Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Sotarn som var här i höstas och besiktade kamininstallationen skrev i protokollet att det bör kompletteras med tak/gångbrygga.
Ska man tolka 'bör' som att man kan göra det om man vill...
Tanken är att peta dit en, då nån norm eller regel sa att de 'ska' finnas nåt att gå på om det är mer än 1m från stegen upp till skorstenen.
1.2m kostade strax under 1000lappen ink fästen om jag minns rätt.
Tanken är att peta dit en, då nån norm eller regel sa att de 'ska' finnas nåt att gå på om det är mer än 1m från stegen upp till skorstenen.
Att sotaren skrev "bör" i besiktnings protokollet beror på att vid en nybyggnads-installation är han där som sakkunnig och då inte kan kräva att det ska finnas.FredrikR skrev:Sotarn som var här i höstas och besiktade kamininstallationen skrev i protokollet att det bör kompletteras med tak/gångbrygga.
Dock så kan det bli så att samma sotare kommer tillbaka om några år för att utföra brandskyddskontrollen och då kan han kräva att det ska finnas takbrygga.
Rycker liv i en gammal tråd och hoppas på svar. (Har vi någon sotare i församlingen???)
Ska montera en takstege och en takbrygga i morgon och undrar om var sotaren vill ha dessa? Eller rättare sagt; Var han kan kräva att de ska sitta.
Har ett hus som ser ut enligt skiss:
Rött - Skorsten
Blå - Takstege
Grön/Grå - Takbrygga
Om jag monterar takstegen så att man precis kan kliva upp på den vid farstutakets kant så räcker inte takbryggan längst hela skorstenens bredd (grön placering).
Är det bättre att jag monterar takbryggan så nära nocken som möjligt (grå placering) och flyttar takstegen lite till höger.
Skorstenens höjd vid nock är ca 90 cm.
Ska montera en takstege och en takbrygga i morgon och undrar om var sotaren vill ha dessa? Eller rättare sagt; Var han kan kräva att de ska sitta.
Har ett hus som ser ut enligt skiss:
Rött - Skorsten
Blå - Takstege
Grön/Grå - Takbrygga
Om jag monterar takstegen så att man precis kan kliva upp på den vid farstutakets kant så räcker inte takbryggan längst hela skorstenens bredd (grön placering).
Är det bättre att jag monterar takbryggan så nära nocken som möjligt (grå placering) och flyttar takstegen lite till höger.
Skorstenens höjd vid nock är ca 90 cm.
Redigerat:
Jag frågade sotaren vid vår brandskyddsbesiktning om det gick bra att använda fyra st lösa taksteg som plattform (två på var sida om nock) och han sade att det skulle vara perfekt.
Men bäst är nog att fråga din egen sotare.
Edit: Det skulle då motsvara din grå placering.
Men bäst är nog att fråga din egen sotare.
Edit: Det skulle då motsvara din grå placering.
Det bästa är att prata med sotaren.
Är det flera pipor i skorstenen? Om det är flera pipor så skulle jag antagligen satt ståplan runt hela skorstenen, det är inte bara för sotarens säkerhet utan det är för alla som kan tänkas göra jobb i skorstenen, t.ex. den som rengör pipan från köksfläkten.
Är det flera pipor i skorstenen? Om det är flera pipor så skulle jag antagligen satt ståplan runt hela skorstenen, det är inte bara för sotarens säkerhet utan det är för alla som kan tänkas göra jobb i skorstenen, t.ex. den som rengör pipan från köksfläkten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden