3 079 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Vad ska jag dra till alla rum i ett nybygge?
Sida 1 av 2
Kommer under de närmaste 5åren inte behöva ha TV i några sovrum i nybygget mitt.
Inte något datanätverk heller. Har ingen fast telefoni och kommer inte skaffa.
Brandvarnare och larm tänkte jag ha trådlöst.
Men tanken är att ordna något i efterhand för TV/data.
Kör i dag nätverk trådlöst och ett 3G modem anslutet till det. Räcker för mina behov just nu.
TV är via Boxerbox och så lite som jag tittar ser jag inget behov att utöka det närmaste åren i annat än vardagsrummet.
Ska man dra tomrör från ett teknikskåp bredvid min elcentral och sätta en dosa med täcklock i alla rum och sedan efter när behovet uppstår dra ut lämplig kabel när det blir aktuellt?
Känner att dra ut TP kabel och koax nu när jag inte har behovet och när jag inte vet vilken teknik jag ska använda är klart känns onödigt.
Inte något datanätverk heller. Har ingen fast telefoni och kommer inte skaffa.
Brandvarnare och larm tänkte jag ha trådlöst.
Men tanken är att ordna något i efterhand för TV/data.
Kör i dag nätverk trådlöst och ett 3G modem anslutet till det. Räcker för mina behov just nu.
TV är via Boxerbox och så lite som jag tittar ser jag inget behov att utöka det närmaste åren i annat än vardagsrummet.
Ska man dra tomrör från ett teknikskåp bredvid min elcentral och sätta en dosa med täcklock i alla rum och sedan efter när behovet uppstår dra ut lämplig kabel när det blir aktuellt?
Känner att dra ut TP kabel och koax nu när jag inte har behovet och när jag inte vet vilken teknik jag ska använda är klart känns onödigt.
Redigerat:
Jag har valt ut en plats för ev teknikcentral (Data/ tele/ TV osv).
Sen har jag dragit ett stjärnnät härifrån, med 20mm tomrör, till en tomdosa eller två i varje rum.
Sen har jag kombinerat lite. Mellan V-rum och sov-1 har jag ett 20rör, men dosa på var sida av väggen så jag kan försörja två platser med lämplig signal.
Samma mellan sov-1 och sov-2.
Sen har jag dragit ett stjärnnät härifrån, med 20mm tomrör, till en tomdosa eller två i varje rum.
Sen har jag kombinerat lite. Mellan V-rum och sov-1 har jag ett 20rör, men dosa på var sida av väggen så jag kan försörja två platser med lämplig signal.
Samma mellan sov-1 och sov-2.
Jag hade själv en massa frågor om detta för ett tag sedan. Jag startade en frågetråd, om jag inte minns fel.
Med 20mm rör ryms det alltså många olika saker, och man kan även få plats med 2 st cat5 nätverk i samma rör, t.ex.
Själv avslutar jag med enkeldosa. Det finns ju lock med dubbel nätverk och nätverk + TV att sätta på enkeldosa, så jag tror vi klarar oss.
Jag tror också att det blir en hel del trådlöst som löser mycket av behoven.
Och en närliggande sak ...
Golvvärmetermostater då?
Själv har jag satt en dosa på 1,5-1,6 meters höjd (kommer inte ihåg exakt vilken höjd jag valde) i varje rum, för ev golvvärmetermostat. Min mediacentral ligger vid golvvärmefördelaren och blir det inte att använda termostater så har jag ytterligare rör att ev kunna använda.
Med 20mm rör ryms det alltså många olika saker, och man kan även få plats med 2 st cat5 nätverk i samma rör, t.ex.
Själv avslutar jag med enkeldosa. Det finns ju lock med dubbel nätverk och nätverk + TV att sätta på enkeldosa, så jag tror vi klarar oss.
Jag tror också att det blir en hel del trådlöst som löser mycket av behoven.
Vad ska dras där då?Suhagg skrev:
Och en närliggande sak ...
Golvvärmetermostater då?
Själv har jag satt en dosa på 1,5-1,6 meters höjd (kommer inte ihåg exakt vilken höjd jag valde) i varje rum, för ev golvvärmetermostat. Min mediacentral ligger vid golvvärmefördelaren och blir det inte att använda termostater så har jag ytterligare rör att ev kunna använda.
Redigerat:
Precis som alla skriver, rör är underbart! Jag står själv i valet och kvalet om jag ska bryta ner innertaket i stora delar av mitt hus för att det saknas rör.
