Hej alla!
Jag har en fundering. Jag håller på och renoverar ett badrum (litet i källaren). Jag har god hjälp av en snickare men(!) Har nu stött på ett problem.
Får man ha utanpåliggande elkablar i ett badrum? Tidigare ägaren har haft detta i väggen (otroligt slarvigt och hastigt gjort). Idag råkade vi ut för ett missöde när vi skulle borra för att förankra ena regeln. Rakt igenom elkabel tydligen. Jag har för avsikt att byta elen i hela kåken (låta en elektriker göra detta) men det ligger på framtiden.
Eftersom allt i badrummet är draget som det är och dessutom snett och vint så vill jag inte använda befintligt. Helst vill jag ha utanpåliggande el till belysning och för att driva en pax fläkt. Men får man göra det enl. gängse regler? Vad gäller?
Mvh Michael
Jag har en fundering. Jag håller på och renoverar ett badrum (litet i källaren). Jag har god hjälp av en snickare men(!) Har nu stött på ett problem.
Får man ha utanpåliggande elkablar i ett badrum? Tidigare ägaren har haft detta i väggen (otroligt slarvigt och hastigt gjort). Idag råkade vi ut för ett missöde när vi skulle borra för att förankra ena regeln. Rakt igenom elkabel tydligen. Jag har för avsikt att byta elen i hela kåken (låta en elektriker göra detta) men det ligger på framtiden.
Eftersom allt i badrummet är draget som det är och dessutom snett och vint så vill jag inte använda befintligt. Helst vill jag ha utanpåliggande el till belysning och för att driva en pax fläkt. Men får man göra det enl. gängse regler? Vad gäller?
Mvh Michael
Intressant fråga!M Michael_La skrev:Hej alla!
Mvh Michael
Som jag förstår det är standarden för elinstallationen (SS 436 40 00) inte offentlig så man får gissa sig fram som lekman. Angående del flesta vanliga frågor finns sammanfattande svar publicerade, men avseende detta har jag inte sett något.
Kommer säkert bra svar inom kort, men är ganska säker på att du i vart fall får dra kablar i rör utanför zon 2 (se exempelvis nedan). Oavsett om det är tillåtet eller inte skulle jag inte vilja ha en elkabel (i rör) som går förbi duschen under munstycket. Om den skadas av någon anledning skulle det ju kunna gå riktigt illa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är i högsta grad offentlig men som med de flesta böcker så får man betala för den om man vill ha den... Men det finns inga som helst krav på el auktorisering eller liknande för att köpa den.M Messier1994 skrev:Intressant fråga!
Som jag förstår det är standarden för elinstallationen (SS 436 40 00) inte offentlig så man får gissa sig fram som lekman. Angående del flesta vanliga frågor finns sammanfattande svar publicerade, men avseende detta har jag inte sett något.
Kommer säkert bra svar inom kort, men är ganska säker på att du i vart fall får dra kablar i rör utanför zon 2 (se exempelvis nedan). Oavsett om det är tillåtet eller inte skulle jag inte vilja ha en elkabel (i rör) som går förbi duschen under munstycket. Om den skadas av någon anledning skulle det ju kunna gå riktigt illa.
[bild]
Hur som helst, kan vara bra att skaffa tillsammans med bra mätinstrument om man tänker fixa med elen själv. Pengarna du sparar på elektrikern betalar lätt för det!
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ring en elektriker alt. En el firma och fråga.M Michael_La skrev:Hej alla!
Mvh Michael
Det är till och med önskvärt att många köper den eftersom det är så en del av arbetet med ta fram den finansieras.Tomtom79 skrev:
Den andra delen är att de som arbetar med att ta fram standarder gör det "ideellt", dvs SIS (som ger ut standarden) betalar ingen lön för den tiden man arbetar med en standard, utan det gör man som en del av sina vanliga arbetsuppgifter och den vanliga arbetsgivaren betalar lönen.
Standarderna är inget "statligt" utan det är industrin som tar fram dem för att effektivisera arbetet.
Den är bara att köpa på SIS hemsida eller fråga nån som har.
Rörande kablar i våtutrymmen - tillverkarens anvisningar gäller - det står var den är godkänd att användas. EQLQ är tex en lämplig kabel.
