Hej!

Vi håller på att platsbygga garderober i ett av rummen i vårt hus. Min plan är att bygga dem med Ikea Pax. 100x58x201 cm. Se bilden där vi har tagit upp väggen i rummet för att bygga in dem. De kommer att sticka ut ca 20 cm framför väggen så vi kommer att bygga ut runt alla 3 garderober bra så att de ser platsbyggda ut. Mellan varje garderob finns ett parti som behöver byggas.

Jag har tänkt vita stommar och sen spackla och måla garderoberna invändigt för att få bort IKEA känslan. Bakstycket funderar jag på att byta ut till plywood(eller annat) för att få bättre stabilitet och för att bli bättre för att måla, men är osäker om det behövs. Klädstänger har jag tänkt köpa något annat än IKEA. Förmodligen i trä eller möjligtvis läder.

Men till den viktigare delen. Jag skulle vilja göra egna spegeldörrar. Likt de på bilderna. Jag är dock osäker på tillvägagångssätt.
Vilket material bör jag göra dörrarna i? MDF? Plywood? Annat? Vilka mått/tjocklek?
Får jag till dessa speglar med en handöverfräs eller bygger man upp det i lager och limmar? Hur gör jag detta på bästa sätt och vilka steg behöver jag ta?
Jag vill gärna också undvika IKEAs gångjärn och istället ha stapelgångjärn som jag då monterar på delen mellan garderoberna. Detta för att få en känsla av att de har suttit där alltid och blir vackert på utsidan. Hur gör man detta bäst? Finns det sätt att göra dessa så att de stänger smidigt och bra och håller sig rakt och snyggt? Jag har också då tänkt avrunda kanterna på dörrarna för att få dem att kännas tunnare och mjukare.

Jag funderar också på att sätta samma typ av fronter som dörrarna för lådorna i garderoberna. Har sett andra sätta på lådfronter utanpå IKEAs lådfronter. Men jag vill helst ha dessa innanför dörrarna och då behöver jag byta ut fronten på IKEAs lådor. Jag tänker då också att man skulle ha infällda handtag för att kunna dra ut dem då de inte kommer att ha det utrymmet ovanför och vid sidorna som IKEAs lådor har, då jag vill få dem att fylla ut helt.

Alla tankar, förslag och idéer tas emot tacksamt!

• Tre platsbyggda garderober med spegeldörrar och diskreta metallhandtag, omgivna av blommiga gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två garderobsdörrar med spegeldesign och enkla handtag i metall.
    Skapa konto
  • Rivningsarbete med exponerad tegelvägg och träbjälkar i ett rum. Golvet är täckt av trä och skräp. Förberedelse för platsbyggda garderober.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
F Fredstales skrev:
Hej!

Vi håller på att platsbygga garderober i ett av rummen i vårt hus. Min plan är att bygga dem med Ikea Pax. 100x58x201 cm. Se bilden där vi har tagit upp väggen i rummet för att bygga in dem. De kommer att sticka ut ca 20 cm framför väggen så vi kommer att bygga ut runt alla 3 garderober bra så att de ser platsbyggda ut. Mellan varje garderob finns ett parti som behöver byggas.

Jag har tänkt vita stommar och sen spackla och måla garderoberna invändigt för att få bort IKEA känslan. Bakstycket funderar jag på att byta ut till plywood(eller annat) för att få bättre stabilitet och för att bli bättre för att måla, men är osäker om det behövs. Klädstänger har jag tänkt köpa något annat än IKEA. Förmodligen i trä eller möjligtvis läder.

Men till den viktigare delen. Jag skulle vilja göra egna spegeldörrar. Likt de på bilderna. Jag är dock osäker på tillvägagångssätt.
Vilket material bör jag göra dörrarna i? MDF? Plywood? Annat? Vilka mått/tjocklek?
Får jag till dessa speglar med en handöverfräs eller bygger man upp det i lager och limmar? Hur gör jag detta på bästa sätt och vilka steg behöver jag ta?
Jag vill gärna också undvika IKEAs gångjärn och istället ha stapelgångjärn som jag då monterar på delen mellan garderoberna. Detta för att få en känsla av att de har suttit där alltid och blir vackert på utsidan. Hur gör man detta bäst? Finns det sätt att göra dessa så att de stänger smidigt och bra och håller sig rakt och snyggt? Jag har också då tänkt avrunda kanterna på dörrarna för att få dem att kännas tunnare och mjukare.

Jag funderar också på att sätta samma typ av fronter som dörrarna för lådorna i garderoberna. Har sett andra sätta på lådfronter utanpå IKEAs lådfronter. Men jag vill helst ha dessa innanför dörrarna och då behöver jag byta ut fronten på IKEAs lådor. Jag tänker då också att man skulle ha infällda handtag för att kunna dra ut dem då de inte kommer att ha det utrymmet ovanför och vid sidorna som IKEAs lådor har, då jag vill få dem att fylla ut helt.

