3 079 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Vad ska jag dra till alla rum i ett nybygge?
Nu vet man ju aldrig vad framtiden har i sitt sköte men redan nu behövs egentligen inte några nätverkskablar. Det mesta som tillverkas idag har trådlös kapacitet och saknas det finns mycket enkla möjligheter att leda nätverk via elnätet. Det som behövs är strömförsörjning på strategiska ställen.
1) WLAN fungerar inte bra. Undvik det för stationära saker.MrElliott skrev:
2) Cat6 är inte bara "nätverkskabel". Det går använda till nätverk, IR, HDMI, ljud, komponentvideo, intercom, övervakningskameror etc.
Kommer inte elen att gå trådlöst också?MrElliott skrev:
Jag tror också på allt blir mer trådlöst men att det håller de krav man vill ha dröjer lite till så jag får se till att ha en del kabel fortfarande.
Jag kör på mycket tomrör då har jag alla möjligheter.
Ska ha ett tomt 20 rör från ena sidan rummet till den andra då kan man möblera om utan att bli för låst.
1. WLAN fungerar utmärkt, ofta är det en konfigureringsfråga. Vad är det som inte funkar bra?stefancrs skrev:
2. Visst har du en poäng här, speciellt vad gäller ljud om man är kräsen. Dock använder jag streaming av både ljud och bild som fungerar utmärkt. Det finns ju lösningar för det du nämner men än så länge inte så mkt som inte kräver ganska mycket detaljpill. Det blir ofta orimligt dyrt också.
1) Hastighet, latens, störningskänslighet (många enheter på samma nät blir alltid ett problem, närliggande nät på samma frekvenser likaså). Dessa problem går minimera, men är fortfarande fantastiskt mycket större än med trådade nät.MrElliott skrev:1. WLAN fungerar utmärkt, ofta är det en konfigureringsfråga. Vad är det som inte funkar bra?
2. Visst har du en poäng här, speciellt vad gäller ljud om man är kräsen. Dock använder jag streaming av både ljud och bild som fungerar utmärkt. Det finns ju lösningar för det du nämner men än så länge inte så mkt som inte kräver ganska mycket detaljpill. Det blir ofta orimligt dyrt också.
2) Att köra t.ex. IR+HDMI över Cat6 är inte särskilt dyrt jämfört med alternativen, och då ska man även komma ihåg att alternativet ofta är att köra HDMI-kabel rakt av, vilket helt enkelt inte går över en längre sträcka.
Det hänger ju på vilka användare det är också. Pensionärsparet som surfar lite Blocket och printar ut till en skrivare då och då. Trådlöst funkar utmärkt.stefancrs skrev:
Familjen med prylgalen pappa och 3 tonårsbarn som spelar hela nätterna och det tas 2TB backuper i veckan kors och tvärs till den hembyggda servern. Trådlöst funkar inte direkt bra.
1. Jag tänkte närmast på vad som brukar finnas i ett normalt hem...stefancrs skrev:1) Hastighet, latens, störningskänslighet (många enheter på samma nät blir alltid ett problem, närliggande nät på samma frekvenser likaså). Dessa problem går minimera, men är fortfarande fantastiskt mycket större än med trådade nät.
2) Att köra t.ex. IR+HDMI över Cat6 är inte särskilt dyrt jämfört med alternativen, och då ska man även komma ihåg att alternativet ofta är att köra HDMI-kabel rakt av, vilket helt enkelt inte går över en längre sträcka.
2. 8 m HDMI eller vad är det? Jag menade just att trådlöst blir dyrare, så där är vi helt klart överrens!
Problemet är ju att det finns mer och mer trådlöst i ett normalt hem. Bor man i villa är problemet dock mindre.MrElliott skrev:1. Jag tänkte närmast på vad som brukar finnas i ett normalt hem...För mig löste sig problem av den typen med en bättre router. Det finns modeller som kan köra flera parallella nätverk som också hjälper till.
2. 8 m HDMI eller vad är det? Jag menade just att trådlöst blir dyrare, så där är vi helt klart överrens!
Tror det är 10m. Vilket är ganska kort om man vill ha en snygg installation utan massa hemelektronik som tar plats i vardagsrummet
Ingen kan ju säga emot att trådat är bättre än trådlöst för stationära enheter iaf? Krävs mer jobb, ja, men blir också stabilare, har bättre prestanda (sjukt mycket bättre) och är mer flexibelt (vad det gäller signaltyper osv) än WLAN. WLAN har absolut sin plats, och jag använder givetvis det hemma med. Till telefoner, laptops och tablets. Men inte till TV / HTPC / musikanläggning, eftersom dessa är saker jag inte bär omkring på i bostaden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Jag skulle säga, "kräver initialt mer jobb om man måste installera nätet, men sedan inget alls". Trådade nät bara går och går utan krångel. Trådlösa kräver handpåläggning allt som oftast och erfarenheterna är i bästa fall varierande. Trådlöst är och förblir ett komplement (om inte annat så behöver man ju tråd till sina trådlösa accesspunkterstefancrs skrev:
Över elnätet är ännu skakigare än trådlöst. Dvs större variabilitet. Inget jag rekommenderar.
Suhagg skrev:Kommer under de närmaste 5åren inte behöva ha TV i några sovrum i nybygget mitt.
Inte något datanätverk heller. Har ingen fast telefoni och kommer inte skaffa.
Brandvarnare och larm tänkte jag ha trådlöst.
Men tanken är att ordna något i efterhand för TV/data.
Kör i dag nätverk trådlöst och ett 3G modem anslutet till det. Räcker för mina behov just nu.
TV är via Boxerbox och så lite som jag tittar ser jag inget behov att utöka det närmaste åren i annat än vardagsrummet.
Ska man dra tomrör från ett teknikskåp bredvid min elcentral och sätta en dosa med täcklock i alla rum och sedan efter när behovet uppstår dra ut lämplig kabel när det blir aktuellt?
Känner att dra ut TP kabel och koax nu när jag inte har behovet och när jag inte vet vilken teknik jag ska använda är klart känns onödigt.
TPkabel kan vara bra att dra även om du kör internet via 3G, bara koppla in dem i routern och dela ut usbmodemet.
Kabel är trots allt bättre överföringmedia än wlan.
Om du skippar tpkabel så dra fram rör för detta i alla rum så att det är förberett.
Klicka här för att svara