Håller på med vårt badrum och börjar funder på matta eller rollat tätskikt. Är båda 2 godkända är dom lika bra? Väggarna består av råspånt och sen våtrums gips på det. Kom inte ihåg hur det är man får kankse inte ha nått annat än matta på gips? eller kan man det?

T
Du får ha både ock, fast det är enklare för en lekman att sätta på rollat tätskikt.

så man får ha rollat tätskickt om man har gips? Vad säger reglerna jag har läst dom fast kommer inte ihåg det ricktigt. Ja matta skulle jag inte sätta själv det är för svårt.

Pratar du om plastmatta så är finns det inga som är godkända och testade enligt BBV, dock finns det de som är godkända enligt GVK. GVK godkänner även gips bakom, vilket BBV inte gör. Så på ett sätt, ja, med matta kan du ha gips bakom och ändå uppfylla GVKs regler, men jag tycker att det är ljusår bättre att köra med fukttåliga skivor och använda ett av de tätskikt som BBV godkänner, antingen ett duktätskikt eller ett rollat sådant.

Jag körde precis med LIP´s rollade tätskikt. Var väl ok, men nästa gån blir det Illigo´s duk.

// Kim

Jag har sat vårums gips det är ju papp på den men vad jag fatade så är det nån ytbehandling på den. så det känns som jag redan har gjort så jag måste ha matta? för det finns inget rollat system som är godkänd på våtrumsgips?

Men om jag fattar frågan så handalr det om rollat elelr matta som undrerlag för kakelsättning.

Om det skall sitta kakel på så spelar det ingen roll vilket av tätskikten fu väljer, du får inte ha gips (med kartong) under överhuvudtaget.

Finns visserligen övergångsregler som gäller fram till 1a i Juli i år.

Den gips som nu är godkänd är gips där det inte finns nåhon kartong, utan det är glasfiber och liknande material i ytskiktet nu.

Det som tidigare kallades våtrumsgips (vilket du verkar ha) är inte godkänt längre.

Jäkla konstigt det har folk sakt men men det spelar ju ingen roll då bara jag gör det innan första juli?

Mikael_L
RobertC skrev:
Jäkla konstigt det har folk sakt men men det spelar ju ingen roll då bara jag gör det innan första juli?
Ja då är det lite frågan vem som sagt det. Om det är den finnige ynglingen på Bauhaus så kan du strunta i alla hans råd. Fråga hellre om tips för att spela counterstrike, wow, eller nåt om facebook ... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.