Alla tankar, förslag och idéer tas emot tacksamt!
Kul projekt.
Du kommer ju i princip designa och bygga egna garderober, även om stommen finns där-ish. Det är ju itne det stora jobbet att bygga en "låda" i trä/mdf/plywood dock :)

Börja kanske med att kolla lite guider på tex youtube hur man gör speglar på dörrar, testa dig fram därefter tills du fått till design och handlag och kör sen skarpt. En handöverfäs och MDF hade nog varit mitt val om jag hade gett mig på detta. En bra mall för fräsen komemr du nog behöva så du kan repetera det på flera dörrar.

Framförallt: Glöm inte skapa en tråd här på buggahus så vi kan följa projektet :)

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du bygga med paxstommar i huvudtaget? Om du ändå tänkt ändra så mycket (måla invändigt och byta baksida) hade jag utgått från plywood eller limfogsskivor, det känns som att det är mindre jobb att kopiera mått för att paxinredning ändå ska passa (om det är målet..) än att modifiera så mycket du tänkt.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade en liknande vägg i förra huset. Jag byggde enkla sidor av limträ mellan garderoberna, målade allt vitt och limmade lister som hyllplanen löst vilade på. Sen byggde jag en framsida av pärlspont med luckor av pärlspont med ett klassiskt Z på insidan. Vitmålad vägg med inbyggda hyllor av limträ, kartong och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Att måla pax-garderober är inget jag önskar min värsta fiende. Hade slipat och målat en hel garderob grön för att sedan upptäcka att skiten inte satt tillräckligt så det var bara att göra om.
När jag sedan skulle måla två grunda pax-garderober gråbeige tänkte jag att det kanske skulle bli bättre med en slags häftgrund. Killen i färgaffären looovade att det absolut skulle räcka med hans förträffliga grundfärg. Jag var skeptisk men sjukt osugen på att slipa så mycket. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att om det verkar för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant!
Att måla pax är precis lika tidsödande som att måla en rå mdf-skiva.

Ett annat tips är att IKEA även ska göra om sin vita variant av pax till PAX 2.0 och det skulle ske nu någon gång under våren. 2.0 har sina fördelar men den är i mitt tycke mer flimsy än den tidigare.

Jag har målat pax, det går men det är svårt att få färgen att fästa i plast så den kan lätt skavas av. Jag hade nog byggt av limfog. Däremot kan du ju använda pax mått om du vill kunna använda inredningen från Ikea.

Eller så nöjer du dig med hur pax ser ut invändigt, det är trots allt bara med dörrarna öppna det synns.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Har gjort precis samma sak med platsbyggda garderober i tre rum. Pax stommar är så billiga så att det är helt omöjligt att komma undan billigare. Vill man ha högre garderober så köper man bara fler stommar sågar ned på höjden och monterar ihop. På så sätt har vi nu garderober upp till taket på 2,8m.
Om man inte är väldigt duktig på att snickra och har maskiner till att bygga riktiga trädörrar vilket vi gjorde med en av de tre garderoberna, så är det bättre att bygga i MDF men köp då Fibralack skivor. Det är det proffsen använder, lättare att måla snyggt, suger mindre med färg, samt har hårdare kärna som bättre klarar fräsningarna, med bra resultat. Lite dyrare men inte supermycket. Sonsab t ex säljer dem. Jag byggde minna i 16mm Fibralack.
För att göra riktigt proffsiga garderober använde jag en vän som har CNC maskin, som gjorde programet till maskinen utifrån min ritning. Men han gjorde även profilerna i trä som ramar in dörrarna med CNC- maskinen, dessa är gjorda i kvistren furu som används för möbelbyggen. Måla, bygga och montera dörrar gjorde vi själva. Priset för hela bygget blev inte mycket dyrare än om vi köpt det komplett på IKEA. Men mycket roligare få det platsbyggt och helt i ens egna stil. Kan kanske hjälpa till med kontakten om intresse finns.

• Platsbyggda vita garderober med dubbla dörrar och lådor, integrerade till vägg i ett rum med randig tapet och snedtak.
    Skapa konto
  • Platsbyggda vita garderober upp till taket med integrerad belysning och trädetaljer, placerade i ett rum med ljusa golv och väggar.
    Skapa konto
  • Platsbyggda garderober upp till taket i ett rum med parkettgolv, en hängande lampa och en fönster med mönstrade gardiner.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 14 till
  • Laddar…
engs
N Noggrant skrev:
Har gjort precis samma sak med platsbyggda garderober i tre rum. Pax stommar är så billiga så att det är helt omöjligt att komma undan billigare. Vill man ha högre garderober så köper man bara fler stommar sågar ned på höjden och monterar ihop. På så sätt har vi nu garderober upp till taket på 2,8m.
Om man inte är väldigt duktig på att snickra och har maskiner till att bygga riktiga trädörrar vilket vi gjorde med en av de tre garderoberna, så är det bättre att bygga i MDF men köp då Fibralack skivor. Det är det proffsen använder, lättare att måla snyggt, suger mindre med färg, samt har hårdare kärna som bättre klarar fräsningarna, med bra resultat. Lite dyrare men inte supermycket. Sonsab t ex säljer dem. Jag byggde minna i 16mm Fibralack.
För att göra riktigt proffsiga garderober använde jag en vän som har CNC maskin, som gjorde programet till maskinen utifrån min ritning. Men han gjorde även profilerna i trä som ramar in dörrarna med CNC- maskinen, dessa är gjorda i kvistren furu som används för möbelbyggen. Måla, bygga och montera dörrar gjorde vi själva. Priset för hela bygget blev inte mycket dyrare än om vi köpt det komplett på IKEA. Men mycket roligare få det platsbyggt och helt i ens egna stil. Kan kanske hjälpa till med kontakten om intresse finns.
Snyggt! Blev nyfiken på den mellersta bilden, nischerna där, vad de har för användningsområde.

