Farstatjej90
Hej!

Jag ska dra kabel genom ungefär 15 m nedgrävd flexslang till utebelysning.
Det är 24DC och max 100w.

Behöver två ledare. Det är ett stort flexrör men det blev riktig berg och dalbana både på längden och tvären.
Så jag hade gärna fått tips på nån kabel som klarar detta. Så liten som möjligt med låg friktion...

Om det går att göra det "mer rätt" alltså att kabeln är godkänd för att ligga i rör i mark är det bra.

Annars tar jag antingen nån larmkabel som är 4x0,2 och tvinnar ihop ändarna (funkar väl?), drar två såna och använder som ledare eller en lampsladd eller nått.🤔

Jag är ute efter att försöka göra det något snyggare än med det jag har liggande......

Farstatjej90
Är det svårt att dra? Har aldrig använt gummikabel men är det inte mer friktion?🤔

Tillägg: och är den godkänd för detta?

Farstatjej90
Är fyra parallella ledare likvärdigt med en ledare med samma totala tvärsnittsarea förresten? Jag bara antog det...

A
Demmpa Demmpa skrev:
Gummikabel?
[länk]
Kan inte så mycket om el, men våra elektriker har alltid sagt att minsta area till utomhusbelysningar där man drar längre längder ska vara 1.5mm2 samt att vanliga förlängningssladdar inte får användas nedgrävt..
Men vad detta baseras på har jag aldrig frågat men du kanske vet?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Rejäl skrev:
Kan inte så mycket om el, men våra elektriker har alltid sagt att minsta area till utomhusbelysningar där man drar längre längder ska vara 1.5mm2 samt att vanliga förlängningssladdar inte får användas nedgrävt..
Men vad detta baseras på har jag aldrig frågat men du kanske vet?
Detta är 24 volt, är det ändå så?

Du skall ju helst ha en kabel med skapligt stor area. 24 V 100 W, ger drygt 4A ström. Ex. lampsladd ger ca 3V spänningsfall. Mer än 10%. Det kommer att se lite dimmat ut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är 24 volt, är det ändå så?
Nej ja missade det trodde det var 230V, sorry

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Verkar som2.5mm² är ett bra alternativ
? Som till spisen då? En lampa utomhus behöver samma kabel som spisen?

Farstatjej90
H hempularen skrev:
Du skall ju helst ha en kabel med skapligt stor area. 24 V 100 W, ger drygt 4A ström. Ex. lampsladd ger ca 3V spänningsfall. Mer än 10%. Det kommer att se lite dimmat ut.
Det låter inte bra, man vill ju inte ha kasst ljus....

Inte samma spänning så det går inte jämföra så

Farstatjej90
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inte samma spänning så det går inte jämföra så
Jag har en del annan utebelysning ovan jord så att säga och det finns definitivt inte någon så stor kabel där.

Dålig kabeldimensionering leder till värme och spänningsfall självklart kan det funka iallafall funkar att köra 1.5 mm² till en spis korta sträckor med bra förläggning tex anslutningskabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.