Hej!
Jag ska dra kabel genom ungefär 15 m nedgrävd flexslang till utebelysning.
Det är 24DC och max 100w.
Behöver två ledare. Det är ett stort flexrör men det blev riktig berg och dalbana både på längden och tvären.
Så jag hade gärna fått tips på nån kabel som klarar detta. Så liten som möjligt med låg friktion...
Om det går att göra det "mer rätt" alltså att kabeln är godkänd för att ligga i rör i mark är det bra.
Annars tar jag antingen nån larmkabel som är 4x0,2 och tvinnar ihop ändarna (funkar väl?), drar två såna och använder som ledare eller en lampsladd eller nått.🤔
Jag är ute efter att försöka göra det något snyggare än med det jag har liggande......
Jag ska dra kabel genom ungefär 15 m nedgrävd flexslang till utebelysning.
Det är 24DC och max 100w.
Behöver två ledare. Det är ett stort flexrör men det blev riktig berg och dalbana både på längden och tvären.
Så jag hade gärna fått tips på nån kabel som klarar detta. Så liten som möjligt med låg friktion...
Om det går att göra det "mer rätt" alltså att kabeln är godkänd för att ligga i rör i mark är det bra.
Annars tar jag antingen nån larmkabel som är 4x0,2 och tvinnar ihop ändarna (funkar väl?), drar två såna och använder som ledare eller en lampsladd eller nått.🤔
Jag är ute efter att försöka göra det något snyggare än med det jag har liggande......
Kan inte så mycket om el, men våra elektriker har alltid sagt att minsta area till utomhusbelysningar där man drar längre längder ska vara 1.5mm2 samt att vanliga förlängningssladdar inte får användas nedgrävt..Demmpa skrev:
Men vad detta baseras på har jag aldrig frågat men du kanske vet?
Detta är 24 volt, är det ändå så?Rejäl skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Du skall ju helst ha en kabel med skapligt stor area. 24 V 100 W, ger drygt 4A ström. Ex. lampsladd ger ca 3V spänningsfall. Mer än 10%. Det kommer att se lite dimmat ut.
I ditt fall med 24 VDC är allt ok bara din "trafo" som matar är korrekt och ger SELV på utgången. Lämpligt kan vara att välja kabel som tydligt visar att det rör sig om en sån krets, som ett exempel och med lite större area möjlig också::Farstatjej90 skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/els...MIpayRmayHiwMVuUeRBR1VSi4yEAQYASABEgJ7lPD_BwE
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Inte samma spänning så det går inte jämföra så
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Dålig kabeldimensionering leder till värme och spänningsfall självklart kan det funka iallafall funkar att köra 1.5 mm² till en spis korta sträckor med bra förläggning tex anslutningskabel