Vi har precis haft en firma här som dränerat, de blev klara idag. Tidigare satt gjutna ljusbrunnar runt två källarfönster som i sin tur befann sig under en altan. Vi har sett fönstren inifrån men visste inte hur de såg ut utifrån förrän man tog bort altanen.
En av killarna påpekade detta och frågade ”Visste ni att det var fönster där?” Samtidigt som vi pratade om annat och sedan blev inget mer sagt. Har sen sett att de forslat bort betongfundamenten som var runt fönstren och tänkt att det finns kanske en modernare lösning på det hela, eller att de skulle sättas dit nya, men vi har inte haft någon dialog kring detta.
Var ute och tittade idag och nu ser det ut såhär. Känns inte riktigt okej att de lutar mot huset vid fönstren nu när det är igenfyllt, eller tänker jag fel?
En av killarna påpekade detta och frågade ”Visste ni att det var fönster där?” Samtidigt som vi pratade om annat och sedan blev inget mer sagt. Har sen sett att de forslat bort betongfundamenten som var runt fönstren och tänkt att det finns kanske en modernare lösning på det hela, eller att de skulle sättas dit nya, men vi har inte haft någon dialog kring detta.
Var ute och tittade idag och nu ser det ut såhär. Känns inte riktigt okej att de lutar mot huset vid fönstren nu när det är igenfyllt, eller tänker jag fel?
Huset har ju fönster monterat under marknivå, så hur skall man återfylla tänker du? Ni får ju fixa nya sarger runt fönstret som man kan återfylla mot, så kan man fixa önskvärda fall på marken sedan.
Tänk också på att den nu återfyllda marken kommer sätta sig (sjunka) i något/några år, så räkna med ett behov att justera höjder på berörda ytor under några år.
Det blir extra tydligt när man återfyller med frusna massor, alltså vid vintertid med minusgrader, då sammanfrusna markklumpar tar massa extra plats mot när de är tinade.
Tänk också på att den nu återfyllda marken kommer sätta sig (sjunka) i något/några år, så räkna med ett behov att justera höjder på berörda ytor under några år.
Det blir extra tydligt när man återfyller med frusna massor, alltså vid vintertid med minusgrader, då sammanfrusna markklumpar tar massa extra plats mot när de är tinade.
Precis. Tidigare satt ljusbrunnar vid fönstren men dessa togs bort när de grävde utan att meddela oss. Jag såg att de låg i högen med massor och när de sa att de var klara med allt upptäckte vi att de hade forslats bort.T T.Gustafsson skrev:Huset har ju fönster monterat under marknivå, så hur skall man återfylla tänker du? Ni får ju fixa nya sarger runt fönstret som man kan återfylla mot, så kan man fixa önskvärda fall på marken sedan.
Tänk också på att den nu återfyllda marken kommer sätta sig (sjunka) i något/några år, så räkna med ett behov att justera höjder på berörda ytor under några år.
Det blir extra tydligt när man återfyller med frusna massor, alltså vid vintertid med minusgrader, då sammanfrusna markklumpar tar massa extra plats mot när de är tinade.
Ja, jag tänker att vi får gräva ur när det blivit varmare och montera något liknande? Alternativt mura igen fönstren men det är jag inte så sugen på.
Var tvungen att ställa frågan här då jag inte har någon erfarenhet av fönster under marknivå. Blev osäker på om detta var korrekt gjort.
Rätt marknivå är ungefär vid den övre vita listen (ej den under fönstren). Skenan som sitter ovanför hade använts till att fästa altanen i.C cpalm skrev:
Hade inte själv sett att ventilen hamnade under. Tack för att du uppmärksammade det!
Grejen är att det sällan är bra att öka marknivån, lätt hänt att fasad och syll hamnar för nära mark med skador på sikt. Och eftersom man även vill ha en bra släntning bort från huset är det inte "bara" att gräva ur lite, utan se till att det blir bra från början.C Cecilia7 skrev:
Vid fönstren lutar marken nu mot huset, inte från huset som jag tänker att det ska göra?K Kane skrev:
Jag var inte beredd på att de skulle ta bort ljusbrunnarna. Hade nog önskat att de skulle bli kvar om det var möjligt, eller att vi hade haft möjlighet att fixa nya innan de fyllde igen.
Jättebra att ni uppmärksammade ventilen, det måste jag ta upp med firman..
Jag insåg efter att jag hade svarat att marknivån tydligen var strax under listen som altanen var fäst vid, fel av mig. Så jag antar att de gått efter hur det såg ut innan och även om det inte syns på denna bild så borde ventilen har varit täckt även innan.C cpalm skrev:
Husets tidigare ägare var en riktig klåpare har det visat sig så det dyker upp ”intressanta” saker hela tiden. Altanen var exempelvis byggd av obehandlat virke som lagts direkt på mark med tryckat virke ovanpå, för syns skull antar jag, men det är en annan historia.
Bilden är tagen när altanen är bortmonterad men innan grävning. Där kan man ana hur ljusbrunnarna såg ut.
Ja, uppenbarligen. För att precisera mig lite menade jag inte nödvändigtvis marknivån som den såg ut innan dräneringsarbetet inleddes, utan hur den såg ut när huset byggdes. Det kan ju blivit tokigt långt tidigare.C Cecilia7 skrev:
Skall jag gissa har fönsterna suttit strax ovan mark från början och ljusbrunnarna har tillkommit senare. Jag menar, det är ju uppenbart att ventilerna inte skall sitta under mark... Eller ens precis i marknivå.
Tack för förklaringen!C cpalm skrev:Ja, uppenbarligen. För att precisera mig lite menade jag inte nödvändigtvis marknivån som den såg ut innan dräneringsarbetet inleddes, utan hur den såg ut när huset byggdes. Det kan ju blivit tokigt långt tidigare.
Skall jag gissa har fönsterna suttit strax ovan mark från början och ljusbrunnarna har tillkommit senare. Jag menar, det är ju uppenbart att ventilerna inte skall sitta under mark... Eller ens precis i marknivå.
Jag vet att det finns ritningar där dräneringen som gjordes när huset byggdes -73 finns med. Kanske kan det finnas något om var marknivån var original, ska kika på det.
Men för att försöka göra det så rätt som möjligt framåt. Hur bör man göra nu vid fönster och ventilation?
Ja, det är ju den tråkiga biten. Lite dåligt av entreprenören att inte uppmärksamma detta - i synnerhet som ni uppenbarligen haft en dialog kring fönsterna/ljusbrunnarna.C Cecilia7 skrev:
Jag skulle nog börja med att konsultera en sakkunnig som får kika närmare på det och föreslå en handlingsplan.
Klicka här för att svara






