2 844 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Vad säger ni som har kunskap om batterier??
Det återbetalningstid betyder att investeringen är en förlust i 5, 10 eller 20år. Behöver den tillsyn, underhåll, reparationer under den perioden förlängs tiden. Nu kan man gissa men det dröjer länge innan man vet.H he-peter skrev:
- Då är första frågan om batterierna kommer hålla så länge som krävs för att ersätta kostnaden för inköp/installation? Vad gör man och vad kostar det när de är utslitna?
- Andra frågan är om elpriserna kommer att vara lägre och stabilare med minskad lönsamhet i framtiden. Det byggs hela tiden mer elproduktion och perioderna med negativa priser blir allt längre och vanligare.
- Tredje frågan är hur skatterna kommer att förändras under anläggningens livslängd.
Att köpa är en form av spekulation, lotteri. Det finns vinster att få, men inga säkra. Som många gånger bör man veta själv vad man ger sig in på om det skall gå bra.
Det är några missförstånd i det du skriver som kan vara bra att reda ut:
1. Återbetalningstid betyder inte förlust
– Återbetalningstid är bara den tid det tar innan investeringen har betalat tillbaka sig själv genom minskade elkostnader eller intäkter från såld el. Under den perioden gör man alltså en besparing varje månad, men man har ännu inte “gått plus” jämfört med själva investeringskostnaden.
– Det betyder inte att anläggningen går med förlust i 10 eller 20 år, utan att vinsten börjar komma efter återbetalningstiden.
2. Batteriers livslängd
– Moderna litiumjärnfosfatbatterier (LFP), som är standard i solcellsinstallationer idag, har en livslängd på ca 15–20 år eller 6 000–10 000 cykler.
– När de är “slut” betyder det inte att de slutar fungera helt, utan att kapaciteten minskat (t.ex. från 100% till 70–80%). Ofta kan de användas längre än garantitiden, och när de väl byts ut kommer priset sannolikt vara betydligt lägre än idag (batteripriser faller stadigt).
3. Elpriser framåt
– Ja, det byggs mer produktion, men samtidigt ökar förbrukningen kraftigt (elbilar, industri, elektrifiering). Det gör att vi sannolikt får både fler timmar med väldigt lågt pris, men också fler timmar med högt pris. Batterier tjänar just på att jämna ut detta: ladda när priset är lågt, använda/sälja när priset är högt.
– Perioder med negativa priser är oftast några timmar på sommaren, inte veckor eller månader.
4. Skatter och regelverk
– Absolut, det kan ändras. Men hittills har staten i regel stöttat solenergi genom investeringsstöd, grönt avdrag och förmånliga regler. Risken att det blir kraftigt negativa förändringar för småskalig solenergi är rätt liten.
👉 Slutsats:
Att köpa solceller + batteri är inte ett lotteri, utan en kalkyl som bygger på elprisernas historiska variation och teknikens livslängd. Ingen kan förutspå exakt framtid, men med dagens siffror ligger återbetalningstiden ofta på 8–12 år för solceller och 10–15 år med batteri. Därefter är det i praktiken gratis el under minst 10–15 år till (eftersom anläggningen oftast håller 25–30 år).
– Återbetalningstid är bara den tid det tar innan investeringen har betalat tillbaka sig själv genom minskade elkostnader eller intäkter från såld el. Under den perioden gör man alltså en besparing varje månad, men man har ännu inte “gått plus” jämfört med själva investeringskostnaden.
– Det betyder inte att anläggningen går med förlust i 10 eller 20 år, utan att vinsten börjar komma efter återbetalningstiden.
2. Batteriers livslängd
– Moderna litiumjärnfosfatbatterier (LFP), som är standard i solcellsinstallationer idag, har en livslängd på ca 15–20 år eller 6 000–10 000 cykler.
– När de är “slut” betyder det inte att de slutar fungera helt, utan att kapaciteten minskat (t.ex. från 100% till 70–80%). Ofta kan de användas längre än garantitiden, och när de väl byts ut kommer priset sannolikt vara betydligt lägre än idag (batteripriser faller stadigt).
3. Elpriser framåt
– Ja, det byggs mer produktion, men samtidigt ökar förbrukningen kraftigt (elbilar, industri, elektrifiering). Det gör att vi sannolikt får både fler timmar med väldigt lågt pris, men också fler timmar med högt pris. Batterier tjänar just på att jämna ut detta: ladda när priset är lågt, använda/sälja när priset är högt.