Rör är en skitsumma i ett helt bygge, jag hade alla gånger gärna tagit ner en enstaka skiva på väggen för att montera en dosa och sedan tapetserat om än att behöva försöka få ner innertaket utan att skada det.
Om du inte vill ha dosor överallt finns alternativet att dra rör till alla rum men avsluta dem i väggen. Den dagen du vill montera något behöver du bara bråka i den väggen.
Dokumentera noga hela rördragningen, gärna med massvis med bilder och skisser på någon kopia av ritningen. Det är guld värt i framtiden, för det är lätt att glömma hur allt var. (och det kommer en ägare efter dig med)
Rör är en skitsumma i ett helt bygge, jag hade alla gånger gärna tagit ner en enstaka skiva på väggen för att montera en dosa och sedan tapetserat om än att behöva försöka få ner innertaket utan att skada det.
Om du inte vill ha dosor överallt finns alternativet att dra rör till alla rum men avsluta dem i väggen. Den dagen du vill montera något behöver du bara bråka i den väggen.
Dokumentera noga hela rördragningen, gärna med massvis med bilder och skisser på någon kopia av ritningen. Det är guld värt i framtiden, för det är lätt att glömma hur allt var. (och det kommer en ägare efter dig med)
Bra tips. Jo jag har väldigt mycket "bra att ha" i mitt bygge och jag ska nog öka på med ännu mera tomma rör enligt ditt tips. Kan ju låta något komma ut nere i botten på de fasta garderoberna så slipper man se tomrören.Bjurran skrev:Precis som alla skriver, rör är underbart! Jag står själv i valet och kvalet om jag ska bryta ner innertaket i stora delar av mitt hus för att det saknas rör.
Ett annat alternativ kan vara att leda ett antal rör till vind eller källare beroende på hur konstruktionen ser ut. Det viktigaste är att försöka se att man inte låser upp sig och i slutänden tvingas ha synliga kablar.
Jag vet vissa som dragit 40 eller om det var 50 mm rör mellan våningar bara för att ha rejäla möjligheter i framtiden, men allt beror ju helt på vad man kan vara ute efter.
Själv skulle jag inte klara mig utan mitt gbit-nät eftersom jag tar backup på så många datorer varje natt, därför är kabel en självklarhet. (likaså spelar jag och vill minimera lagg)
Jag vet vissa som dragit 40 eller om det var 50 mm rör mellan våningar bara för att ha rejäla möjligheter i framtiden, men allt beror ju helt på vad man kan vara ute efter.
Själv skulle jag inte klara mig utan mitt gbit-nät eftersom jag tar backup på så många datorer varje natt, därför är kabel en självklarhet. (likaså spelar jag och vill minimera lagg)
Jag skulle personligen dragit rejält med rör (för långsiktighet)+ cat6 (för saker på kortare sikt såsom ljud, IR-signaler, HDMI, nätverk etc) + högtalarkabel (två till hall/badrum/toalett/garage/kök/etc, minst sex för 5.1 till alla vardagsrum/sovrum) till alla rum. Jag skulle möjligtvis skippa högtalarkabel till klädkammare / förråd, men det andra skulle jag definitivt vilja ha där. Är det, eller kan bli, en walk-in-closet skulle jag dock dra högtalarkabel dit.
Allt i stjärnnät.
edit: För övrigt, vad det gäller nätverk och dylikt så skulle jag undvika trådlöst för allt utom mobila enheter. Trådlöst är inte bra.
Allt i stjärnnät.
edit: För övrigt, vad det gäller nätverk och dylikt så skulle jag undvika trådlöst för allt utom mobila enheter. Trådlöst är inte bra.
jag säger som jag brukar 
i varje rum, min 2 dosor med 1 X20 eller 2 X16 per dosa.
Vad eller när man sen fyller dem är en annan sak. Rör och dosor är infrastruktur. Tråd och frontplattor är förbrukningsvara enligt mitt sätt att se det
i varje rum, min 2 dosor med 1 X20 eller 2 X16 per dosa.
Vad eller när man sen fyller dem är en annan sak. Rör och dosor är infrastruktur. Tråd och frontplattor är förbrukningsvara enligt mitt sätt att se det
Jag kan bara hålla med. I vardagsrum/gillestuga/liknande föreslår jag att man sätter dubbeldosor på två ställen så att man kan möblera om i framtiden utan att få allt för mycke kablar på golvet.mats_o skrev: