M MetteKson skrev:
Finns det förhandsbesked beviljat så är en lokaliseringprövning gjord vilket innebär att kommunen har utrett om platsen är lämplig för byggnation.

Finns det några villkor i förhandsbeskedet gällande utformning av planerade byggnader? Exempel; ”Huvudbyggnaden får uppföras i ett plan och ha en byggnadsarea på max 100 kvm”. Om du med det villkoret söker bygglov för 200 kvm kan det ta stopp där, eftersom det avviker mycket från förhandsbeskedet.

Jag är inte insatt i hur fastighetsbildning går till så jag vet inte om det är möjligt att bilda 1 fastighet istället för 2.

Tänk på att ett förhandsbesked är giltigt i 2 år. Inom den tiden ska ansökan om bygglov lämnats in.

Du har inte funderat på att bygga huvudbyggnad på en fastighet och ha möjlighet att i framtiden sälja den andra, eller överlåta till barn? Eller du kanske du inte vill ha några grannar…? 🙂

Ibland är det bra att vara nojig och ta reda på alla förutsättningar. Det minskar risken för obehagliga överraskningar senare i processen.
Bra fråga med de kring om det finns villkor, jag har faktiskt inte sett det skriftliga beslutet för förhandsbesked, ska be säljaren skicka över detta! Hon har dock inte nämnt något kring specifika villkor.

Sen har vi lagt upp tanken att kunna stycka av ena delen av tomten, men på förhandsbeskedet som säljaren skickade in är tomten delad på mitten, vi vill isåfall har en större bit och sälja en något mindre.
Då kommer vi ju ändå avvika från förhandsbesked så funderar på om vi då lika gärna kan köra på en större tomt och stycka av det året vi får för oss att eventuellt sälja.
Tror ärligt talat vi kommer bo där tills vi blir gamla och stycka av/sälja när vi väl lämnar huset 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.