– Perioder med negativa priser är oftast några timmar på sommaren, inte veckor eller månader.
4. Skatter och regelverk
– Absolut, det kan ändras. Men hittills har staten i regel stöttat solenergi genom investeringsstöd, grönt avdrag och förmånliga regler. Risken att det blir kraftigt negativa förändringar för småskalig solenergi är rätt liten.
👉 Slutsats:
Att köpa solceller + batteri är inte ett lotteri, utan en kalkyl som bygger på elprisernas historiska variation och teknikens livslängd. Ingen kan förutspå exakt framtid, men med dagens siffror ligger återbetalningstiden ofta på 8–12 år för solceller och 10–15 år med batteri. Därefter är det i praktiken gratis el under minst 10–15 år till (eftersom anläggningen oftast håller 25–30 år).
Enig!limexist skrev:
Om du hellre vill kan jag byta ut "förlust" mot "kostnad" eller kanske mer begripligt "utan vinst". Dvs under återbetalningstiden tjänar man inget.limexist skrev:
Man har blivit av med pengar. I min värld är det en förlust.
Vad är meningen om livslängden är 15-20år och återbetalningstiden är 10-20år?limexist skrev:
En vettig strategi är rimligen då att inte köpa för dyra batterier idag utan att vänta till prisfallet är klart och priset stabiliserats.limexist skrev:
Nja, såväl bygge av vindkraft som försäljning av elbilar har stagnerat. Men det tar kanske ut vartannat.limexist skrev:
Mindre andel väderberoende produktion samt effekttariffer minskar prisvariationerna.limexist skrev:
Vilken ytterligare minskar prisvariationerna och därmed minskar nyttan med batterier.limexist skrev:
Ja staten har en tendens att ändra. Om det ger positiva eller negativa effekter av det kan man bara gissa. Det är en extra osäkerhet.limexist skrev:
Historien säger inget om vem som vinner lotteriet i framtiden. Speciellt inte när förutsättningarna förändras i dagens snabba takt.limexist skrev:
Kort sagt inser man att det kan dröja 15 år innan man vet om det är en bra affär att köpa batterier.limexist skrev:
En kalkyl som räknar med att dagens elpriser håller i tio-femton år funkar inte för mig.
Jag valde att köpa batterier till solcellerna eftersom jag tror att elpriset inom kort kommer att gå över 1kr/kWh (.om kärnkraften ska garanteras 80 öre så lär jag nog få betala mer...)
Räknar jag på dagens siffror med köpt och såld el så kommer nog lånekostnaden jmf elkostnaden idag vara ganska lika, men batterierna gör att jag minimerar elräkningen så långt som möjligt utan att behöva fundera över om jag ska köra diskmaskinen på dagen eller natten.
Vare sig det är lönsamt eller ej så känner jag mig tryggare med en lite högre räntekostnad mot en lägre elkostnad.I vilket fall som helst är jag övertygad om att räntorna är stabilare än elpriserna
I den heliga valfrihetens namn väljer jag hellre att bli blåst av storbanken än att satsa på elprislotteriet
Jag valde att köpa batterier till solcellerna eftersom jag tror att elpriset inom kort kommer att gå över 1kr/kWh (.om kärnkraften ska garanteras 80 öre så lär jag nog få betala mer...)
Räknar jag på dagens siffror med köpt och såld el så kommer nog lånekostnaden jmf elkostnaden idag vara ganska lika, men batterierna gör att jag minimerar elräkningen så långt som möjligt utan att behöva fundera över om jag ska köra diskmaskinen på dagen eller natten.
Vare sig det är lönsamt eller ej så känner jag mig tryggare med en lite högre räntekostnad mot en lägre elkostnad.I vilket fall som helst är jag övertygad om att räntorna är stabilare än elpriserna
I den heliga valfrihetens namn väljer jag hellre att bli blåst av storbanken än att satsa på elprislotteriet
Har du AI-styrning på ditt batteri? Det är nästan ett måste i dagens läge. Köp en om du kan så blir du av med betalningen på allt snabbare än du tror.ÅkeSun skrev:
En kalkyl som räknar med att dagens elpriser håller i tio-femton år funkar inte för mig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Helt lost inför husköp, besiktningsprotokoll säger mig inte så mycket.
Köpa & Sälja hus -
Vilket träslag? Snickaren säger ek...
Byggnadsvård -
Beräkningskunskaperna glömda sedan länge… någon som vet råd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mockfjärds offert känns rimlig, vad säger ni?
Fönster & Dörrar