8 233 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Vad ska jag göra med nya grannen som har rätt till allt?
Nej, så är det självklart inte. Du har helt enkelt fel. Det är inte ovanligt att det i t.ex. de första upplåtelseavtalen efter en fastighetsbildning skrivs in saker som "borde" följa med vid alla kommande försäljningar men att sådant sedan försvinner på vägen.W Wae skrev:
Lösningen är, som många skriver, att det finns servitut . Jag har inte sett så många servitut som reglerar "målning av garagevägg" men det kanske finns.
Det är självklart du som måste "bevisa" att du har rätt. Grannen behöver inte göra något alls.
Så där har vi också, så förstår Dig !W Wae skrev:Jag bor i ett kvarter som är en samfällighet. Vi har alla våra garage som står på tomtgränsen mot grannen. Det innebär att man måste beträda grannens mark när man ska underhålla väggen. Det hsr aldrig varit några problem i snart 50 år.Nu har det kommit en ny granne vars fru är väldigt otrevlig på många olika plan. Hon påstår att jag måste ha servitut för att underhålla väggen.
Min uppfattning är att det i fastighetsbildningen står inskrivet att msn har rätt att underhålla sin fasad.
Människan skriker och ljuger så det går inte att komma överens. Jag kommer naturligtvis att utföra det som behövs men det är ändå olustigt.
I övrigt följer dom själva inga regler. Dom struntar i att man måste fråga om man ska bygga närmare än 4,5 meter, bygger på kommunens mark osv. Barnen släpper dom loss och det flyger ofta bollar på vår tomt. Hon går runt och talar illa om oss och hon skäller på förra ägaren, men nekar alltid och det och det har hon aldrig sagt fast hon har gjort det. Någon form av diagnos, men det är vi som aldrig skäller på andra grannar som får lida. Vad gör man?
Det borde ju stå någonstans och att nya dokument & regler kan skrivas ut och ges ut till nya hyresgäster.
Varken TS eller grannen är en hyresgäst.icketagetnick skrev:
Samfälligheten ägs av en samfällighetsförening eller delägarförvaltning som TS och grannen är medlemmar i.
Det är inga hyresgäster utan vi äger varsin villa och det står att det ska medfölja till nästa ägare. Nu ä det den femte ägaren och det har nog tappats bort på vägen.icketagetnick skrev:
Klicka här för att svara