@ÉlPon
Läste hela ovan kedja. Sitter med ett likande tillbyggnadsprojekt. 6x2,5m källar väggar återfyllas up till 1,5m. Hur gick det för dig? Har tankt att köra på Finjas 290 isoblock exakt variant och 100isodrän, bistål i varje skikt? och makadam fyllningsmassa 0-32. Har förresten golvvärme så får helt ok u-värde. Är less på Finjas teknisk support då vänder till detta forum.
Uppskattar verkligen dina synpunkter.

É
Började med att dumpa lite överblivna stora stenar och isoblock. Sen makadam 32mm längst ner, kanske 80% uppåt. Sen grus 0-16, eller om det var 0-8 upptill. Är inte hemma just nu för att dubbelkolla… Så det blev dränerande nertill och sen tätare upptill. Många lass med skottkärran blev det då jag gjorde allt för hand.

Det slutade även med två lager isodränskivor. Dels var ju nån här i tråden skeptisk till bara ett lager, sen skrev nån att marktrycket blir lägre med två lager, och slutligen tänkte jag att det blir ännu bättre isolerat vilket är trevligt. Så de tre orsakerna gjorde att jag la ett par tusen extra på detta, eller vad det nu kan ha landat på i kronor.

Jag hade Finjas armeringsnät enligt anvisningar, kanske varannat eller varje lager under mark eller vad de säger? Bistål blev det bara högst upp i betongen där det var U-block.

Hade 350mm block.

Som syns på bild orkade jag inte putsa utan blev fasadskivor. På insidan såg jag en hårstråstunn spricka vid fönstret före målning. Lade i lite gipsputs där och sen dess har den inte kommit tillbaka. Känner mig inte något orolig för marktrycket.

Gruset ser lite brunt ut för att det inte regnat tillräckligt innan bilden togs.

Bild av en husgrund med synliga dräneringsskivor och makadam täckt med fiberduk, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husvägg med grå fasadskivor och ett lager grus vid grunden. En liten fönsterruta och omgivande grönska ses också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
skbathla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.