Har precis fått garageuppfarten asfalterad, men undrar vilken kvalitet man kan kräva på själva asfalten?
Vet inte mycket om asfalt men nämnde att jag ville ha så slät asfalt som möjligt när jag beställde jobbet. Resultatet är dock att asfalten fläckvis varierar lite i grovhet, och de grova delarna är lite grövre än förväntat... men det kanske är så det är, att man inte kan förvänta sig en helt jämn och tät beläggning?

Nyasfalterad garageuppfart med varierande grovhet på asfalten, med partiklar synliga och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser inte ens ut som asfalt utan det ser ut som bitumenbundet bärlager (AG=asfaltgrus) som man använder under asfalten vid hårt utsatta vägar. Det du ska ha är ABT11 (asfalt, bitumenbundet, tät, stenstorlek 11mm). Detta använder man på infarter, innergårdar, gång/cykel-banor m.m.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
Det där ser inte ens ut som asfalt utan det ser ut som bitumenbundet bärlager (AG=asfaltgrus) som man använder under asfalten vid hårt utsatta vägar. Det du ska ha är ABT11 (asfalt, bitumenbundet, tät, stenstorlek 11mm). Detta använder man på infarter, innergårdar, gång/cykel-banor m.m.
Tror iof de sa att det skulle vara ABT8, så 8mm stenar antar jag? Och såklart finns en del sten som är grövre än det, men kan det vara ok med viss avvikelse eller skall stenstorlek då vara max 8mm?

• Gilla
Birger Bäckström och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att asfalten varit kall när den las ut eller svalnat för mycket innan den paddades.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
M Mackan11 skrev:
Har precis fått garageuppfarten asfalterad, men undrar vilken kvalitet man kan kräva på själva asfalten?
Vet inte mycket om asfalt men nämnde att jag ville ha så slät asfalt som möjligt när jag beställde jobbet. Resultatet är dock att asfalten fläckvis varierar lite i grovhet, och de grova delarna är lite grövre än förväntat... men det kanske är så det är, att man inte kan förvänta sig en helt jämn och tät beläggning?

[bild]
Vad kostar det att lägga asfalt? Hur stor yta är det?

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
P pebe292 skrev:
Vad kostar det att lägga asfalt? Hur stor yta är det?
Kostnaden för att lägga asfalt ligger generellt mellan 200 och 600 kronor per kvadratmeter, men kan variera kraftigt beroende på omfattningen av markarbetet, markens beskaffenhet, asfalttyp och ytans storlek. För en komplett lösning som inkluderar markförberedelser (såsom schaktning) kan den totala kostnaden stiga till 1 200–1 500 kronor per kvadratmeter eller mer. För ett exakt pris bör du kontakta flera asfaltsläggare.

M Mackan11 skrev:

[bild]
Ser ut som 8or. Jag har bara lagt 11or på uppfart. 8or på trottoar mest 11or. Beror vilken kommun man kör till.
8a sten är max 8mm men finns sten som är 8x15mm, 8x25mm osv så blir att de känns större.
Samtidigt kan där komma någon större sten beroende vad gänget kört dagen innan och inte rensat 100%

Där du tycker är slätt ligger de mycket fillers på toppen. Fillers är 0-2 stenmjöl.

Av bilder ser de rätt ut. Asfalt blir lite random vart där blir mycket eller lite fillers. Blir bättre med en läggare men man ser fortfarande lite samma håll som din uppfart.
Ser dock lite udda ut mot muren men kan va bilden som lurar.

Kör själv asfalt med spriderbil och lagt mängder med uppfarter.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
N newdude skrev:
Ser ut som 8or. Jag har bara lagt 11or på uppfart. 8or på trottoar mest 11or. Beror vilken kommun man kör till.
8a sten är max 8mm men finns sten som är 8x15mm, 8x25mm osv så blir att de känns större.
Samtidigt kan där komma någon större sten beroende vad gänget kört dagen innan och inte rensat 100%

Där du tycker är slätt ligger de mycket fillers på toppen. Fillers är 0-2 stenmjöl.

Av bilder ser de rätt ut. Asfalt blir lite random vart där blir mycket eller lite fillers. Blir bättre med en läggare men man ser fortfarande lite samma håll som din uppfart.
Ser dock lite udda ut mot muren men kan va bilden som lurar.

Kör själv asfalt med spriderbil och lagt mängder med uppfarter.
Tack för bra svar. Också kommit fram till att det nog är så korrekt det kan vara, och leverantören har sagt de kan komma förbi och fylla i med en sand/bitumen-blandning på de grövsta ställena, så blir det slätt där iaf. Också fattat det som att det kommer se mer jämnt ut med tiden när det satt sig lite.

• Gilla
Windsor59
  • Laddar…
Får man fråga vad du betalade för jobbet? Hur stor yta är det? Var det bara asfaltsläggning, eller även underarbete? Var någonstans i landet är det?

S Sam_u_El skrev:
Får man fråga vad du betalade för jobbet? Hur stor yta är det? Var det bara asfaltsläggning, eller även underarbete? Var någonstans i landet är det?
Göteborgsområdet, och landade på ca 45' med förarbete som borttagning av gamla asfalten och lägga ner ett rör. Ganska stor yta på ca 110kvm.
Efter lite klagomål skall de dock lägga på en bitumen-coating ovanpå asfalten utan extra kostnad, så då kommer det bli helt slätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.