Hej!

Jag har ett antal riktigt djupa spår i väggarna (elektrikern har spårat i träväggarna för att dra nya rör). Jag undrar hur och med vad man ska laga väggarna inför målningen? Någon som gjort något liknande?

Ska du måla direkt på träväggen eller ska du gipsa först?

Det ska målas direkt på väggarna. Skarvarna ska dock spacklas och armeras med glasfiberremsa så att sprickor undviks.

Jag har funderat på att sätta igen spåren med gips, men undrar om det finns en risk för sprickor i och med att gips är ett 'dött material' samtidigt som trä rör sig. Finns det något mer lämpligt fyllnadsmedel än gips?

Hmm, ställer mig lite frågande till detta. Nu vet jag ju inte vilken typ av trävägg du har, om det är en slät panel eller om det är ngt annat. Att remsa och spackla detta tror jag blir svårt. Som du säger rör sig trä och t.ex. gips eller spackel helt olika.

Du kan fundera på att sätta 6 mm renoveringsgips på väggen, eller remsa och spackla enligt ditt förslag och sen sätta microlite över. Men, underarbetet blir såååå avgörande för hur microliten ser ut så du kan lika gärna köpa gipsskivor från början så blir du nöjd i längden.

Väggarna är någon slags masonit som är målade sedan tidigare. Att gipsa väggarna är inte aktuellt eftersom det är ett för omfattande arbete. Ett alternativ är kanske att limma riktig glasfiberväv över spåret när det är igensatt. Sedan spacklas väven slät och väggarna målas därefter.

Min grundfråga kvartastår dock. Vad är bäst att använda för att sätta igen djupa spår i en trävägg?

Om du har många spår tror jag du tjänar på renoveringsgips. Pang bom så sitter de på plats och sen är det busenkelt att spackla.

Prova att använda Lateexfog

Nickenorpan skrev:
Väggarna är någon slags masonit som är målade sedan tidigare. Att gipsa väggarna är inte aktuellt eftersom det är ett för omfattande arbete. Ett alternativ är kanske att limma riktig glasfiberväv över spåret när det är igensatt. Sedan spacklas väven slät och väggarna målas därefter.

Min grundfråga kvartastår dock. Vad är bäst att använda för att sätta igen djupa spår i en trävägg?
Du kan köpa ett gipsbaserat väggspackel, t.ex. Ventonit 0-100 mm. Det sjunker inte så kraftigt. Om du sen sätter väv och spacklar, gör du det med vanligt väggspacket till exempel LH-spackel.

Skedde det något missförstånd eller ?
......förutsatte elektrikern att det skulle upp gipsskivor ?

Nej det är inget missförstånd. Elektrikern var tvungen att spåra för att kunna dra rören. Nu vill jag dock laga snyggt och hållbart!

Nickenorpan skrev:
Nej det är inget missförstånd. Elektrikern var tvungen att spåra för att kunna dra rören. Nu vill jag dock laga snyggt och hållbart!
Då får det allt bli gipsskivor. Du kan ju slita bort masoniten så får du en minimal skillnad i bygghöjd. Du blir garanterat mer nöjd efteråt jämfört med andra "fuskalternativ".

Det går alldeles utmärkt att sätta igen stora skador med ett gipsspackel. Ett bra är Ardex Ardumur 828 som man blandar till tjockt och så fyller man skadorna. Sedan blandar man en ny omgång när det torkat och gör det lite lösare och spacklar med det och när det är torrt spacklar man med vanligt handspackel, typ Dalapro Medium.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.