4 721 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Vad ska jag ha för kabel till utebelysningen?
Det är kanske otydligt men transformatorn är på max 100w som jag fattar det men ljuskällan som just nu kopplas in är på mindre. Det är en. Men kanske blir det fler sen så jag vill ha en kabel som klarar 100w.J jonaserik skrev:
Har ingen aning eftersom jag inte vet alla förutsättningar.Farstatjej90 skrev:
Men eftersom att du inte bryr dig så prova dig fram
Eller låt en firma lösa det till dig
😉
Effektformeln P=UxI gr dig I= 100/24 så strömmen blir ca 4 AFarstatjej90 skrev:
Är det bara strömvärdet på kabel du tycker är viktigt så skulle jag påstå att du inte behöver mer än 0,75 mm2
Men då är det inte tagit hänsyn till spänningsfallet
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Det gäller bara för 230 V anläggningar. på 24 V anläggningar kan spänningsfallet bli betydande. Läser ni inte hela tråden?U Uffe A skrev:
Jag hade använt 2 st 2,5 kvmm FK/FQ i slangen i din situation. Så gjorde min elektriker för länge sen när han kopplade en massa 12V-belysning hos oss. Samtliga tåtar var gulgröna, för att kittla känsliga läsare.
Ja sån finns köpa tvinnad 2x2.5mm² rk som man har för bygg belysning skulle nog vara smidigtD datja skrev:
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/04-installationskabel/tvinnad-rk/0322802
En sak man kan tänka på om man vill snåla med kabeln i detta fall är att LED-belysning ofta hanterar spänningsfall bättre än "traditionell" belysning med bibehållen ljusstyrka, så man behöver ju inte vara riktigt lika kinkig med procentsatsen om det hamnar i ett gränsläge mellan två kabeldimensioner.
(Men testa kabeln och belysningen och se att det ser bra ut *innan* man börjar lirka in den i röret)
(Men testa kabeln och belysningen och se att det ser bra ut *innan* man börjar lirka in den i röret)
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
2.5mm² är på den nedre gränsen så under det ska man nog inte gå
Vanlig flexslang som man använder i elinstallationer tål inte ligga i marken, den vittrar sönder efter några år. Så använd en kabel som är dubbelisoleradFarstatjej90 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Swedol säljer den på löpmeter
Om det skall ligga i mark och det blir blött (vilket det ofta blir i mark) så hade jag satsat på outdoor-TP. Den får ligga på det viset och har 8 ledare som du antingen kan dubblera som du tänkt eller styra flera olika slingor belysning med. Billig dessutom..Farstatjej90 skrev:
Hej!
Jag ska dra kabel genom ungefär 15 m nedgrävd flexslang till utebelysning.
Det är 24DC och max 100w.
Behöver två ledare. Det är ett stort flexrör men det blev riktig berg och dalbana både på längden och tvären.
Så jag hade gärna fått tips på nån kabel som klarar detta. Så liten som möjligt med låg friktion...
Om det går att göra det "mer rätt" alltså att kabeln är godkänd för att ligga i rör i mark är det bra.
Annars tar jag antingen nån larmkabel som är 4x0,2 och tvinnar ihop ändarna (funkar väl?), drar två såna och använder som ledare eller en lampsladd eller nått.🤔
Jag är ute efter att försöka göra det något snyggare än med det jag har liggande......
Jag behövde bara två ledare och det var svårt att ens få igenom en dragfjäder genom röret så jag tror inte det hade varit aktuellt att få igenom något med 8 ledare.... 🤔V violapalimo77 skrev: