Jag hade laskat och limmat i en bit nytt virke hyvlat jämnt men jag är lite slöjd- och finsnickeritokig....

• Gilla
_Magnus L och 3 till
  • Laddar…
J johanlund77 skrev:
Min hundvalp har krafsat sönder min trätrappa. Jag tänkte laga den, men vad ska jag använda? Vanligt spackel känns klent och kemiskt trä lite meckig.
Vänta ett tag tills valpen är äldre och inte (kanske) går på trappan igen. Jag lagade en trätrappa som var rejält nedsliten genom att jag köpte en liten fräs, sedan fräste jag bort delar av trappnosen. Jag fräste tillräckligt så att jag kunde lägga in en trälist. Jag köpte ek som är hållbarare än furu. Sedan limmade jag in listen. Ovanpå så målade jag trappan i en vald kulör. Det blev mycket bra.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag hade provat med snickerispackel.

"Plastic padding" är ju inte en sorts spackel, det finns lite olika sorter. Glasfiberspacklet är starkt och bra för att fylla upp större gropar, men det är inte roligt att slipa eller försöka få till en fin yta. Det "vanliga" spacklet känns lite ömtåligt om det skulle råka få sig en spark. Ultima (jag tror det heter "superspackel" nu) är lite mer segt och elastiskt och skulle nog fungera bäst i ditt fall. Men det kanske finns andra produkter som är bättre.

G g.kraft skrev:
Vänta ett par månader först, du vill laga alla skador samtidigt och är det en valp är den nog inte klar än :)
Haha, ja du har rätt men jag har väntat i 6 mån 😊

J johanlund77 skrev:
Haha, ja du har rätt men jag har väntat i 6 mån 😊
Aha klokt, bör räcka om det inte är en vallhund från centraleuropa :)

G g.kraft skrev:
Aha klokt, bör räcka om det inte är en vallhund från centraleuropa :)
Det verkar som du väljer "Plastic" gör då som brukligt med fönsterkitt blanda in något som i detta fallet hunden inte gillar. I fönsterkitt är det ju vitpeppar (kan ju fungera ? (kaliumcyanid fungerar men får kanske en tråkigt bieffekt= Välj EJ)). Annars jag hade som tidigt nämnt valt att på sätt sätt fälla in nytt riktigt trä.

Jag tycker att det syns ganska tydligt på bilden att trappnosen är en "egen" list, och då kan det ju vara ganska enkelt att bryta loss den gamla och ersätta med en ny. Har du överhandsfräs kan du få till en identisk profil på listen med den gamla som förlaga. Då är stället som är utsatt för mest åverkan kirrat.

Märkena på plansteget kan enkelt spacklas med valfritt spackel eftersom de brytande krafterna där inte är lika stora.

Anekdot: När vi köpte vårt hus saknades en list runt en dörr. Profilen på listen existerar inte längre, så jag köpte en så lik list jag kunde hitta och använde sedan överhandsfräsen i ett fräsbord för att modifiera den. Idag skulle ingen kunna se vilken av listerna runt dörren som är ny, även om de får informationen att en inte är original. 🙂

Lycka till!

J johanlund77 skrev:
Min hundvalp har krafsat sönder min trätrappa. Jag tänkte laga den, men vad ska jag använda? Vanligt spackel känns klent och kemiskt trä lite meckig.
Det blir starkare om du skruvar in några skruvar som du inte drar in hela vägen så skruvskallen är några mm utanför. Spackla sedan runt och över skruvskallen. Jag hade kör plasticpadding.

borjerik
Min hund gjorde samma sak. Jag fick tips om Plastic Padding. Det funkade fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.