Hej tack för att du gillar hur vi gjort!

Nischerna är som gömda nattduksbord. Mellan nischerna står nu sängen. Där inne finns plats för böcker, paddan, telefon, tidningar. Finns även el och USB uttag för att ladda grejorna.
I princip är det ett hål in i pax garderoben men vi har satt en passkiva på skåpet och snickrat en liten låda för att ha förvaringen. Men vi har lämnat lådan öppen inne i skåpet så öppnar du dörren kan du ta ut eller lägga in saker som du har där.

Fungerar väldigt bra och får ordning på alla sladdar. Har även satt knappar där på sidan så man kan tända och släcka alla lampor i rummet. Även frugans nattduksbordslampa då hon ofta somnar innan hon släckt :) skickar några bilder på det. Allt var inte klart när jag tog bilderna dock!

• Sovrum med vit garderobsvägg, mörkblå sänggavel, vita och blå mönstrade kuddar, och en hängande kristallampa.
    Skapa konto
  • Rektangulär nisch i vitt tak med träram och synliga kablar, omgiven av randig tapet och öppen lampa utan glödlampa.
    Skapa konto
  • Öppet vitt skåp med träinsida, översta hyllan rullad ledning och trasor, stabil gångjärnsmekanism på dörren.
    Skapa konto
  • Gilla
Tomtom79 och 7 till
  • Laddar…
N Noggrant skrev:
Hej tack för att du gillar hur vi gjort!

Nischerna är som gömda nattduksbord. Mellan nischerna står nu sängen. Där inne finns plats för böcker, paddan, telefon, tidningar. Finns även el och USB uttag för att ladda grejorna.
I princip är det ett hål in i pax garderoben men vi har satt en passkiva på skåpet och snickrat en liten låda för att ha förvaringen. Men vi har lämnat lådan öppen inne i skåpet så öppnar du dörren kan du ta ut eller lägga in saker som du har där.

Fungerar väldigt bra och får ordning på alla sladdar. Har även satt knappar där på sidan så man kan tända och släcka alla lampor i rummet. Även frugans nattduksbordslampa då hon ofta somnar innan hon släckt :) skickar några bilder på det. Allt var inte klart när jag tog bilderna dock!
Jag har planerat en liknande lösning med inbyggda nischer med belysning, el och USB. Så himla roligt och nyttigt att få se en färdig lösning. Tack för bilderna 🌺

Tack för alla svar. Har haft fullt upp med galen renovering av hela huset pga dolda elfel m.m.

Är inne på spåret av att använda MDF som stomme och CNC för dörrarna. Har dock inte hunnit kolla på det än mer då det är så mycket annat med huset. Vilken tjocklek bör man köra på till stommarna? Tips på var man köper det till bästa pris. Bor i Malmö.

Tittar på att köpa färdiga måttbeställda lådor. Tex https://www.evabox.eu/en/

Försöker hålla nere kostnaderna så mycket jag kan dock eftersom vi fått lägga väldigt mycket på huset som var väldigt oväntat.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F Fredstales skrev:
Är inne på spåret av att använda MDF som stomme och CNC för dörrarna. Har dock inte hunnit kolla på det än mer då det är så mycket annat med huset.
Att CNC fräsa ut hela spegeln ur en tjockare MDF skiva låter svindyrt och svårt att få bra. Är spindeln det minsta från rätvinklig kommer planfräsen lämna spår.
Det är nog mer kostnadseffektivt att fräsa önskad kantprofil på en separat remsa MDF och limma på en skiva, ett profilstål till överhansdfräs går på någon femhundring om du köper bra grejer.

Är lite lost om hur jag gör detta bäst och mest kostnadseffektivt. Limfog, MDF eller annat. Det ena är ju stommarna. Det andra är dörrarna. Sen är det lådorna.

Ossian K Olsson
jag undrar om jag inte gjort så med dörrarna att jag köpt de vanliga vita dörrarna från ikea och sen köra remsor av någon tunn mdf/annat skivmaterial som man bygger ihop på höjden för att få djupet.

Sen limma ihop allt, slipa, spackla osv och sen måla över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.