Så sant, har varit med om att ta fram ett antal sådana. I min bransch så handlar det även om att sälja in sina lösningar. Har man tagit fram en viss lösning på ett problem hjälper man till att ta fram en standard för hur den kan användas, testas och vilka krav man har på den. Om en konkurrent har en annan lösning, eller en variant, hjälper de till att modifiera standarden så att även deras ryms. Efter ett tag kopierar en massa andra tillverkare ens lösning eller skapar egna varianter och vips så har standarden även hjälpt till i utvecklingen.N nb. skrev:Det är till och med önskvärt att många köper den eftersom det är så en del av arbetet med ta fram den finansieras.
Den andra delen är att de som arbetar med att ta fram standarder gör det "ideellt", dvs SIS (som ger ut standarden) betalar ingen lön för den tiden man arbetar med en standard, utan det gör man som en del av sina vanliga arbetsuppgifter och den vanliga arbetsgivaren betalar lönen.
Standarderna är inget "statligt" utan det är industrin som tar fram dem för att effektivisera arbetet.
Rörande kablar i våtutrymmen - tillverkarens anvisningar gäller - det står var den är godkänd att användas. EQLQ är tex en lämplig kabel.
I den bästa av världar skulle den finansieras av industrin (via exempelvis branschorganisationer) så att åtminstone ”regeltexten” kunde vara fritt tillgänglig (att handboken kostar är ju självklart).N nb. skrev:Det är till och med önskvärt att många köper den eftersom det är så en del av arbetet med ta fram den finansieras.
Tänkte köpa den, men 1500:- var ganska mycket. Är den med kommentar bra?
Regeltexten är tillgänglig och består av lagar. Dessa säger dock inte så mycket om exakt vad man ska göra utan anger att det ska göras på ett säkert sätt, i princip. Handboken och standarder är en samling erfarenheter som industrin sammanställer till ganska hög kostnad som visar hur man kan uppfylla reglerna.M Messier1994 skrev:
Reglerna är alltså gratis, standard och handböcker som visar hur man uppfyller dem kostar pengar.
Man kan jämföra med trafikregler. Lagarna säger vad som är lagligt, sen får man köpa en lärobok, gå i körskola osv för att lära sig hur man uppfyller lagens text. Utan det senare säger inte lagens text en så mycket.
Men jag måste säga att just Handbok 444 är en väldigt prisvärd standard. Den, tillsammans med 421 och en multimeter är en riktigt bra start om man ska jobba med el privat! Sparar man in på första jobbet!
Eller gör som tipsat ovan
N nb. skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tror det är många som har detta dilemma, men fler och fler går mot att publicera standarden och därefter sälja kommentarer och vägledning. Man kan jämföra med redovisningsområdet. Då säger lagen att man ska tillämpa "god redovisningssed", punkt. För exempelvis större bolag finns sedan IFRS (International Financial Reporting Standards) numera tillgänglig på hemsidan, men man måste betala för kommentarer och vägledningstext. Tror det är ungefär samma för det som kommer från Bokföringsnämnden.Tomtom79 skrev:
Regeltexten är tillgänglig och består av lagar. Dessa säger dock inte så mycket om exakt vad man ska göra utan anger att det ska göras på ett säkert sätt, i princip. Handboken och standarder är en samling erfarenheter som industrin sammanställer till ganska hög kostnad som visar hur man kan uppfylla reglerna.
Reglerna är alltså gratis, standard och handböcker som visar hur man uppfyller dem kostar pengar.
Man kan jämföra med trafikregler. Lagarna säger vad som är lagligt, sen får man köpa en lärobok, gå i körskola osv för att lära sig hur man uppfyller lagens text. Utan det senare säger inte lagens text en så mycket.
Men jag måste säga att just Handbok 444 är en väldigt prisvärd standard. Den, tillsammans med 421 och en multimeter är en riktigt bra start om man ska jobba med el privat! Sparar man in på första jobbet!
Eller gör som tipsat ovan![]()
Men blev ett köp i alla fall, tack för tipset, den verkar bra! 😀
Nu hijackar jag tråden lite, ursäkta @Michael_La, men just angående multimeter -- har sett att många använder en sådan där penna och de verkar inte vara så dyra. Ska man skaffa en sådan?
Spänningsprovare är väl vad man behöver. En som visar spänning även om batteriet är slut. Då är man säker. Multimeter kan ju visa lite konstigt ibland om den är skadad eller har dåligt batteri.
Fluke T110 eller vad siffrorna nu är. Man kan kolla upp lite. Inga jättesummor.
Fluke T110 eller vad siffrorna nu är. Man kan kolla upp lite. Inga jättesummor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden