Det beror ju på sträckan också. 15m, strömmen skall fram och tillbaka. Det blir 30m tråd. Lampsladd med 0,75 kvmm håller (har jag för mig) 0,024 ohm/m.
Så 30m ger ca. 0,75 ohm ggr 4A blir det 3V.

3V spänningsfall är inget problem för en apparat som går på 230V, men det ger troligen en synlig effekt på en 24V lampa. Om det är en LED lampa, så är det skaplig chans att det interna drivdonet kompenserar för spänningsfallet, drar lite mer ström som kompensation.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog sikta in mig på en N1XV 3X2,5 eller 3X1,5 , den är billigare än en gummikabel i samma storlek. Sen vad du har för arnaturer är en annan sak, om det går att koppla in kanske 2 st 2,5 eller 1,5 på armaturen. Förutsätter att det är fler än 1 st, med vidarekoppling.

Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Skulle nog sikta in mig på en N1XV 3X2,5 eller 3X1,5 , den är billigare än en gummikabel i samma storlek. Sen vad du har för arnaturer är en annan sak, om det går att koppla in kanske 2 st 2,5 eller 1,5 på armaturen. Förutsätter att det är fler än 1 st, med vidarekoppling.
De här kablarna verkar vara 10mm i diameter.... Jag tror inte det är möjligt att dra igenom med tanke på alla böjar jag ska förbi.....

Farstatjej90
H hempularen skrev:
Det beror ju på sträckan också. 15m, strömmen skall fram och tillbaka. Det blir 30m tråd. Lampsladd med 0,75 kvmm håller (har jag för mig) 0,024 ohm/m.
Så 30m ger ca. 0,75 ohm ggr 4A blir det 3V.

3V spänningsfall är inget problem för en apparat som går på 230V, men det ger troligen en synlig effekt på en 24V lampa. Om det är en LED lampa, så är det skaplig chans att det interna drivdonet kompenserar för spänningsfallet, drar lite mer ström som kompensation.
Jo det är en LED. Jag kanske provar med nåt och ser.

Du måste ju inte ha en dubbelisolerad kabel den från biltema i 2.5 funkar

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du måste ju inte ha en dubbelisolerad kabel den från biltema i 2.5 funkar
Det är längden då som blir ett problem. Tror jag. Tio meter är för lite...😞

Har använt "vanlig" FK 1,5 och 2,5 mm2 i flexslang till 12/24 V-belysningar.
Avsluta slangen och kabel i en lämplig dosa.

100 W är mycket vid LED, kolla upp effekten på grejorna som ska anslutas, den är avgörande vid dimensionering av kabelarean.

Finns på andra ställen heter rkub

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De här kablarna verkar vara 10mm i diameter.... Jag tror inte det är möjligt att dra igenom med tanke på alla böjar jag ska förbi.....
Inte för att vara en med pekpinne, dragtråd i långa rör/slangar är att vara i framkant, hur långt är det. Inye läst allt. Dim på slangen och sort på den. En gummikabel komer att kärva fast och en 1NXV är styvar och brukar gå att trycka många meter, det finns smötja att ha i rör/slnag i början och sedan på kabeln med jämna avstånd om det kärvar till sig. är det inte längre än 20 meter så går det att köra i en dragfjäder som elektrikerna använder. Kanske kan låna en 30 meters av elis mot en ringa peng.
Du är en bit från staden har jag förstått och inte med alias.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
? Som till spisen då? En lampa utomhus behöver samma kabel som spisen?
Vid längre kablar så behöver du ha grövre kablar ju lägre spänning du har för att kompensera för förlusterna.
Jag har 6mm2 till 12V spotlights på ett ställe hemma, som hade klarat sig med 0.75mm2 om det varit 230V :)

100 W led och hur många ljuspunkter är det. 100 W på en armatur med LED liknar 1000 W strålkastare. bara med 10 st 10 Wattare så blir det bra ljust om sträckan inte är för lång.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
100 W led och hur många ljuspunkter är det. 100 W på en armatur med LED liknar 1000 W strålkastare. bara med 10 st 10 Wattare så blir det bra ljust om sträckan inte är för lång.
Nämen läs tråden ordentligt!
Det är en 24 V anläggning, inte 230 V. Och 100 W effekt så det blir drygt 4 A. LÅgvoltsanläggningar är känsligare för spänningsfall som sagts och räknats på ovan.
Bäst för ändamålet är RKUB-kabel, två ledare. 2.5 mm2 är ganska OK, 4 mm2 bättre för att minska spänningsfall.
Om anläggningen har flera LEDs i olika avstånd kan ju den första sträckan vara 4 mm2 och längre bort 2.5 mm2.
FK-ledare duger förstås också med samma resonemang för arean.
Att dra in kabel i längre sträckor: det finns ett antal trådar (haha) om detta hur man gör.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med nedgrävd flexslang?
Är slangen godkänd för att grävas ner?
Är det markrör du pratar om?
Och vilken diameter är det?
Sen ska kabeln vara lämplig för att förläggas i det röret.
Har du räknat påspännigsfallet och kommit fram till vilken kabelarea som behövs?
Många frågor som behöver svar för att kunna ge dig ett riktigt svar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nämen läs tråden ordentligt!
Det är en 24 V anläggning, inte 230 V. Och 100 W effekt så det blir drygt 4 A. LÅgvoltsanläggningar är känsligare för spänningsfall som sagts och räknats på ovan.
Bäst för ändamålet är RKUB-kabel, två ledare. 2.5 mm2 är ganska OK, 4 mm2 bättre för att minska spänningsfall.
Om anläggningen har flera LEDs i olika avstånd kan ju den första sträckan vara 4 mm2 och längre bort 2.5 mm2.
FK-ledare duger förstås också med samma resonemang för arean.
Att dra in kabel i längre sträckor: det finns ett antal trådar (haha) om detta hur man gör.
Och 1,5 mm2 klarar 10 amp och 2,5 mm2 klara 16 amp , så var är felet med vad jag skriver då, men det gäller för vissa att få ihop det på slutet, för få fram att mitt är rätt. Även om andra har rätt i sak. Men inget nytt under solen. Det med att då gå ner i mm2 after ett antal punkter, är det rätt det med om det ska vara så bra med större säkringar som ska försörja något. Har för mig att man kan gå upp men inte ner i mm2 vid skarvning vidare, så det är inget bra att göra, oavsett vilken spänning som används.

Farstatjej90
U Uffe A skrev:
Vad menar du med nedgrävd flexslang?
Är slangen godkänd för att grävas ner?
Är det markrör du pratar om?
Och vilken diameter är det?
Sen ska kabeln vara lämplig för att förläggas i det röret.
Har du räknat påspännigsfallet och kommit fram till vilken kabelarea som behövs?
Många frågor som behöver svar för att kunna ge dig ett riktigt svar.
Det är flexslang och jag vet inte och bryr mig inte om den är godkänd att grävas ned. Det är bara kabeln tråden handlar om. Vilken är den minsta kabeln du kan som du tror kunde passa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.