Tror jag gjorde ett fel.
Vi tog bort en radiator med enrör system från ett hus från 1980 och jag tror det är radisol rör. Det är inte prisol för det är inte koppar under vita plasten utan jag tror det är stål under vita plasten.
Rörmokaren pressade ihop med kromade presskopplingar.
Detta gjöt jag igen med betong. Finns det risk att dessa presskopplingar kommer börja läcka inom en viss tid 1,10,30,60år som det kan göra om det skulle varit koppar ?
Presskopplingarna är inte skyddade utan det ligger betong runt dem.
Vi tog bort en radiator med enrör system från ett hus från 1980 och jag tror det är radisol rör. Det är inte prisol för det är inte koppar under vita plasten utan jag tror det är stål under vita plasten.
Detta gjöt jag igen med betong. Finns det risk att dessa presskopplingar kommer börja läcka inom en viss tid 1,10,30,60år som det kan göra om det skulle varit koppar ?
Det är troligtvis Wirsboflex du har där dvs stålrör med plastmantel. Dimensionerna är lika som för koppar eller nutida förzinkade stålrör så inga problem med pressning. Är det torrt där de är ingjutna är det inga direkta problem med det men något skydd mot betongen skadar ju inte. Inget att ligga sömnlös över.B buhu skrev:Tror jag gjorde ett fel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 134 inlägg
Varför är röret i sig vitt?B buhu skrev:
Alltså på samma ställe som dom svarta insticksmarkeringarna och inte utanpå plastmanteln?
Plastmanteln på radisol är normalt inte heller vit.
Det har jag aldrig varit med om...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Därför att Wirsboflex har en beläggning på någon tiondel av Rilsan utanpå stålröret.som skydd mot korrosion pga yttre påverkan fukt osv. Föredömligt gjort om det lämnats oskadat in i kopplingarna precis som det ska göras.Krilleman skrev:
Hittade denna spännande skrift då jag snöade in mig hårt (felaktigt) på radisol.... 😶
https://www.uponornordic.com/arkiv/.../wirsboradiatorrxrwirsboflex_2_11_jan1994.pdf
https://www.uponornordic.com/arkiv/.../wirsboradiatorrxrwirsboflex_2_11_jan1994.pdf
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna variant har jag aldrig råkat på i mitt aktiva yrkesliv.GK100 skrev:
Riktigt spännande att man fortfarande lär sig. 👍👍
Klicka här för att svara