Hej!

Jag håller på att renovera ett förråd som är byggt på betongplatta.

I förrådet förvaras verktyg, färg, cyklar m.m. Det kommer att vara uppvärmt, isolerat samt ha mekanisk ventilation (styrd mha home assistant).

Som golv har vi funderat över vad som skulle vara mest praktiskt och har landat i att använda plastmatta. Vi har hittat en badrumsmatta med slitskikt på 0.7 som just nu säljs till rimligt pris. Anledningen till varför vi väljer plastmatta är för att vi vill ha det lättstädat, samt ha ett ytskikt som klarar vatten utan problem (cyklar och annat som kommer in blöta).

Min plan var att lägga diffusionsspärr, cellplast, spånskiva och sedan plastmatta på detta, men jag undrar nu om jag kommer att skapa problem med dubbla lager plast?

Jag antar att det endast kommer skapa problem om det faktiskt kommer in fukt mellan dessa två plastlager, vilket jag antar inte kommer att ske såvida inte det blir hål i själva plastmattan?

Eller är det något jag missar här?

Den stora risken är nog kondens mellan de två lagerna (kall platta, varmt rum).

Dede77 Dede77 skrev:
Den stora risken är nog kondens mellan de två lagerna (kall platta, varmt rum).
Ah bra poäng. Precis detta jag har åtgärdat genom variabel ångbroms samt träfiberisolering. Hade ju varit tråkigt att få samma problem i golvet.

Finns det någon rekommendation här? Skall man skippa diffusionsspärren i så fall, eller kommer fukten ta sig in i spånskivorna då? Tänker mig då cellplast, spånskiva och sedan plastmatta. Men jag antar att tätheten i cellplasten och spånskivorna i sig inte gör det lätt att torka ut om det ligger en plastmatta ovanpå?

Jag kan väl nämna att plattan har legat på mark sedan 1978, så den är inte färsk om man säger så. Skall prova att lägga plast på betongen för att se hur mycket fukt den avger.

Gissar att det inte ska isoleras något?

Dede77 Dede77 skrev:
Gissar att det inte ska isoleras något?
Det är isolerat, uppvärmt och ventilerat förråd. Värmen kommer från radiator.

Jag tänker här att det är liten chans att varm luft kommer att träffa kall yta och kondensera under plasten och att det är relativt riskfri konstruktion?

B billyglenn skrev:
Det är isolerat, uppvärmt och ventilerat förråd. Värmen kommer från radiator.

Jag tänker här att det är liten chans att varm luft kommer att träffa kall yta och kondensera under plasten och att det är relativt riskfri konstruktion?
Läser man bara rätt så ser jag ju att du planerar att ha EPS på golvet.
Skyller på feber och förkyld 😮
Lägger man bara tillräckligt (100mm) så bör det fungera med plast mot plattan.
Vill man vara safe så kan man i så fall köra 2x50mm omlott så bryter man all transport av värme nedåt.

Dede77 Dede77 skrev:
Läser man bara rätt så ser jag ju att du planerar att ha EPS på golvet.
Skyller på feber och förkyld 😮
Lägger man bara tillräckligt (100mm) så bör det fungera med plast mot plattan.
Vill man vara safe så kan man i så fall köra 2x50mm omlott så bryter man all transport av värme nedåt.
Tyvärr så kommer jag inte ha så mycket EPS för att just bryta den transporten. Det är mestadels för att höja golvnivån mer än isolering. Just nu har jag enbart 3cm EPS.

Men är det inte så att plastmattan kommer att stänga ut fukten från att nå den kalla sidan intill betongen? Det är en del av syftet med mattan menar jag.

Redigerat:
Indirekta syftet är nog bättre ordval map på plastmattans förmåga att stänga ute fukt som kan tänkas vandra ner till plattan och kondensera.

B billyglenn skrev:
Indirekta syftet är nog bättre ordval map på plastmattans förmåga att stänga ute fukt som kan tänkas vandra ner till plattan och kondensera.
Jag har funderat ett varv till här.

Jag testade fuktigheten på plattan genom att sätta plast på den under 24 timmar och ser då att det bildas en del fukt. Plattan har förmodligen ingen isolering och suger fukt konstant.

Istället för att lägga pengar på att eventuellt få kontroll på fukten genom att använda platonmatta så väljer jag istället att flytspackla golvet och sedan lägga Pergo plastplattor. Det kommer att vara runt 4cm tröskel att ta sig över men tycker det får vara värt det kontra eventuella fuktproblem som kan uppstå.

Om någon har en bättre idé för hur man ska skapa ett fuktsäkerhet golv för rimliga pengar får ni gärna lämna förslag. 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.