Farstatjej90
J jonaserik skrev:
100 W led och hur många ljuspunkter är det. 100 W på en armatur med LED liknar 1000 W strålkastare. bara med 10 st 10 Wattare så blir det bra ljust om sträckan inte är för lång.
Det är kanske otydligt men transformatorn är på max 100w som jag fattar det men ljuskällan som just nu kopplas in är på mindre. Det är en. Men kanske blir det fler sen så jag vill ha en kabel som klarar 100w.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är flexslang och jag vet inte och bryr mig inte om den är godkänd att grävas ned. Det är bara kabeln tråden handlar om. Vilken är den minsta kabeln du kan som du tror kunde passa?
Har ingen aning eftersom jag inte vet alla förutsättningar.
Men eftersom att du inte bryr dig så prova dig fram
Eller låt en firma lösa det till dig
😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Eqlq får förläggas utomhus, i mark om den ligger i slang, uv beständig

Det är kanske otydligt men transformatorn är på max 100w som jag fattar det men ljuskällan som just nu kopplas in är på mindre. Det är en. Men kanske blir det fler sen så jag vill ha en kabel som klarar 100w.
Effektformeln P=UxI gr dig I= 100/24 så strömmen blir ca 4 A

Är det bara strömvärdet på kabel du tycker är viktigt så skulle jag påstå att du inte behöver mer än 0,75 mm2
Men då är det inte tagit hänsyn till spänningsfallet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Effektformeln P=UxI gr dig I= 100/24 så strömmen blir ca 4 A

Är det bara strömvärdet på kabel du tycker är viktigt så skulle jag påstå att du inte behöver mer än 0,75 mm2
Men då är det inte tagit hänsyn till spänningsfallet
Det gäller bara för 230 V anläggningar. på 24 V anläggningar kan spänningsfallet bli betydande. Läser ni inte hela tråden?

• Wow
Dilato
  • Laddar…
D
Jag hade använt 2 st 2,5 kvmm FK/FQ i slangen i din situation. Så gjorde min elektriker för länge sen när han kopplade en massa 12V-belysning hos oss. Samtliga tåtar var gulgröna, för att kittla känsliga läsare.

• Gilla
  • Haha
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
En sak man kan tänka på om man vill snåla med kabeln i detta fall är att LED-belysning ofta hanterar spänningsfall bättre än "traditionell" belysning med bibehållen ljusstyrka, så man behöver ju inte vara riktigt lika kinkig med procentsatsen om det hamnar i ett gränsläge mellan två kabeldimensioner.
(Men testa kabeln och belysningen och se att det ser bra ut *innan* man börjar lirka in den i röret)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
2.5mm² är på den nedre gränsen så under det ska man nog inte gå

Det är flexslang och jag vet inte och bryr mig inte om den är godkänd att grävas ned. Det är bara kabeln tråden handlar om. Vilken är den minsta kabeln du kan som du tror kunde passa?
Vanlig flexslang som man använder i elinstallationer tål inte ligga i marken, den vittrar sönder efter några år. Så använd en kabel som är dubbelisolerad

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E elmont skrev:
Vanlig flexslang som man använder i elinstallationer tål inte ligga i marken, den vittrar sönder efter några år. Så använd en kabel som är dubbelisolerad
Ja jag tror det blir bäst! Tack!

Swedol säljer den på löpmeter

Farstatjej90
Så här blev det
Betongblock med kabelanslutningar i marken, ett plattjärn och en svart elbox visar resultatet av ett el- eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag ska dra kabel genom ungefär 15 m nedgrävd flexslang till utebelysning.
Det är 24DC och max 100w.

Behöver två ledare. Det är ett stort flexrör men det blev riktig berg och dalbana både på längden och tvären.
Så jag hade gärna fått tips på nån kabel som klarar detta. Så liten som möjligt med låg friktion...

Om det går att göra det "mer rätt" alltså att kabeln är godkänd för att ligga i rör i mark är det bra.

Annars tar jag antingen nån larmkabel som är 4x0,2 och tvinnar ihop ändarna (funkar väl?), drar två såna och använder som ledare eller en lampsladd eller nått.🤔

Jag är ute efter att försöka göra det något snyggare än med det jag har liggande......
Om det skall ligga i mark och det blir blött (vilket det ofta blir i mark) så hade jag satsat på outdoor-TP. Den får ligga på det viset och har 8 ledare som du antingen kan dubblera som du tänkt eller styra flera olika slingor belysning med. Billig dessutom..

Farstatjej90
V violapalimo77 skrev:
Om det skall ligga i mark och det blir blött (vilket det ofta blir i mark) så hade jag satsat på outdoor-TP. Den får ligga på det viset och har 8 ledare som du antingen kan dubblera som du tänkt eller styra flera olika slingor belysning med. Billig dessutom..
Jag behövde bara två ledare och det var svårt att ens få igenom en dragfjäder genom röret så jag tror inte det hade varit aktuellt att få igenom något med 8 ledare.... 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.