var riskmaskiner med avseende på utlösning av JFB/PSA. Om man är specifikt orolig för temperaturen i frysen (och tycker det är ekonomiskt/arbetsmässigt försvarbart) så ska man monitorera just temperaturen. Kylning kan gå sönder utan att JFB gör det. I de allra flesta fall, om man inte har för vana att förvara 100 kg oxfilé i frysen, är det inte värt besväret.K KB-U skrev:- Allt i tvättstugan, lyse, uttag och maskiner, på en jordfelsbryrare.
- Alltid enkeluttag för kyl/sval, kyl/frys, frys, frysbox och varje enkeluttag på en egen personsskyddsautomat.
- Värmesystemet, beroende på typ av anläggning, antingen egen jordfelsbrytare eller så den hårda vägen och ingen jordfelsbrytare alls på värmesystemet!
- Utebelysning och uttag ute på en egen personsskyddsautomat.
- Allt övrigt i huset, lyse, uttag, spis/spishäll, ugn och micro via en jordfelsbrytare.
Mycket uppdelning blir det och det kostar lite med några extra jordfelsbrytare, några personskyddsautomater samt en fysiskt lite större elcentral, men jag tycker det är värt det då det blir mindre sårbart vid eventuella problem.
EDIT: Kan även vara bra med en dedikerad personskyddsautomat för badrummet.
Samma tänkande gäller egentligen värme och tvättstuga. Det finns ingen anledning att sektionera så mycket. En JFB för riskgrupper (t.ex. uteel och tvättstugan, möjligen även diskmaskinen) och en JFB för de andra grupperna (värme, som möjligen kan läggas utanför samt kyl/frys) räcker bra. Är det ett väldigt stort hus kan det vara motiverat med flera JFB men detta är inte ett särskilt stort hus. Att lägga till massa extra JFB/PSA gör bara centralen oöverskådlig och besvärlig att koppla i.
Däremot är förslagen om elbilsladdning och solceller utmärkta. Att dra rör är billigt. Se till att dra upp ett 50mm rör till taket, t.ex. precis under takfoten eller vid ena gaveln inne på vinden, för att kunna mata ner kablar från framtida solceller. Samma med elbilsladdning, dra ut ett rör från centralen och lägg på platsen för ett ev framtida garage, eller bara så att du går ut genom plattan och några meter från huset. Dokumentera noga var röret är så att du kan gräva fram det igen när behovet uppstår.
Sen är det förstås självklarheter som att dra in tomrör för fiber från fasadmätarskåpet till där du får patchpanelen och att dra några tomrör mellan våningarna och vinden, bara utifall att. Du kommer vara överlycklig för dessa rör den dagen du behöver dra någon extra nätverksdragning eller något annat.
Ljud kan vara värt att tänka på. Dra tomrör till innertaket där du ev vill fälla in högtalare. Om du tänker dig surroundljud till TVn kan det vara bra att dra tomrör för det också så slipper du högtalarsladdar framme. Enklaste kan vara att bara lägga ner ett 20 mm tomrör från TV-platsen till motstående vägg och täcka för dosorna med täcklock om du inte använder dem just nu.
Flera eluttag i köket behövs till köksmaskiner o kaffemaskiner mm. Skadar inte att tänka till lite extra om nätverksuttsg och placeringen av uttagen även i sovrummet, bättre med uttag i varje hörn istället för 1 imitten. Ta en titt på en nyproducerad lägenhet kan ge flera bra tipps.
Förstärk väggarna där ev tv ska sitta för snyggare och enklare montering med kabelkanal inne i väggen från uttag till ca 1m upp.
Förstärk väggarna där ev tv ska sitta för snyggare och enklare montering med kabelkanal inne i väggen från uttag till ca 1m upp.
Se till att elektrikern drar fram en "nolla" (blå kabel) till alla uttagen du i framtiden skulle vilja styra. Sen kan du montera in billigare Nexa-brytare, eller dyrare Z-wave eller Zigbee brytare när du vill göra ditt hem lite "smartare".
Hur menar du nu? Nolla måste dras fram till alla uttag, annars fungerar de inte. Du kanske menar till alla strömbrytare? Det finns det inte heller någon egentlig mening med. Om man ska installera dimmer eller någon puck av något slag är det enkelt att fiska fram en nolla. Det är inte tillåtet att montera något av det där själv ändå, så om man ändå bryter mot lagen kan man lika gärna göra två grejer.T trycoon skrev:
Å andra sidan är det inte så betungande att dra fram nolla till alla brytare.
Välj först "standardistallationen" som "följer med" huset så har du en bra grund att stå på och nästan alla saker so föreslås finns med. Med den ritningen sätter du dig med "din" elektriker och diskuterar fram det som du vill ha extra. Jag är säker på att "elektrikern" enkelt förstår vad du vill ha utöver standard bara ni sitter ner en eller två timmar och "spånar".
Fundera ett varv till på att ha alla taklampsuttag centrerade i rummen. Inte alltid det är bästa lösningen. Tex i sovrummen, vill ni ha taklampan ovanför fötterna i sängen? Behöver ni en taklampa alls? Städbelysning går att få på andra sätt...
Oavsett om man vill ha en taklampa eller ej sätter man en takdosa där man "normalt" har en armatur. Vill man inte använda den så låter man bli men vill man eller någon annan ha en armatur där så finns dosan.
Det är enkelt och relativt billigt att sätta dit en dosa nu men ska man senare ha ett "vanligt" lamputtag blir det betydligt dyrare och troligen även "fulare":
Det är enkelt och relativt billigt att sätta dit en dosa nu men ska man senare ha ett "vanligt" lamputtag blir det betydligt dyrare och troligen även "fulare":
